Johan Høgåsen-Hallesby, CTO i Urban Sharing. Foto: Vilde Mebust Erichsen
Johan Høgåsen-Hallesby, CTO i Urban Sharing. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Urban Sharing-gründeren gir seg: Nå tar han en tenkepause

Johan Høgåsen-Hallesby slutter i Urban Sharing, og skal bruke det neste halve året på å finne ut hva han skal videre i livet.

Publisert Sist oppdatert

For noen kommer det nok som et aldri så lite sjokk at mannen som har vært en av de virkelige frontfigurene i den norske mobilitetsrevolusjonen, nå går av. Men en nærmere studie av LinkedIn-profilen til Johan Høgåsen-Hallesby avslører at han tar seg seks måneders "tenke- og hvilepause" hvert femte år. Eller som han selv kaller det: "a planned sabbatical to reassess my professional career".

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

URBAN SHARING AS

Urban Sharing tilbyr en delingsplattform for mikromobilitet. Denne SaaS-tjenesten er en flåtestyringspakke som gir operatører muligheten til å forbedre effektiviteten og øke inntektene.

Les mer om selskapet her

OSLO

Kristian Brink

36-50

  • UIP HOLDING AS
Se hele selskapsprofilen

- Jeg er nødt til å ha den strukturen for meg selv, med milepæler og mål år for år, og så reboot. Slik gir jeg meg selv rom til å finne ut av hva jeg virkelig skal. Jeg må møte nok folk og ha nok tid, få plass i hodet til å tenke, forteller Høgåsen-Hallesby til Shifter.

Fra bysykler til plattform

Det som begynte med at han og Axel Bentsen startet selskapet som skulle drifte bysyklene i Oslo, utviklet seg raskt til å bli noe langt mer. I stedet for å bli et lokalt driftsselskap, fulgte de et startup-løp der de gikk inn i andre norske byer og etterhvert også til utlandet. Det skulle ikke lenger bare dreie seg om bysykler, men også andre kjøretøy, og Urban Sharing omtaler seg nå som en mobility-as-a-service-plattform.

Stadig har det kommet nyheter om nye markeder, og før sommeren kunne Høgåsen-Hallesby fortelle om hvordan Urban Sharing hadde lansert i Italia - tross at landet sto midt i en korona-pandemi.

- Er det ikke tungt å forlate Urban Sharing, nå?

- Det kan du si, og det betyr ikke at jeg er ferdig med å jobbe på dette området. Jeg tror vi bare har sett starten på revolusjonen på gata, med teknologi- og tjenesteinnovasjonen som skal skje der. Samtidig er jeg aller sterkest på å dra ting i gang, bygge opp et første team, erkjenner Høgåsen-Hallesby.

På lånt tid

- Men har teamet og alle andre involverte i Urban Sharing visst at de har hatt deg på lånt tid?

- Jeg har vært åpen om det ovenfor investor fra starten av. Det interessante jeg har erfart fra tidligere - for jeg er tydelig på at dette er modellen jeg jobber etter - er at noen synes det er vanskelig å forholde seg til. Mens andre skjønner det med en gang.

Personlig ville han synes det var helt supert om de ansatte hadde tenkt gjennom hvor lenge de ville jobbe med noe og hva de vil oppnå i den perioden. Han tror vi vil se mer av dette i samfunnet.

- Ingen jobber for gullklokka etter 50 år lenger. Og da er det interessant å diskutere hvordan alternativet ser ut.

Slik står valget

De seks månedene han har foran seg vil vise om det blir et nytt gründerprosjekt eller om han skal være involvert i flere selskaper.

- En ting jeg må finne ut av er hvorvidt jeg vil bygge opp noe nytt eller involvere meg i en portefølje av startups. Det skjer veldig mye interessant i Oslo nå og jeg bruker allerede en god del tid med team på vei ut av startgropa - noen ferske, noen som har kommet litt lenger. Det er utrolig motiverende å få bruke hodet og tiden på flere problemer og flere team.

Tidligere har han brukt 6-månederspausene til å ha mer tid med barna.

- Men plutselig hadde jeg kids på ungdomsskolen, så nå har jeg jo plutselig mye mer tid tilgjengelig. Så det som før var "sabattical", har nå utviklet seg til å handle mer om en fri modell til å utforske retninger, ikke være bundet opp i bare ett prosjekt.

Liker den fysiske verden

- Tenker du at du skal gjør mer innen mobility, eller blir det bredere denne gangen?

- Bredere. Men det har jeg egentlig alltid tenkt på mobilitet som også. Skal man løse mobilitet må man også jobbe med prinsipper for ressursutnyttelse, bærekraft, urbanisme, logistikk, menneskelig adferd og alt det som hører til.

En av de tingene som ble klart for han i forrige runde han hadde en "tenkepause", var at han ikke ville jobbe med noe som primært skjedde innenfor en skjerm.

- Jeg hadde da jobbet mye med mobil-plattformer og ville bygge opp noe hvor teknologien i større grad skapte en forskjell i den fysiske verden.

Masse ugjort

- Er det virkelig ingenting du føler at du har ugjort i Urban Sharing?

- Masse! Men min periode har nådd sine fem år. Så nå har jeg først og fremst mye ugjort i nye ideer og prosjekter.

Høgåsen-Hallesby har forøvrig heller ingen eierandeler i Urban Sharing lenger.