Berit Svendsen takker av som utenlandssjef i Vipps.

Berit Svendsen om feilskjærene i Vipps: En skivebom i Irland fikk selskapet til å snu opp ned på utenlandsstrategien

Etter mye prøving og feiling under avtroppende Berit Svendsens ledelse, har Vipps endelig funnet sin vei til internasjonal ekspansjon.

Publisert Sist oppdatert

I sommer ble det kjent at Vipps slår seg sammen med danske Mobilepay og finske Pivo, og danner en nordisk fintech-kjempe.

Strategien om å gå internasjonalt med den norske betalingsløsningen har vært kjent lenge. Blant annet står et samarbeid mellom Vipps og Visa sentralt i denne satsingen. Ting har tilsynelatende gått på skinner for Berit Svendsen, som ble hentet inn for å lede dette arbeidet for tre år siden.

I kulissene har det derimot vært flere nedturer og feilslåtte retningsvalg før fusjonen ble et faktum. Det forteller Svendsen til Shifter. Til jul trer hun ut av sin stilling for å bli sjef for Ski-VM 2025.

Tiårets sjanse

– Vi sto ved en milepæl, veien var staket ut for en mulig nordisk aktør. Da tenkte jeg: skal jeg gjøre dette med internasjonalisering av teknologi en gang til?

Det ligger mange flere muligheter for det i Vipps, ifølge Svendsen, for eksempel gjennom Bank ID.

– Og jeg hadde virkelig lyst og var motivert til å gjøre det med dyktige folk rundt meg. Men så kom tilfeldigvis denne telefonen i juni.

– Da tenkte jeg at hvis jeg skulle gjøre noe helt annet, var dette tiårets sjanse. Sjef for Ski-VM 2025 er et samfunnsoppdrag, noe som betyr mye for mange.

Fundamental endring

Avgjørelsen om å forlate Vipps var likevel ikke enkel å fatte, ifølge den rutinerte næringslivslederen. Det var den nye jobben som fristet, og ikke endringene i Vipps, som ble utslagsgivende, ifølge henne.

– Det vi gjorde i Vipps var fantastisk spennende. Men jeg hadde gjort en del av det før. Skulle jeg gjøre dette en gang til, eller gjøre noe fundamentalt forskjellig? Som ansvarlig for Ski-VM blir jeg sittende på kundesiden og kan etterspørre gode og fremtidsrettede teknologiløsninger for å skape folkefesten.

– Og det blir gode leveranser av krevende kunder, legger hun til.

Stolthet og fordom

Tanken om et internasjonalt Vipps har levd i flere år allerede.

– Vi ville lage en europeisk lommebok, være en del av digitaliseringen av pengestrømmer som skjer i andre land, sier Svendsen.

– Hva er du mest stolt over å ha fått til?

– At avtalen (fusjonen) har landet, lommeboka er på vei til å bli internasjonal, og Bank ID-moderniseringen.

– Hva har overrasket deg i Vipps?

– Tempoet i fintech ble jeg overrasket over. Jeg trodde det var høyt i telekom. Men dynamikken i fintech, muligheten til å skape store verdier på kort tid, overrasket meg.

Feilskjær i Irland

Fordi tempoet har vært høyt, har Vipps også tidvis blitt løpende etter i jaget for å bygge en internasjonal merkevare.

– Det har vært mye prøving og feiling. Lære, feile, lære, feile. Det var teamet fantastisk flinke til. Vi har vært tilpasningsdyktig utfra endrede forutsetninger, sier Svendsen.

Blant annet har Vipps gjort et hittil ukjent forsøk på å etablere seg i Irland, hvor de deltok i en anbudskonkurranse om å etablere en digital lommebok. Vipps tapte.

– Vi ville lage et bankvennlig initiativ, og begynte med et mindre land i Europa. De ville gjøre noe tilsvarende som Vipps. Vi brukte mye ressurser på å levere et tilbud, og fant ut at hvis vi skulle gjøre internasjonalisering på denne måten, måtte vi tenke nytt. Det tok for mye tid og ressurser, sier Svendsen.

– Vi kan ikke bruke så lang tid på å etablere oss i et marked, da vinner vi ikke. Da la vi en ny strategi.

Den strategien innebar å finne en internasjonal partner, som skulle sørge for at de kunne skalere hurtigere mellom land. Løsningen ble Visa.

– De har verdens største distribusjonsnett på betaling. Med Visa kunne vi integrere oss én gang, og ikke mot alle bankene i markedet. Det var en fantastisk partner for Vipps. Så har vi jobbet med å finne en felles forretningsmodell etter det, sier Svendsen.

Andre fusjonsforsøk

Samtidig fikk Vipps stadig spørsmålet om hvorfor de ikke hadde etablert en fellesnordisk aktør ennå.

– Ikke selg til oss om dere ikke klarer å samarbeide i Norden, sa aktører vi hadde kontakt med i mange land. Det var er godt poeng.

Turen gikk derfor hjem igjen, og det ble allerede for en stund siden gjort et forsøk på en fusjon, den gangen kun med danske Mobilepay.

– Vi hadde sonderinger tidligere, som strandet, bekrefter Svendsen.

Detaljene om hvorfor disse forhandlingene ikke kom i havn, vil hun derimot ikke kommentere. Mye kan tyde på at det handlet om penger. Da sammenslåingen ble kjent i sommer, kom det frem at Danske Bank, storaksjonær i Mobilepay, bokfører en verdiøkning av sine 25 prosenter i det nye selskapet på omkring en halv milliard danske kroner, tilsvarende 688 millioner norske kroner.

– De norske bankene var tydelige på at de skulle ha en sterk posisjon på eiersiden. Det var først når det lot seg gjøre, at det var mulig å komme videre, sa Vipps-sjef Rune Garborg i et nylig intervju med Shifter.

– I så store transaksjoner er det mye som må på plass, nøyer Svendsen seg med å si, før hun legger til:

– Det er helt naturlig å gå nordisk. Det er den mest avanserte regionen i verden for mobile lommebøker. Men det har vært mye prøving og feiling. Og vi har lært av de og tilpasset oss.

Utsatt betaling og checkout

– Hvordan vurderer du Vipps' posisjon internasjonalt i dag?

– Slaget står om å bli den foretrukne leverandøren på e-handel. Utsatt betaling og checkout blir det avgjørende. Vipps har en fantastisk posisjon til å være konkurransedyktig her, sier Svendsen.

– Det er et gapende hull i den nye, nordiske aktøren, nemlig fraværet at Svisj. Hvorfor ble ikke de en del av denne avtalen?

– Fusjonen er komplisert i seg selv. Svisj er eid av 6-7 svenske banker. Men mulighetene for Svisj er der, døren står åpen.

Nye erfaringer

Svendsen fortsetter i Vipps frem til jul. Frem til det skal hun primært jobbe med modernisering av Bank ID.

– Hvilke erfaringer tar du med deg?

– Jeg har kommet tettere på utviklingen. Før satt jeg i en større lederstilling. Nå har jeg vært tettere på kundereiser, autonome og devops team. Her var det mye nytt for meg. Telenor var en sterk merkevare og kundefokusert, men det er enda større trykk på kundefokus og merkevare i Vipps. Det har jeg hatt godt av.