administrasjon

Vill vekst for verktøyet som redder sjefer i småbedrifter fra kaos

– Vi har tenkt at «vi vet best», sier gründer Pål Bredvei, og mener startups bør stole mer på seg selv i stedet for å spørre brukerne hva de vil ha.

Teamet i Adminkit. Bak fra venstre: Pål Reinert Bredvei og Tom Bülow Kristiansen. Nest bakerst fra venstre: Henrik Thuve Andersen, Emmanouil Karafotakis, Vidar Aune Westrum, Erik Isaksen og Jon Hegg. Tredje rad bakfra fra venstre: Spyros Psarras, Birte Svenssen, Jostein Bay, Agnieszka Sek og Line Engen Storjordet. Front: Jan Bredo Pettersen og Stavros Vasileiadis.
Teamet i Adminkit. Bak fra venstre: Pål Reinert Bredvei og Tom Bülow Kristiansen. Nest bakerst fra venstre: Henrik Thuve Andersen, Emmanouil Karafotakis, Vidar Aune Westrum, Erik Isaksen og Jon Hegg. Tredje rad bakfra fra venstre: Spyros Psarras, Birte Svenssen, Jostein Bay, Agnieszka Sek og Line Engen Storjordet. Front: Jan Bredo Pettersen og Stavros Vasileiadis.
Publisert
  1. Hva ble vi enige om på medarbeidersamtalen for et år siden?

  2. Jakten på den forvunnede arbeidskontrakten

  3. Da ferieplanene for Kari og familien ble «ødelagt» pga feil Excel-oversikten

  4. Da jeg brukte timevis på å samle inn t-skjorte størrelser

  5. Da jeg ikke visste hvem nærmeste pårørende var

  6. Da jeg glemte 10-årsjubileet til Trond

  7. Den gangen Arbeidstilsynet kom på uventet besøk og ville se alle arbeidskontraktene

Dette er eksempler på høyst realistiske situasjoner som Pål Bredvei og Adminkit har brukt i sine «teasere» overfor små selskaper i ressursknipe.

– I utviklingen av produktet har vi tatt utgangspunkt i hverdagen til en «utmattet administrativ leder» i et lite selskap. Kaos, mangel på struktur og kontroll, frustrasjon over alle de administrative drittoppgavene, sier Bredvei, som før han flyttet hjem til Sandefjord og gründet Adminkit var mest kjent for topplederen i arkiv-tech-suksessen Documaster.

Ledere i små og mellomstore bedrifter har ikke de samme støttefunksjonene som i større selskaper, og er ofte alene med alle de administrative og personalmessige oppgavene, påpekes det. De kjøper helst ikke dyre HR-systemer, men har likevel behov for å gjøre administrative oppgaver mer effektivt og få bedre kontroll.

– Ved å ta i bruk Adminkit kan lederne benytte sin verdifulle tid og kompetanse på det som er verdiskapende. Vi skaper mer konkurransekraft, mener Bredvei i sitt innsalg til hvorfor små og mellomstore selskaper bør bruke tjenesten.

Pål Bredvei har vært i tech-bransjen i et kvart århundre, og vet hva som kan plage en overarbeidet sjef.
Pål Bredvei har vært i tech-bransjen i et kvart århundre, og vet hva som kan plage en overarbeidet sjef.

"Vi vet best"

I startupmetodikken har det gått sport i å lytte til brukerne før man gjør for mye utvikling. Bredvei og teamet har valgt en litt annen tilnærming enn den jevne «leane» gründer. Med lang erfaring fra å bygge selskaper har gründerne børstet av seg det meste av ydmykheten. Adminkit har rett og slett hoppet over dummy-stadiet, gått rett til utvikling, og dyttet tjenesten ut i markedet

– Vi har tenkt at «vi vet best», basert på at vi har vært daglig ledere i SMB-segmentet i mange år, og opplevd mange «pains».

I selve tilnærmingen har han latt seg inspirere av feilene til en gigant. Han jobbet nemlig i Nokia ved 2000-årsskiftet. Intet selskap i verden hadde så mye innsikt i hva mobiltelefonbrukere ønsket seg. Det finske selskapet satt på 90.000 dybdeintervjuer på halvannet time, likevel klarte de ikke å fange opp at brukerne kom til å digge touchskjermer.

