Bruken av bysyklene i Oslo faller kraftig.

Bremsen på for bysyklene: Antall turer halvert på to år

Urban Infrastructure Partner skylder på elektriske sparkesykler og koronaviruset for at 2020 blir et bunnår for bysyklene i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Fra april til august i år har det vært 1,08 millioner turer med Oslos bysykler, viser trafikkdata som Shifter har gjennomgått. Det er en bratt nedgang fra toppåret 2018, da det var 2,13 millioner turer i samme periode.

En del av nedturen kan kanskje tilskrives pandemien, og at behovet for å flytte seg fra A til B i hovedstaden ikke har vært like stort når befolkningen har vært på hjemmekontor. Men den negative utviklingen begynte allerede i fjor. Da var det 1,57 millioner turer i tilsvarende periode. Forøvrig en sommer som var preget av at flere internasjonale aktører begynte å satse tungt på å ta elsparkesykkelmarkedet i Oslo.

- De elektriske sparkesyklene har helt klart hatt betydning for nedgangen i bruken av våre tjenester i Oslo. I Bergen har kommunen vært aktive og innført reguleringer av sparkesykkelbruken. Så det blir spennende å se hvordan dette blir neste år i Oslo, kommenterer COO Øyvind Olsen i UIP Drift, den delen av Urban Infrastructure Partner-konsernet som har ansvar for bysyklene.

Han forteller om en liten oppgang i Bergen, i motsetning til det store fallet hovedstaden. I tillegg til Oslo og Bergen, drifter UIP bysyklene i Trondheim.

Nedbemanning

De siste månedene har vært tøffe for Urban Infrastructure Partner.

- Covid-19 har preget oss i stor grad, og vi har dessverre måttet permittere og nedbemanne. Dette er tunge tak å stå i for alle berørte, men det har ikke vært til å unngå.

De ser likevel visse positive tegn. I driftsselskapene har de den siste tiden hatt behov for flere personer som mekanikere og sjåfører. UIP har derfor måtte leie inn ekstern hjelp siden de ikke får tak i nok mekanikere.

Elsparkesykler kommet for å bli

Olsen tror elsparkesyklene har kommet for å bli.

- Vi ønsker å tilby tjenester som passer naturlig i bybildet og som er ønsket av innbyggere og besøkende. Våre bysykkelssystemer er stasjonsbasert, som gjør det enkelt for brukeren å vite hvor man skal både parkere og hente sykkel, samtidig som det er ryddig i bybildet. Elsparkesykler er kommet for å bli og et spennende supplement innen mikromobilitet, og dette kan være interessant for oss også, gitt at det passer innenfor innbyggernes, kommunens og våre krav, påpeker Olsen.

UIP ønsker ikke å si noe om inntektstapet som følge av mindre interesse for bysyklene, med henvisning til at dette ikke er helt klart ennå.

- Det viktigste er at folk har gode og forutsigbare tjenester og løsninger. Vi gleder oss til mange flere år i alle tre byer.

Mange armer

Urban Infrastructure Partner ble startet i 2015. Egentlig skulle de «bare gjøre drift og finansiering» av bysyklene. Etterhvert har selskapet blitt delt opp i flere underselskaper.

UIP Holding er øverst i hierarkiet. UIP Drift AS står for bysyklene, mens det er et eget driftsselskap for hver av de tre byene. Urban Sharing AS utvikler og kommersialiserer selve softwareløsningen, og har jobbet for å skalere denne mobilitetsplattformen internasjonalt.

Før sommeren lanserte Urban Sharing i Verona og Milano i Italia. Fra før har de partnerskap i Edinburgh og Stockholm.