Bruken av bysyklene i Oslo faller kraftig.
Bruken av bysyklene i Oslo faller kraftig.

Bremsen på for bysyklene: Antall turer halvert på to år

Urban Infrastructure Partner skylder på elektriske sparkesykler og koronaviruset for at 2020 blir et bunnår for bysyklene i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Fra april til august i år har det vært 1,08 millioner turer med Oslos bysykler, viser trafikkdata som Shifter har gjennomgått. Det er en bratt nedgang fra toppåret 2018, da det var 2,13 millioner turer i samme periode.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

UIP HOLDING AS

Urban Infrastructure Partner er et holdingselskap som leder en integrert samarbeidsgruppe av selskaper med fokus på delt urban infrastruktur og mikromobilitet. UIP drifter bysykler og busskur, en plattform for utvikling og et bygningsselskap.

Les mer om selskapet her

OSLO

Axel E. Bentsen

6-10

  • AS SELVAAG INVEST
  • MØLLER MOBILITY GROUP AS
  • EUGEN HOLDING AS
Se hele selskapsprofilen

En del av nedturen kan kanskje tilskrives pandemien, og at behovet for å flytte seg fra A til B i hovedstaden ikke har vært like stort når befolkningen har vært på hjemmekontor. Men den negative utviklingen begynte allerede i fjor. Da var det 1,57 millioner turer i tilsvarende periode. Forøvrig en sommer som var preget av at flere internasjonale aktører begynte å satse tungt på å ta elsparkesykkelmarkedet i Oslo.

- De elektriske sparkesyklene har helt klart hatt betydning for nedgangen i bruken av våre tjenester i Oslo. I Bergen har kommunen vært aktive og innført reguleringer av sparkesykkelbruken. Så det blir spennende å se hvordan dette blir neste år i Oslo, kommenterer COO Øyvind Olsen i UIP Drift, den delen av Urban Infrastructure Partner-konsernet som har ansvar for bysyklene.

Han forteller om en liten oppgang i Bergen, i motsetning til det store fallet hovedstaden. I tillegg til Oslo og Bergen, drifter UIP bysyklene i Trondheim.

Nedbemanning

De siste månedene har vært tøffe for Urban Infrastructure Partner.

- Covid-19 har preget oss i stor grad, og vi har dessverre måttet permittere og nedbemanne. Dette er tunge tak å stå i for alle berørte, men det har ikke vært til å unngå.

De ser likevel visse positive tegn. I driftsselskapene har de den siste tiden hatt behov for flere personer som mekanikere og sjåfører. UIP har derfor måtte leie inn ekstern hjelp siden de ikke får tak i nok mekanikere.

Elsparkesykler kommet for å bli

Olsen tror elsparkesyklene har kommet for å bli.

- Vi ønsker å tilby tjenester som passer naturlig i bybildet og som er ønsket av innbyggere og besøkende. Våre bysykkelssystemer er stasjonsbasert, som gjør det enkelt for brukeren å vite hvor man skal både parkere og hente sykkel, samtidig som det er ryddig i bybildet. Elsparkesykler er kommet for å bli og et spennende supplement innen mikromobilitet, og dette kan være interessant for oss også, gitt at det passer innenfor innbyggernes, kommunens og våre krav, påpeker Olsen.

UIP ønsker ikke å si noe om inntektstapet som følge av mindre interesse for bysyklene, med henvisning til at dette ikke er helt klart ennå.

- Det viktigste er at folk har gode og forutsigbare tjenester og løsninger. Vi gleder oss til mange flere år i alle tre byer.

Mange armer

Urban Infrastructure Partner ble startet i 2015. Egentlig skulle de «bare gjøre drift og finansiering» av bysyklene. Etterhvert har selskapet blitt delt opp i flere underselskaper.

UIP Holding er øverst i hierarkiet. UIP Drift AS står for bysyklene, mens det er et eget driftsselskap for hver av de tre byene. Urban Sharing AS utvikler og kommersialiserer selve softwareløsningen, og har jobbet for å skalere denne mobilitetsplattformen internasjonalt.

Før sommeren lanserte Urban Sharing i Verona og Milano i Italia. Fra før har de partnerskap i Edinburgh og Stockholm.

Powered by Labrador CMS