Etter en umiddelbar nedtur med utsatte prosjekter, kansellerte avtaler og permitteringer i vår, er markedet for digital opplæring av ansatte for alvor tilbake, ifølge Attensi.
Annonse
Det norske selskapet står bak en læringsplattform som bruker spillelementer og simulering for å trene opp ansatte i ulike bedrifter. Etter tidlig suksess i hjemmemarkedet, med kunder som DNV-GL, Hydro, Avinor og Norgesgruppen, har tjenestens popularitet vokst også internasjonalt.
Dokumentasjon fra Google Play viser blant annet at kaffegiganten Starbucks nå har tatt i bruk systemet til opplæring av sine ansatte verden over.
– Da Covid-19 slo innover oss i mars merket vi at en del kunder utsatte beslutninger og forskjøv prosjekter. Dette reduserte aktiviteten vår en del, men nå merker vi større pågang og interesse enn noen gang og vi er tilbake på vekstkurven vi så for oss, sier Trond Aas, medgründer og én av Attensi sine to daglige ledere.
Annonse
Annonse
Selskapet opplyser at de nylig passerte 60 millioner kroner i gjentakende årlig inntekt, hovedsakelig lisensinntekter, og nærmer seg 100 millioner kroner i total omsetning.
Samtidig har selskapet passert både 100 ansatte og 100 kunder i Norge, Europa og USA.
Suksessformelen
Aas forteller at mye av veksten de nå opplever er drevet av store, globale selskaper.
Annonse
Han vil ikke kommentere kundeforholdet med Starbucks, det vil heller ikke kaffekjeden.
Men Attensi har landet flere store kunder, deriblant Mercedes-Benz-eier Daimler og bensinstasjonkjeden Circle K.
Annonse
Sistnevnte har nylig bestemt seg for å rulle ut læringsplattformen til Attensi til alle sine lokasjoner i Nord-Amerika, i tillegg til Europa. Til sammen har selskapet 120.000 ansatte i disse områdene.
– Circle K var fra dag én veldig tydelige på hvilke nøkkeltall vi måtte forbedre for at dette skulle bli sett på som en suksess, noe som gjorde at vi kunne designe simuleringen med dette i fokus, sier Krister Kristiansen, «Managing Director» for Attensi i Storbritannia og kundeansvarlig for Circle K.
Annonse
Kontakten mellom Attensi og Circle K står startup-nestor og investor i det norske selskapet, Trond Riiber Knudsen, for.
– Når vi så oppnådde suksess sammen, har Circle K vært eksepsjonelt gode til å eksponere oss både oppover og innover i den globale organisasjonen, som har skapt grobunn for den globale reisen vi er sammen på nå, sier Kristiansen.
Han mener at samarbeidet, utover selve avtalen dem i mellom, gir Attensi betydelig troverdighet og tyngde internasjonalt.
– Vi kan referere til velrennomerte Couche-Tard (eier av Circle K, journ. anm.), og vise hvordan denne reisen har vært for dem. Dette har derfor vært en viktig grunn til at vi har lykkes i London, og internasjonalt, sier Kristiansen.
Satser på fortsatt rask ekspansjon
Etter en lønnsom oppstartsperiode snudde Attensi til underskudd i 2018, og konsernets årsresultat i fjor landet på -28 millioner kroner. Ifølge årsberetningen var utviklingen planlagt.
I samme periode økte omsetningen med 43 prosent, til 55 millioner kroner. Veksten kom i hovedsak fra økningen på hele 80 prosent i salg av lisenser.
– Attensi vokser fortsatt raskt både i antall kunder og i omsetning. Vi fortsetter å utvikle oss positivt både i Norge, Europa og USA, sier Aas.
– Hvilke justeringer har dere gjort i strategien?
– Bortsett fra at det meste av møter og oppfølging nå skjer digitalt har vi ikke endret strategi vesentlig. Behovet for engasjerende og interaktiv digital trening som skaper resultater er enda større i den situasjonen vi nå befinner oss og vi forventer at dette fortsetter å påvirke veksten til Attensi positivt.
Hvis man ser bort ifra et lån på 10 millioner kroner fra Innovasjon Norge i fjor, ble den forrige kapitalinnhentingen i selskapet gjort i 2018. Da økte Viking Ventures sin eierandel i selskapet fra 30 prosent til 44 prosent - for en hemmelig sum.
– Er børsnotering aktuelt?
– Vi kan ikke kommentere på fremtidig finansiering av selskapet utover det å si at vi forventer at vi også i fremtiden ser for oss å bruke kapitalmarkedene til å finansiere videre rask internasjonal ekspansjon, sier Aas.