Merkevaredirektør og medgründer Mats André Kristiansen i Kolonial.no, nå Oda.
Merkevaredirektør og medgründer Mats André Kristiansen i Kolonial.no, nå Oda.

Navneekspertene foreslo 36 navn: Se hvorfor Kolonial.no valgte Oda

Kolonial-gründerne skjønte tidlig at navnet deres var ganske ubrukelig internasjonalt, så da de skulle finne et nytt navn, hyret de noen av verdens ledende eksperter.

Publisert Sist oppdatert

Da Shifter ringer merkevaredirektør og medgründer Mats André Kristiansen, svarer han for en av sine siste ganger «Mats i Kolonial.no», etter at dagligvareselskapet nå skifter navn til Oda.

– Det tar nok litt tid å venne seg til. Jeg vil nesten tro at kundene vil klare det fortere. For oss gründere som har vært med lenge, er det jo nesten litt sentimentalt, sier Kristiansen.

Egentlig var de strålende fornøyd med navnet for norske forhold. Kolonial.no betyr jo lokalbutikken - folkelig og enkel å forholde seg til, men altså på nett. De ønsket et funksjonelt navn som bare sa «matbutikk.no», men allerede i 2016 fikk gründerne et forvarsel om at navnet fungerte dårlig internasjonalt.

For å lese artikkelen må du ha abonnement på Shifter+

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Årsabonnement på SHIFTER+
3690,- per år



Bestill her

Månedsabonnement på SHIFTER+
369,- per mnd



Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 1290,- per år

Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 129,- per mnd

Bestill her