Arne-Morten Willumsen og Lasse Brurok (til høyre) i Bookis.
Bookis slo alle rekorder i 2020. Nå vil de selge mer enn bare bøker
Ekspansjon til resten av Europa står også på trappene for 2021.
– 2020 var et utrolig bra for oss. Vi startet året med en finansieringsrunde og hadde høyt volum på kjøp og salg av bøker. Pandemien ga en liten dupp, så skjøt det i været, sier medgründer og daglig leder i Bookis, Arne-Morten Willumsen.
Selskapet, som ble startet i 2017, er en markedsplass for kjøp og salg av brukte bøker. Bookis profilerer seg som en tradisjonell nettbokhandel, og tar seg av alt av betaling og levering mellom kjøper og selger.
Schibsted investerte i april 2020 12 millioner kroner i selskapet.
– Samarbeidet har fungert veldig godt. Vi hadde ikke klart å komme på nivået vi nå har så fort uten erfaringen og ressursene Schibsted har med markedsplasser, distribusjon og markedsføring, sier Willumsen.
Sosial distanse ga boost
Bookis har i dag rundt 150.000 brukere i Norge og Sverige. Omsetningen i 2020 var på 15,5 millioner kroner, opp fra 8,4 millioner året før.
Antall bøker som er solgt vokste fra 35.000 i 2019, til over 73.000 i 2020.
Veksten kommer blant annet fra økt kjennskap i markedet, etableringen hos söta bror, og stadig mer «word of mouth» om tjenesten, forteller Willumsen.
– Studenter er fortsatt vår viktigste målgruppe. Trafikken skyter vanligvis i været rundt semesterstart. Da vi lanserte en oppgradert versjon av Bookis i august i fjor, ble det en måned som slo alle rekorder.
En annen driver er koronapandemien. Bookis leverer en tjeneste som gjør at man kan kjøpe og selge bøker seg i mellom, trygt og enkelt, men uten å møtes i person.
– Dette knyttes særlig til økningen vi ser i bruk av leveringstjenesten vår. Du kan velge å møtes eller å få boken sendt. 8 av 10 velger nå å få den sendt.
Vil gjøre mer enn å bare selge brukte bøker
Totalt har Bookis hentet rundt 20 millioner kroner siden starten, opplyser Willumsen. Selskapet er ikke lønnsomt per januar 2020.
Nå planlegges en ekspansjon ut til Europa. Willumsen forteller at de også ser på andre forretningsområder inn i 2021.
Han er derimot hemmelighetsfull rundt detaljer:
– Det jeg kan si, er at vi har en strategi på gang for å gå bredere ut enn bare kjøp og salg av brukte bøker.