mat
Bommet med fastfood-laks - nå selger gründeren fritert kylling for 100 millioner i året
Neste år åpner Fly Chicken i India.
Det er ikke første gangen Ronny Gjøse og Experia Restaurants satser på hurtigmat. Sammen med verdensmesteren i kokkekunst, Geir Skeie, stod de bak kjeden Pink Fish som skulle skape verdens første såkalte «fast casual»-konsept basert på norsk laks.
– Vi lagde et godt og spennende konsept basert på norsk sjømat og hadde en bra meny, men var nok veldig forut for vår tid, forteller Gjøse og viser til at Pink Fish hadde fokus på bærekraft og 100 prosent nedbrytbar emballasje og ingen bruk av plastikk allerede fra start i 2017.
– Gjestene i Norge nappet ikke som vi hadde håpet. I dag går sunne «fast casual»-konsepter som en kule i utlandet, men her i Norge har vi nok litt andre lunsjvaner med gode personalrestauranter og en annen lunsjkultur. Og når vi går ut for å spise, så er det for å kose oss. Da ble det vanskelig med fisk og pokébowls, som mange kanskje ser mer på som et nødvendig onde, sier han.
Lettere å selge fritert kylling enn norsk laks
Da pandemien slo til, så de seg tvunget til å stenge ned et par restauranter og bremset opp vekstplanene.
– Vi hadde posisjonert oss bra. Vi hadde et solid hovedkontor for å håndtere veksten, men så etter hvert at vi ikke fikk farten og omsetningen vi trengte.
Valget stod mellom å stenge ned og nedbemanne ytterligere, eller utvikle andre konsepter.
For Gjøse, som blant annen har bakgrunn fra restaurantdrift i Umoe Restaurants og lang erfaring med utvikling av restaurantkonsepter, ble valget enkelt.
– Da vi kom over Fly Chicken og testet konseptet og opplevde kvaliteten på menyen, skjønte vi at dette kunne være et bra konsept og en kategori som vi kunne håndtere og gjøre skalerbart.
Det endte med at Experia kjøpte 50 prosent av selskapet og lagde en plan for å etablere flere restauranter.
Det var gründerparet Carl Fredrik Nordberg Schjøtt-Falster og Amanda Kausland som startet Fly Chicken i 2018 sammen med Experia Restaurants. Paret, og Gobi Stories-gründeren Kristoffer Lande som satt på en liten andel, solgte seg helt ut i 2022, da Experia Restaurants kjøpte de resterende 50 prosentene.
Stod seg best i pandemistorm
Den første Fly Chicken-restauranten åpnet på mathallen på Steen og Strøm i Oslo i 2019. Under pandemien var det liten tvil om hvilken kjede som klarte seg best.
– Folk elsket det virkelig og vi evnet å holde åpent via levering og «pick-up» under pandemien, og åpnet til og med en del nye lokasjoner i den perioden.
Nå er det åpnet 15 lokasjoner og omsetningen var i 2022 kommet opp i 98 millioner kroner. Resultatet før skatt var på minus 12,7 millioner. Ifølge Gjøse er ambisjonen å omsette for 135 millioner kroner i år.
– Vi er veldig lønnsomme på restaurantnivå. Store deler av kostnadene i konsernet er knyttet til investeringer og «overhead»-kostnader.
– Vi skal fortsette å vokse her i Norge, da det er et stort potensiale. Frem til våren 2024 er det fokus på eksiterende masse, samt våre utenlands operasjoner, som krever en del ifra vårt hovedkontor, sier han.
Fritert Kylling populært i hele verden
Internasjonalt er fritert kylling en enorm kategori innen fastfood. Den største aktøren er KFC, som ble startet av Harland David Sanders (Colonel Sanders) i en alder av 65.
Men også i Sørøst-Asia er sjangeren veldig populær og står på egne ben, ofte under kategorien koreansk fritert kylling. KFC har aldri etablert seg i Norge. De skal visstnok ha snust på det norske markedet flere ganger uten å ha tatt skrittet over grensen.
Gjøse har på sin side allerede begynt å se utover grensene. Nylig signerte de en franchise-avtale med en aktør i Sverige, hvor de vil åpne den første Fly Chicken-restauranten i første kvartal neste år.
– Med Pink Fish ønsket vi å erobre hele verden. Nå tar vi det i et litt annet tempo, blant annet fordi vi vet at «fried chicken»-kategorien er veletablert utenfor Norge. Samtidig har vi stor etterspørsel fra gårdeiere i hele Norge. Og det er en del aktører som er interesserte i oss for mulig ekspansjon, sier han.
Åpner i India
En av investorene i Experia Restaurants med britisk-indisk bakgrunn, har også ivret for å åpne i India, hvor kylling er populært. Planen er å åpne den første franchise-avdelingen i New Delhi i slutten av 2023 eller tidlig i 2024.
– De liker konseptet, at vi er litt «old school hip hop », har «attitude» og høy kvalitet, og er veldig annerledes enn alle andre aktører som KFC og Popeye. India har i dag over 1,5 milliarder mennesker, og de spiser mye kylling, så dette er veldig spennende og kan fort bli veldig stort. Dette har egentlig begynt å rulle uten av vi har tatt veldig initiativ til den internasjonale veksten.
– Folk virker å være mer opptatt av sunn og bærekraftig mat. Hva er grunnen til at fritert kylling tar av?
– Jeg tror nok ikke at folk er så veldig opptatt av veldig sunn og bærekraftig mat. Norske konsumenter spiser bredt, og innen veldig mange kategorier, og lar seg inspirerer av mange utenlandske trender, samtidig som en del kategorier er veldig store, slik som for eksempel pizza.