merkevare

Bikket 1,5 mill. på rebranding og tenkte; skal vi bare slette hele greia?

Cvideo er i sluttfasen av å bytte navn, en prosess som har tatt dem ett år og tre måneder, forteller gründeren. Se lang liste over flere nye navn på gamle kjenninger!

– Som så mange andre startups, gikk vi ut med en plan om å bli én ting, men så måtte vi tilpasse oss omgivelsene med en pivot for å bli noe annet, sier Carl Erik Thomsen, gründer og daglig leder av Cvideo, enn så lenge.
Publisert Sist oppdatert

– Jeg har uten tvil hatt kalde føtter, sier Carl Erik Thomsen, gründer og daglig leder i CVideo.

Han er noen dager unna å kunne avsløre selskapets nye navn, en prosess som nå har bikket ett år og tre måneder.

– Den ene dagen har jeg elsket navnet, den andre vært i tvil. Nå er jeg helt sikker, understreker han, men sier:

– Det har vært perioder der totalkostnadene har vært på over 1,5 millioner kroner og tanken har streifet meg; skal vi bare slette hele greia?

Selskapet fra 2014 skrotet etter bare to år visjonen om å konkurrere mot Finn.no. De skulle være en markedsplass for video-CV’er, men ble i stedet et fullverdig rekrutteringsverktøy. 

– Som så mange andre startups, gikk vi ut med en plan om å bli én ting, men så måtte vi tilpasse oss omgivelsene med en pivot for å bli noe annet, sier gründeren. 

Navnet ble mer og mer irrelevant

I denne prosessen beholdt de imidlertid det opprinnelige navnet, forteller Thomsen.

– Vi har gjennom årene vokst gradvis, men navnet Cvideo har bare blitt mer og mer irrelevant for oss. Vi har fortsatt mulighet til å lage video-CV’er, men det er kun en liten skulder av programvaren vår i dag, sier han og legger til:

– Vi har lenge hatt lyst, men skulle vi bytte navn, skulle vi gjøre det ordentlig. Ting tar tid og det er greit. En rebranding skal forhåpentligvis ikke skje igjen. 

Mange oppstartsselskaper har gjort det før ham.

Hva skal barnet hete, spurte også Shifter i 2019 - og lot ekspertene svare på hvordan best navngi et selskap. 

Appear.in hadde samme uke for nå fem år siden, mistet retten til å hete nettopp det og byttet navn til Whereby.

En BI-professor ved institutt for markedsføring uttalte i saken at selskapets navn er alfa omega for en startup - og gjorde det tydelig: 

− Hvis du skal bytte navn, bytt så fort som rakkern'. Jo lengre du venter, verre vil det bli.

– Var et helt annet selskap

Verdt å nevne er også historiene om Oda, som tidligere het Kolonial, og 1X Technologies, som først het Halodi Robotics.

Førstnevnte byttet med plan om å gå internasjonalt, og med navnet 1X ville selskapet gjenspeile kontakten mellom en robot og et menneske. 

Fjong, som på svensk er ordet for "ereksjon" skiftet også på tampen av selskapets historie navn til Vibrent, og investor-yndlingen Strise het i mange år Mito.ai.

– Vi byttet navn da det var et helt annet selskap og annet «use case», sier gründer og daglig leder, Marit Rødevand, om prosessen fra 2019.

– Strise har vært en slags tre-stegs rakett; først var det forskning fra NTNU, så testet vi ulike use cases og pivoterte, så ble det AML (anti-hvitvasking, journ. anm.), som Strise.

Gründeren forteller videre at navnets beskrivelse (ifølge Urban Dictionary) er «rise to the occasion».

– Litt tilfeldig at vi fant ut det etter navnebyttet, men morsomt fordi det beskriver godt hva vi hjelper kundene våre med; å være med å bekjempe økonomisk kriminalitet, et alvorlig samfunnsproblem, hvor bank og finans er viktige brikker for å kunne få dette til, sier hun. 

Se andre navnebytter (tidligere navn i parentes):

  • Visuado AS (Qispace)
  • Superside AS (Konsus) 
  • Ava Ocean AS (Tau Tech)
  • Labdrador CMS AS (Publish Lab)
  • Smart Ocean AS (Innomar)
  • Hayon AS (Forbrukerøkonomene)
  • Tings AS (Newcycle)
  • Hyttetjenester AS (Nixus)
  • Waive AS (Aquabio)
  • Rubus Tech AS (YG Technologies/Bygr)
  • Ordinary Objects AS (Appear Xr) 
  • Doughnut AS (Astat)
  • Green Velo Technologies AS (Egersund Innovasjon)
  • Dogu Salesscreen AS (Dogu)
  • Naer AS - (Cohere XR)
  • Timely AS (Memory)
  • Tings AS (Newcycle)

Kilde: Brønnøysundregistrene

I forbindelse med rebradningen, ansatte Cvideo en designer på fulltid, og selskapet benyttet seg tidlig av hjelp fra et byrå.

– Men bare i byråkostnader snakker vi par hundre tusen, og da står du egentlig på bar bakke, sier Thomsen. 

– Du sitter jo bare igjen med et PDF-dokument med navn og noen farger, og herfra starter selve jobben. Med nytt navn, kommer ny logo. Med ny logo, kommer nye farger. Vi har også valgt å oppdragere hele programvaren vår, sier han. 

– Starten på et nytt kapittel

Gründeren har denne uken invitert inn til et webinar der den nye identiteten skal avsløres.

– Vi tror jo ikke vi vil se en eksplosjon av nye kunder på grunn av dette, men det har i hvert fall vært utelukkende positiv respons fra eksisterende kunder, sier han.

– Jeg tror veldig på en langsiktig effekt av denne rebrandingen. Tidligere har vi styrt unna digital markedsføring. Vi har heller kjørt på med mye direkte salg. Men dette blir starten på et nytt kapittel for oss, hvor vi på ekte bygger en merkevare.

Men selv i målstreken, venter en lang liste med skjulte administrative oppgaver, forteller Thomsen, som å fikse e-poster, registrere nytt navn i Brønnøysundregistrene, og så videre.

På spørsmål om han ville gått gjennom samme prosess igjen, svarer gründeren. 

– Ja, med et stort sukk. Ting har tatt lengre tid, og det har kostet mer, men vi er overbevist om at det vil vise seg å være en god investering. Jeg hadde svart nei hvis motivasjonen var å selge selskapet om to år. Det skal vi ikke, sier han. 

Cvideo har i dag 300 kunder og 11 millioner kroner i ARR (årlig gjentakende inntekter), forteller Thomsen. Fjorårets årsregnskap viser inntekter på 8 millioner kroner.