helse
Veksteksplosjon for Dignio: Sikret kontrakter verdt 75 millioner
Helsetech-oppstarten sikter mot break even for norgesvirksomheten i 2024 etter gode resultater.

Ting ser ut til å gå som det suser for Oslobaserte Dignio for tiden.
Helseteknologi-selskapet kan nemlig rapportere at de for sjette år på rad ligger an til å oppnå en årlig gjentagende inntektsvekst (ARR) på 50 prosent, med en forventet omsetning på 110 millioner norske kroner.
Siden årsskiftet har bedriften, som leverer løsninger til hjemmeppfølging (DHO) av pasienter, også opplevd en eksplosjon innenfor anbudsmarkedet – der de har sikret kontrakter til verdier for omtrent 75 millioner kroner.
De er tillegg i full gang med å utfordre i flere utenlandske markeder, der de også ligger an til å kunne bli markedsledende, rapporterer Dignio-sjef, Louise Nylén.
Stadig mer aktuelt
Mye har skjedd med Dignio siden oppstarten helt tilbake i 2010.

Deres «mission» har likevel alltid vært å utvikle digitale løsninger til bedre oppfølging av kronisk syke hjemme – noe som blir stadig mer aktuelt, påpeker Dignio-sjefen.
– Vi blir flere eldre, og dermed flere syke. På samme tid er det stadig færre tilgjengelig personell. Vi må derfor ha flere nye digitale løsninger, sier Nylén, som tok over toppsjefsrollen i Dignio etter gründer Lars Dahle i 2022.
Dignios medisindispensere, som sikrer riktig medisinering til rett tid, brukes nå av rundt 180 kommuner.
Selskapets løsning for digital hjemmeoppfølging, som kan håndtere ulike helsemålinger, brukes av 60 kommuner, fire norske sykehus og i fem forskningsprosjekter.
Til sammen anslår selskapet at rundt 20.000 pasienter benytter deres løsninger.
– Det faktum at vi lykkes med å vokse så konsekvent, viser at vi leverer bra og at skiftet i markedet er i ferd med å skje, sier Nylén.
Norgessjef i Dignio Heidi Aarsten, forteller at anbudene de har sikret det siste halvåret, også gir dem enda mer sikkerhet her hjemme, når de nå sikter mot å skalere mer i utlandet.
– Det blir jo mer og mer krevende for hvert år å oppnå 50 prosent vekst, men vi er absolutt i rute i år også – uten at vi må skalere opp teamet, sier hun.
Pandemipush
Som for så mange andre helseteknologi-selskaper fikk også Dignio et skikkelig push under pandemien.
Mens flere andre har slitt siden, mener Dignio-teamet de virkelig fikk bevist produktpotensialet i perioden der så mange måtte holde seg mer hjemme. Helt opp mot 50.000 pasienter benyttet seg nemlig av plattformen for covid-oppfølging mens pandemien herjet.
Selskapet ble senere belønnet med «Innovasjonsprisen» under Oslo Innovation Week i 2022.
– Det var litt gøy for Norge og Oslo kommune ble trukket frem sm blant de beste i verden på å håndtere pandemien. Vi liker å tro vi hadde en rolle i det, sier kommersiell leder (CCO), Martin Fredriksen med et smil.
Norge i DNAet

Selv om selskapet nå også er i ferd med å utfordre i Canada, USA, Sverige og på Island, har de ingen planer om å flytte hovedkontoret ut av Oslo, forsikrer Nylén.
Hun mener å bygge et helseteknologi-selskap fra Norge, har mange viktige fordeler.
– Som svensk vil jeg si at Norge har kommet veldig mye lengre innenfor begge produktområdene, enn for eksempel Sverige og mange andre markeder. Å ha Norge i selskaps-DNAet er en superstyrke, sier Nylén.
– Norge ligger langt fremme på helseteknologiområdet, og vi er ganske modne til å ta det i bruk, supplerer Fredriksen.
Planen er likevel å markere seg godt i de nevnte landene i årene fremover:
– Man snakker mye om at helsesektoren skal bli den nye eksportnæringen til Norge. Det er vi et bevis på, fortsetter Fredriksen.
– Hvordan er konkurransen i de landene der dere er nå?
– Det er veldig ulikt. Generelt ser vi at det ikke er noen som leverer den samme bredden som vi gjør. Det er en enorm styrke. Sverige er ganske likt Norge konkurransemessig, og det finnes mange gode etablerte selskaper der. Når det kommer til Canada og USA er konkurransen lavere, samtidig som det er et mer umodent markedet, svarer Nylén.
Hun fortsetter:
– Så selv om vi fortsatt er ganske små der vil jeg si vi er en ledende aktør der som er med på å drive den utviklingen.
Fremover har selskapet altså fire hovedområder de vil jobbe videre med: Beholde markedsposisjonen i Norge, produktutvikling, internasjonalisering – i tillegg til å nå «break even» for Norge i løpet av året.