logistikk
Bring investerer i gründere bak dronetransport
Aviant henter 23 millioner kroner i overtegnet investeringsrunde.
Selskapet som har spesialisert seg på å levere lette pakker med autonome droner har vekket oppmerksomhet og fått kunder både i Norge og Sverige de siste par årene. I det som av mange beskrives som et meget tungt kapitalmarked får Aviant inn 23 millioner kroner i en ny emisjon.
Runden er ledet av Luminar Ventures, med Bring Ventures og CoFounder som medinvestorer.
– Planen var at vi skulle hente 7 millioner, men runden ble ganske overtegnet, sier gründer og administrerende direktør Lars Erik Matsson Fagernæs lettere beskjedent til Shifter.
Et barn av pandemien
Shifter har fulgt Aviant tett de siste par årene. Selskapet ble grunnlagt ved MIT i 2020 som svar på COVID-pandemien og startet med å fly biologiske prøver mellom sykehus i Norge og Sverige. Siden oppsttarten har gründerne signert kundekontrakter for transport av blodprøver, melkeprøver, vannprøver og til og med reservedeler til vindturbiner.
– Vi har fløyet mer enn 2000 flyvninger og dekket mer enn 25 000 km, tilsvarende 70 ganger mellom London og Paris med fly. Teknologien har vist seg å være stabil og fokuset er nå å skalere opp, sier Matsson Fagernæs.
Billigere og raskere
Aviant tilbyr selskaper transport som tjeneste, akkurat som alle andre transportselskaper, bare at de bruker autonome droner i stedet for biler. Dette er spesielt aktuelt for transport av høyverdige og tidssensitive varer, som blodprøver eller reservedeler. Sammenlignet med biler, har droner fordelen av å være mer miljøvennlige og effektive samtidig som de konkurrerer på pris, ifølge gründerne.
– Droner er opptil 90 prosent billigere fordi de er autonome, slipper ut 95 % mindre CO2 og mye raskere enn bilbasert transport. I mine øyne er det ingen tvil om de vil være en del av fremtidens transportinfrastruktur, spesielt av lett last, sier Jan Gunnar Skogås, administrerende direktør ved Røros sykehus, en av Aviants mange helsekunder, i pressemeldingen Aviant har skrevet.
Perfekt med Bring
Investeringen fra Bring Ventures, venturedelen til det norske postvesenet, var ingen tilfeldighet. Partene annonserte en samarbeidskontrakt i slutten av oktober, der Bring tester dronetransport med en av deres eksisterende kunder.
– Det passet veldig godt. Sammen med Posten vil vi se på transport som en samhandling av flere typer fartøy. Droner er kjempebra til hurtig transport av lav vekt, men dårlig på tungvekt, sier Matsson Fagernæs.
Aviants løsninger skiller seg fra tradisjonelle droner, som DJI, ved å være en hybrid mellom en drone og et fly. Dette gjør at den kan ta av vertikalt fra en parkeringsplass eller et tak, men fly fremover ved å utnytte løft under vingene. Dette har fordelen av økt rekkevidde, slik at Aviants droner kan fly opp til 120 km. I tillegg har Aviants droner fløyet en rekke ruter i Skandinavia i en rekke værforhold, med vindstyrke så høy som 18 m/s og temperaturer så lave som -26 °C.
De siste månedene har Aviant vokst raskt organisk. Teamet har gått fra tre til 13 personer. Selskapet har ti betalende kunder ombord, og ligger an til en inntekt på mellom fem og ti millioner kroner i inneværende år.
Skiller seg ut
Gründerne ønsker ikke å gå ut med prisingen i investeringsrunden, men gründerne og de ansatte eier fortsatt over halvparten av selskapet. Luminars representant mener Aviant-teamet skiller seg ut blant selskaper som satser på dronetransport.
– Mange har prøvd dette, men Aviants unike teknologi og teamets kommersielle ‘hustle’ betyr at de faktisk har betydelig trekkraft og en veldig god posisjon. De kommende regulatoriske endringene vil tillate slike team å skalere sin virksomhet inn i nye markeder raskere enn noen gang før, sier Luminars managing partner, Jacob Key.