– De spurte om ting som brukerne ikke visste helt hva var. Vi tenker det samme, vi kan ikke spørre folk hva de vil ha, når de ikke vet hva de ikke har.

«Ingenting tar mer enn fem minutter»

Tilnærmingen har vist seg å gi et positivt svar i markedet. Siden sist Shifter skrev om selskapet har antall bedrifter passert 2400, fra over 200 ulike bransjer. Det fyller seg nå på med 200 nye hver måned til tjenesten som lover at «ingenting skal ta mer enn fem minutter», enten det er arbeidskontrakter, utfylling av ferie og fravær, eller onboarding av nyansatte.

– Har vi oppstartsselskaper gått for langt i å lytte til brukerne og ikke stole på oss selv og våre egne antagelser?

– Man spør jo folk om noe de ikke er kvalifisert til å spekke opp. I stedet har vi forsøkt å identifisere problemene der ute.

En annen ting er at det ikke er «bedriftene» som skal definere problemene, men folka som jobber der og som personlig kjenner ekte frustrasjon på kroppen hver dag.

– Vi lager dette for menneskene der ute, de administrativ utmattede lederne i SMB, ikke for bedriftene.

Pål Bredvei pitcher argumentene for Adminkit.
Pål Bredvei pitcher argumentene for Adminkit.

Derfor er det tid for betaling

I første omgang skulle produktet være til ledere i de minste selskapene, men etter hvert har størrelsen på bedriftene økt. Adminkit har bedrifter med helt opp i 100 ansatte. Allerede nå er produktet på engelsk, og det er videre bygget opp på en måte som skal gjøre det lett å internasjonalisere. Men først skal Bredvei og co ta seg betalt her hjemme fra nyttår.

– Hvorfor har dere valgt å ha alt gratis frem til nå?

– Verdien av å ha mange selskaper om bord, er at vi kan ha ukentlige iterasjoner på forbedringer. Innsikten vi får, gjør at vi kan polere på produktet. Vi lager det vi tror fungerer, tester det live og får tilbakemeldinger.

Han hevder at noen av brukerne faktisk har vært skeptiske fordi tjenesten nesten har vært for god til å være gratis. Derfor mener Bredvei at produktet er modent nok for å skru på betalingen.

– Fortsatt vil en stor del av produktet være gratis, og man skal kunne løse flere problemer der og da. Man må kunne komme i gang, få «wow»-effekten. Men så vil vi nå legge inn noen funksjoner som vi tar betalt for.

Ny investering

Bredvei hevder at den kommende betalingen ikke kommer av investorers krav i et kapitalmarked der «alt» helst skal være lønnsomt, i motsetning til før tech-krasjet da brukervekst var den hellige gral.

– Vi har drevet på investorene sin regning, det har vært planen fra begynnelsen av. Men ting har gått raskere enn planlagt, med mer interesse og mer bruk, så da skru vi på betaling fra nyåret.

Bredvei har ønsket å skape engasjement og «lim» til tjenesten før de har tatt seg betalt.

– Det er en kardinalsynd for mange startups at de går fra «customer acquisition» til «monetization» for raskt. Vi har vært opptatt av å få frekvent bruk først, sier Bredvei, som har sett mer til Spotify og Netflix enn typiske B2B SaaS-selskaper.

Eksterne investorer trengs imidlertid fortsatt, selskapet har i dag 16 ansatte og skal bli flere, men Bredvei ønsker ikke å gå nærmere inn på hvor langt de er unna en ny kapitalinnhenting.

– Det brukes tid på det. Jeg kan si så mye som at eksisterende investorer er fornøyd med vår progresjon. Så til tross for at jeg vet at det er beintøft for mange der ute, så sover jeg ikke dårlig om natta. Jeg tror det blir et hyggelig 2023.

Sørg for å være oppdatert på det nyeste i næringslivet

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilken bransje jobber du i?*

Powered by Labrador CMS