mobilitet

Bransjen sto parkert i to år. Nå henter delingskonseptet ny kapital

Sharebus vil ha flere til å hoppe på bussen - når og hvor de selv vil. Selskapet bak henter nå 14 millioner kroner til ny plattform og garanterer allerede nasjonal dekning.

Sharebus vil gjøre det enkelt å leie en buss sammen. Tjenesten tar seg av alt fra forespørsel til betaling. – Mye mobilitet dreier seg i dag om scootere og kortere transportetapper. Svært få har sett på de lengre reiser og gruppereiser, sier finansdirektør Anne B. Knudtzon.
Publisert Sist oppdatert

Ferdia utvikler konsepter som skal fornye turbuss-bransjen, deriblant Sharebus; en digital løsning for samkjøring og bussdeling.

Private så vel som profesjonelle aktører kan enkelt arrangere en busstur «on demand». Hvis nok seter blir solgt, kjører bussen som bestilt.

Tjenesten tar seg av alt fra forespørsel til betaling.

– Markedet er kjempestort, sier Anne B. Knudtzon.

Hun er finansdirektør i det seks år gamle Oslo-selskapet.

– Én ting er turbusser slik de brukes idag. Her er det europeiske markedet stort nok til at det er interessant alene, men hvis du tar med at bussene ikke utnyttes godt, så kan dette virkelig bli stort.

Knudtzon har tidligere sittet i Oslos bystyre i miljø- og samferdselskomiteen - og har ifølge egne ord et hjerte for både buss og miljø.

– Ferdia er et mobilitetsselskap som ønsker å endre folks reisevaner ved å lage nye attraktive reiseløsninger. Mye mobilitet dreier seg i dag om scootere og kortere transportetapper. Svært få har sett på de lengre reiser og gruppereiser, sier hun.

Ferdia-teamet. Selskapet ble etablert av Håkon Sæther i 2016. Gründeren var i flere år en del av Telenors norske konsernledelse.

Foruten buss-selskapene selv, nevner Knudtzon idrettslag og skidestinasjoner som målgrupper, men også privatpersoner som skal på konsert og festival et stykke unna.

– Vi ønsker at folk kan sette opp en buss akkurat når og dit de selv vil, uten å måtte betale for hele bussen, og det er vi litt alene om å prøve å få til, sier hun.

– Busselskapene har lav utnyttelsesgrad og lave marginer, og vi er på lag med dem, legger Knudtzon til.

Henter 14 millioner kroner

Shifter omtalte konseptet også for snart tre år siden. Bak satsingen står nemlig Håkon Sæther. Gründeren var i flere år en del av Telenors norske konsernledelse. I 2016 byttet han ut telecom med buss - og erfarte at utviklingen i sistnevnte bransje hadde stått helt stille.

Sæther ville følgelig lage «en Uber for turbusser», men en knapp måned senere traff pandemien hardt.

– Korona har vært knalltøft for oss, sier Knudtzon.

– Hele bransjen vår var jo stengt ned i et par år, og ettervirkningene har for oss vært de samme som for restaurant- og hotellbransjen; de som ikke hadde jobb i to år, fant seg noe annet å gjøre.

Hun fortsetter:

– Vår forretningsmodell er jo å skaffe turbuss-selskapene mer jobb, men i år har de ikke villet ha mer jobb fordi de knapt hadde kapasitet til å håndtere de avtalene de allerede hadde gjort. Så for oss har det egentlig vært tre tøffe år.

Nå har det imidlertid løsnet, forteller Knudtzon. Ferdia fikk i fjor, tross en parkert bransje, buss-selskapet Tide på eiersiden. Nå er selskapet også sikret 14 millioner kroner i et konvertibelt lån hos eksisterende aksjonærer.

Sharebus er dessuten på vei ut av pilotfasen, og strikk- og binders-løsningene på bakrommet er nå byttet ut med automatikk, forteller Knudtzon. Plattformen lanseres 1. desember, og planen er å hente et enda større beløp i 2023.

– Vi har for eksempel 30 utviklere i Bangladesh som lager software-løsningen vår. Det er ikke bare-bare å lage dette, og det er nok en av grunnene til at vi er nokså alene på dette feltet, sier hun.

Nasjonal dekning før lansering

Selskapet har allerede inngått en rekke partnerskap med busspartnere som gir nasjonal dekning i Norge.

Ferdia har også landet bussavtaler i Sverige og Danmark, og rekrutterer aktivt flere partnere i disse markedene, forteller Knudtzon.

Å få folk flest til å droppe privatbilen, er også et klart mål, men vil ta tid, erkjenner hun.

– I første omgang har vi derfor gått b2b2c, sier Knudtzon.

– Vi starter med arrangører som allerede har en kommunikasjonsplattform for å nå ut til dem som skal reise. For eksempel kan skidestinasjoner markedsføre buss til de som kjøper heiskort, sier hun.

Sørg for å være oppdatert på det nyeste i næringslivet

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilken bransje jobber du i?*