forlag
BoldBooks utvider tilbudet mot fagbokmarkedet
Plattformselskapet BoldBooks, som utfordrer den etablerte bokbransjen, utvider sin portefølje med et tilbud til forfattere og andre som vil gi ut sine egne bøker.
– Det siste året har vi opplevd økt interesse blant fagbokforfattere, sier gründer og daglig leder i BoldBooks, Kristin Over-Rein.
– Mange av disse driver med kurs og undervisning, og nå kommer vi dem i møte med et mer helhetlig tilbud for formidling av faginnhold.
BoldBooks har fått en eksklusiv avtale om å formidle en løsning hvor forfattere av fagbøker og lærebøker raskt og enkelt kan få laget en abonnementsbasert webversjon av boka. Her kan utgiveren berike boka med quiz, podcast og videoer, samt følge med på framdriften til studentene og leserne. Boka kan enkelt oppdateres, og abonnentene får umiddelbart tilgang til ny versjon. Brukerne kan lese boka på alle enheter som telefon, nettbrett og PC, og kan bruke den integrerte AI-assistenten til å finne og få forklart innhold.
Fagbokportalen er utviklet av Docstream, som har utviklet digitale løsninger for fagbøker, lærebøker og oppslagsverk i over 20 år.
– Via BoldBooks fikk vi kjennskap til at fagbokutgivere ønsker å tilby nettbaserte versjoner av fagbøker til kursdeltakere og studenter, sier daglig leder i Docstream, Ole Kristian Rønningen.
– Digitale løsninger som i dag tilbys læresteder via forlag er ikke tilfredsstillende, blant annet fordi utgiverne mangler ønsket innsyn i data om lesernes og eller studentenes framdrift.
– Vanligvis jobber Docstream mest mot større selskaper, og siden BoldBooks allerede har kontakt med forfattere, var det naturlig å inngå en avtale med dem om salg og markedsføring av Fagbokportalen, sier Rønningen, som legger til at brukere vil også få bedre priser ved å henvende seg via BoldBooks, og at den offisielle lanseringen vil foregå rett over sommeren.
Styreleder i BoldBooks, Hilde Kristoffersen, har jobbet i akademiske forlag i over 20 år, før hun gikk over til å fronte selvpublisering, blant annet overfor fagbokforfattere hun tidligere har vært redaktør for.
– Fagbokforfattere kjenner ofte best selv hvem som er målgruppa, og har allerede mange potensielle bokkjøpere i nettverket sitt, sier Kristoffersen. – For denne type forfattere gir det mening å beholde kontroll over rettighetene og økonomien, men også kontroll over hvordan produktet og innholdet skal se ut. Selvfølgelig med god hjelp av profesjonelle bidragsytere. Denne type forfattere er hovedmotoren bak salg og markedsføring av bøkene.
Å beholde rettigheter og inntekter til sin egen bok er en global og rask økende trend, og rapporter viser at det også kan bli økonomisk lønnsomt for forfatterne i framtiden. En global studie utført av Universitetet i Glasgow fastslår nemlig at selvpubliserte forfattere tjener mer enn tradisjonelt utgitte forfattere.
– Vi har ennå ikke sett hvor stort dette kan bli, da regner med at det er mange forfattere som er spesielt lønnsomme for forlagene som ennå ikke har begynt å gi ut selv, sier Hilde Kristoffersen.
– Selv har BoldBooks vært gjennom en omfattende kostnadseffektivisering de siste par årene og nærmer oss lønnsomhet, sier Kristin Over-Rein.
– BoldBooks har en pågående emisjon hvor vi er i dialog med interessenter relatert til bøker og plattformer, som ønsker denne nye avtalen velkommen.