Båtliv
Båtoppstart utvider konseptet – skal satse på «båtene på land»
Kaj kom seg trygt i havn og nådde vekstmålene for 2023. Nå utforsker de nye bookingløsninger før høysesongen.
Sist Shifter skrev om Kaj, som tilbyr båtopplag og service gjennom booking-plattformen med samme navn, var selskapet rykende ferskt.
Nå, et år etter starten, har det familiedrevne selskapet skaffet viktig kunnskap om markedet.
Båt-oppstarten planlegger nå flere nye satsingsområder, deriblant bobilen.
– På bar bakke
Thomas Haneborg, medgründer og logistikkansvarlig, kan fortelle at de nådde kundemålet på 100 i løpet av høsten i fjor, tross noe treg start.
– Vi startet på bar bakke i fjor sommer med å utvikle booking-løsningen og nettsiden. Det gikk litt tregere enn det vi hadde tenkt, men vi oppdaget de fleste kundene booker opplag og service rett før de skal ta opp båten, forteller han, som er en av to brødre som startet selskapet med far og daglig leder, Knut Haneborg.
– Så vi var ganske stressa da vi kom til august og tenkte: «Dette her går ikke», legger han til.
Bestillingene begynte likevel til slutt å tikke inn mellom august og oktober, og teamet fikk det dermed travelt med å plukke opp båtene ved tre steder langs Oslofjorden.
I år utvider de med opptil tolv hentesteder.
– Dermed kan vi nå flere båteiere langs den norske kysten, ønske flere velkommen til kaj, påpeker Haneborg.
Planen er derfor å utvide målet til 200 kunder innen årsskiftet.
Ifølge Haneborg er det flere som har forhåndsbooket vinterlagring og service av båtene sine denne sommeren.
– Men vi ser nok fortsatt den samme trenden med at folk utsetter bestilling til siste øyeblikk.
Hovedsesongen for Kaj er på høsten og våren, når folk skal lagre eller ta ut båtene sine på sjøen. Denne sommeren har de i tillegg lansert tjenesten «Bryggeservice», som er akkurat det det høres ut som:
– Så man booker på kaj.no så kommer vi og gjennomfører service på brygga, eller tar opp båten til vårt verksted ved behov. Det tror jeg er ganske unikt. I Oslo hvor det er mye trykk er det gjerne også mangel på service. Jeg har selv opplevd hvor vanskelig det er å finne reparatører fra da seilbåten min gikk på grunn, forteller Kaj-gründeren.
«Båt på land»
Kaj-teamet, som består av den båtelskende familien, planlegger nå å utvide konseptet til å inkludere bobiler.
– Har dere noe erfaring med bobiler selv?
– Ikke ennå, men selve forarbeidet for opplag er ikke superteknisk.
Haneborg fortsetter:
– Bobilene er egentlig veldig like båtene. Man bruker de best om sommeren, det er en motor og nesten som en «båt på land». Man sover i den og bor i den, påpeker Haneborg.
I tillegg trenger man ofte en lagringsplass og mye av den samme servicen til de svære motoriserte hjemmene.
Planen er å etablere løsningen i løpet av sommeren slik at de kan tilby vinterlagringen til høsten.
Videre vekst
Kaj-gründeren forteller at de foreløpig ikke har planer om å utvide teamet bak plattformen, som først og fremst er ham og lillebror Andreas Haneborg, men at de trolig blir nødt til å ansette flere mekanikere i løpet av høsten.
– Så til høsten er ambisjonen å nesten doble antall mekanikere og personell, sier han.
Planen er også å etterhvert utvide konseptet ut over Oslofjorden og til resten av landet.
– Vi har tenkt ut over mot Østfold i første omgang og litt oppover i Tønsberg-regionen.
– Når ser dere for dere den utvidelsen?
– Om to til tre år. Teknologien er jo en muliggjører for oss, men den største flaskehalsen er å etablere nye huber. Foreløpig har vi kun en hub, men i løpet av neste år tenker vi å starte en til.
Med hub mener han altså sentraliserte lagring- og servicefasiliteter for båtene på innlandet.
Før den tid er det imidlertid klart for båtferie for å feire et år med Kaj, men også Haneborgs bryllup som foregikk helgen før:
– Så jeg gleder meg til å nyte båtsommeren akkurat som kundene våre, avslutter den nygifte gründeren.