Innlegg

«Av regneark har du kommet, til AI skal du bli?»

Er den største konkurrenten til de fleste startups i ferd med å få tidenes oppgradering, spør Annar Bøhn i Startuplab.

Kan startups konkurrere med den automatiseringen som kommer med AI, spør Annar Bøhn.
Publisert Sist oppdatert

Når noe skal gjøres i næringslivet er det ikke så sjelden et regneark og noen manuelle aktiviteter involvert. Og med på lasset følger følelsen av bortkastet tid, muligheten for feil og drømmen om automatisering. 

Etter OpenAIs lansering av personlige GPTer og «Assistants» så nærmer vi oss tilsynelatende en fremtid hvor denne drømmen kan oppfylles. Bra for de fleste sikkert, men kanskje dårlig nytt for en hel del startups?

Mange idéer til oppstartsbedrifter har med god grunn dreid seg om å automatisere manuelle prosesser. Der potensielle kunder før kjempet seg gjennom hverdagen med rotete regneark og noen manuelle aktiviteter så skulle man ved hjelp oppstartsbedriftens dedikerte softwareløsning nå spare tid og få økt kvalitet.

Og i mange selskapspresentasjoner har man kunnet lese at markedet stort sett ikke har tatt i bruk en løsning ennå. Startupen skal slåss mot konkurrenten “ingen løsning”, «manuell prosess» eller «as is». Og det har vært en konkurrent som ikke har vært så vanskelig å hamle opp med.

Tidligere kunne tilnærmingen til mange softwarebedrifter med andre ord oppsummeres som følger: Vi skaper enkelt verdi ved å ta for oss et typisk regneark, automatisere den tilhørende arbeidsflyten og lagre innholdet i en skikkelig database. (Til sist bygger man funksjonen som alle må ha: «Export to Excel».)

Men nå skal altså «manuell løsning» få superkrefter. AI-baserte agenter skal kunne utvikles uten at man kan kode (ref. OpenAIs GPTer) og aktører som Zapier gjør det mulig for agentene å snakke med nettopp regneark, bruke bedriftens andre løsninger og kommunisere med omverdenen. 

Startupens største konkurrent kan altså fort bli den verste. Denne «tidligere manuelle prosessen» vil av natur være meget tilpasset kunden, kjøre automatisk og la seg endre eller oppgradere gjennom å beskrive endringer med vanlig språk.

Derfor er det nok på tide med en ny slide i selskapspresentasjonen: «Hvordan vi leverer verdi og utkonkurrerer eksisterende løsninger også etter at AI-agenter har blitt en moden teknologi».

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.