Bookis går i pluss for første gang: – Vi var på gråten
Januar 2024 ble første lønnsomme måned for Bookis, nettbokhandelen hvor man kan kjøpe og selge brukte bøker har de siste årene vært gjennom flere nedbemanninger.
Bookis har opplevd opp og nedturer, nylig opplevde nettbokhandelen for brukte bøker sin første måned med overskudd.Foto: Per Ivar Nikolaisen
Shifter har fulgt nettbokhandelen Bookis i flere år. Både da det gikk veldig bra, og da de i 2022 måtte si opp halve staben.
Annonse
Nå skriver selskapet på egen Linkedin at januar 2024 ble deres første lønnsomme måned.
I løpet av de siste 180 dagene har de også økt omsetningen sin med 28 prosent.
– Da regnskapet var gjort opp for januar, og vi så det stod 300 000 kr i pluss (EBITDA) var vi på gråten. Det var så powerful, det var som streken som markerer lønnsomhet var vannoverflaten, og vi gikk endelig opp for å trekke luft, sier medgründer og markedssjef Lasse Brurok.
Årsaken til lønnsomheten er sammensatt. Blant annet opplever Bookis sesongvariasjoner i januar og august på grunn av studenter som selger og kjøper pensumbøker, men Bookies har også kuttet kostnader.
– For det første så har vi fått vekst i antall transaksjoner, vi har fått vekst i marginene ved å «tune» produktet og kuttet kostnader.
For få år siden var de 30 ansatte, i dag er de tre, og to som jobber deltid noen dager i uka.
– Vi ga fra oss mange hatter, så har vi fått dem tilbake etterhvert og nå prøver vi og ha alle på hodet samtidig, sier Brurok.
Annonse
For å få øke marginene på hver transaksjon sier han de har hjulpet de som selger med å få unna flere bøker av gangen, ettersom frakten er den samme for om man kjøper én eller fem bøker - og Bookis sin faste fortjeneste er 19 kr per bok.
Brurok sier at resultatet for februar sannsynligvis vil gå litt ned igjen. Til sammenligning med februar i fjor ligger de likevel an til 40 prosent vekst i omsetning.
Annonse
– Til tross for at vi har vært gjennom flere runder med nedbemanning har vi vokst på alle KPI-ene. Det er vi fornøyd med. Det har vært en skikkelig berg- og dalbane. Først rett opp, så rett ned og nå sakte oppover igjen, sier gründeren.
– Det viktigste for oss i 2024 er å bli lønnsomme, legger han til.
Annonse
Veien videre
– I dag har nettbokhandelen 530 000 registrerte brukere, men det er den daglige trafikken på 10 000 organiske besøk som betyr noe, forklarer Brurok.
Tidligere har Bookis sagt til Shifter at budsjettet for markedsføring lå på omtrent én million i måneden, men som en del av kuttene har selskapet nesten ikke brukt penger på markedsføring den siste tiden.
På spørsmål om hvorvidt de Bookis skal ut å hente penger er svaret noe tvetydig.
– Nå skal vi jobbe på, uten å hente kapital. Det er en krevende prosess uansett om det er snakk om eksisterende eller nye investorer. Hvis jeg og Arne-Morten (medgründer) jobber med kapitalhenting, blir ⅔ av bedriftens arbeidskraft opptatt med det, sier Brurok.
Siden de er såpass få er de også ganske utsatt hvis noe skjer med en av de ansatte, mener han og legger til.
– Hvis vi skal hente kapital må det bli for å hente mer kompetanse på tech, produkt og design. Så eventuelt for markedsføring, som vi planlegger å begynne med igjen i nå i februar.
– Planen videre er å fortsette å vokse i Norge, både gjennom bedre produkt og økt markedsføring. Så ønsker vi å gå inn i et nytt stort marked, kanskje Frankrike, men akkurat når det blir får vi se.
For ordens skyld: Schibsted eier aksjer i Bookis og er majoritetseier i Shifter Media. Redaksjonen står fritt og de journalistiske vurderingene i denne saken er gjort uavhengig av dette.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.