mobilitet

Bolt klager plikt om taxisentral inn til EFTAs overvåkningsorgan ESA 

Bolt leverer klage til EFTAs overvåkningsorgan ESA for nye vedtatte endringer i yrkestransportloven, inkludert sentraltilknytningsplikten.

Bolt er et av de selskapene som vil rammes av det nye lovforslaget.
Publisert

Bolt leverte på mandag en formell klage til EFTAs overvåkningsorgan (ESA) på sentraltilknytningsplikten for drosjer som trådte i kraft søndag 1. september. 

Selskapet mener at endringene regjeringen har gjort i Yrkestransportforskriften vil føre til mindre konkurranse og høyere priser.

Om Bolt

Bolt er en global plattform for delt mobilitet som tilbyr samkjøring, deling av elsparkesykler og elsykler, mat- og dagligvarelevering samt bilutleietjenester i over 600 byer i 50 land. 

– Den nye reguleringen er et betydelig skritt tilbake for drosjenæringen i Norge. Støre-regjeringen har ønsket å beskytte den etablerte drosjenæringen og vært bestemt på å reversere reformen som åpnet drosjemarkedet i 2021. Yrkestransportforskriften er et skritt nærmere for å gi drosjesentraler kontroll på tilbud og etterspørsel, og dermed pris. Det vil drive kundene bort fra populære og kundeorienterte plattformer, og over til et gammeldags system som skyter prisene opp, sier Thomas Barbo, daglig leder for Bolt i Norge.

– Loven sies å være ment for å gjenopprette orden, beskytte kunder og forhindre skatteunndragelse, men i realiteten tvinges taxisjåfører til å tilknytte seg dyre drosjesentraler, noe som fratar dem deres uavhengighet. Resultatet blir færre tilgjengelige taxier på gatene, noe som gir drosjesentralene mer kontroll over pris og fører til høyere kostnader for forbrukerne, sier Thomas Barbo.

Med dagens system driver Bolt sin virksomhet transparent og sikkert, og rapporterer alle opplysninger fra sin plattform til Skatteetaten. Det inkluderer informasjon om inntekter, betalt merverdiavgift, kjørte kilometer og total omsetning, noe som sikrer full overholdelse av skattereglene.

Bolt viser til at endringene i Yrkestransportforskriften har betydelige negative konsekvenser:

  • Løyvehavere må tilknytte seg en drosjesentral. 

  • Drosjesentraler får enda mer kontroll på deres tilknyttede drosjer og kan dermed bestemme pris og begrensninger. 

  • Om en løyvehaver vil drive uavhengig av sentral, må den sette opp egen sentral og stille opp med en halv million NOK som garanti. Løyvehavere som ønsker å kjøre for formidlingsplattformer som Bolt kan få kjøringsforbud fra drosensentraler de er tilknyttet. 

Bolt hevder å oppfylle sine rapporteringsforpliktelser gjennom sin digitale plattform, uten taksameter eller sentralløyve. 

Selskapet mener det nye kravet er en uforholdsmessig restriksjon på etableringsfriheten i strid med EØS-avtalen artikkel 31 (1) som vil favorisere tradisjonelle drosjesentraler fremfor innovative digitale plattformer, og skape en usunn konkurranse.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

– Norge bør vedta en teknologi-optimistisk strategi som støtter innovasjon og reduserer unødvendige byrder for digitale plattformer som Bolt. Det mener vi er i tråd med Nasjonal Transportplan, og regjeringens ambisjoner om at digitalisering skal skape mer effektive og kundevennlige løsninger. Formålet må være å modernisere taxinæringen, fremme konkurranse og bedre dekke behovene til moderne forbrukere ved å tilby mer effektive, fleksible og rimelige tjenester, fortsetter Thomas Barbo.