Gründeren bak Brødboksen, Arnulf Refsnes, er i gang med et nytt prosjekt. Med seg på laget har han blant annet fått med seg kona Annema og kjendistrener Yngvar Andersen.
Annonse
Målet er å bygge et online, interaktivt treningssenter med gruppetimer, og tilby dette som et abonnement.
– Vi mener at trening online blir gjort feil. Det er lite engasjerende. Det finnes et hav av videoer som ligger ute på Youtube og overalt, og det er veldig lett å sette på en treningsvideo, men det er også veldig lett å trykke på pauseknappen. Det er ingen som ser deg, og familien din vet at du har en pauseknapp. Løsningen er å gjøre det mer interaktivt, slik at treneren ser de som trener, kan gi dem feedback og pushe dem litt, sier Refsnes, daglig leder i det nye konseptet Naardic.
Ideen kom for et år siden fra hans kone Annema, som jobber som personlig trener. Men Corona-pandemien har fremskyndet planene, og nå er det rett før de lanserer.
Annonse
– Vi har gjennomført 3000 økter, og vi har så langt kun opplevd at det ved fire anledninger har vært noen som har avsluttet under økten. De som melder seg på, føler seg forpliktet når de først er med og du får den gruppedynamikken du får på et fysisk senter, men du kan gjøre det hjemme i din egen stue, sier han.
– Hvorfor er dette et produkt markedet trenger? Finnes det ikke nok av treningsapper og-tjenester?
– Det finnes mange av dem, men det er få som er engasjerende. Online-trening blir stort sett gjort feil, og de som gjør det interaktivt er ofte enkeltpersoner som ikke kan tilby den bredden vi tilbyr, sier han.
Fakta om treningsbransjen:
Norsk treningssenterbransje omsetter for 5,4 mrd. kroner.
SATS er den største aktøren i markedet.
Per oktober 2019 er det 1 228 treningssentre i drift i Norge sammenlignet med 1 179 i 2018.
Over 600 millioner ble brukt på personlige trenere på i 2019
PT-omsetningen står nå for 16 prosent av den totale omsetningen til treningssentrene.
Kilde: Treningsindustrien.no/Virke
Ingen av de store kunne tilby teknologien de var ute etter
Annonse
Foreløpig baserer de seg på Zoom, men parallelt utvikler de et eget videokonferansesystem som gjør det mer engasjerende.
– Vi har snakket med alle de store plattformene, men ingen kan tilby det vi trenger, så vi må lage det selv, sier han.
Annonse
Det er IT-selskapet Agilis som står bak den nye teknologien, hvor Refsnes også er daglig leder. Det er også Agilis som er største eier.
– Det er en voksen pris. 600 kr per måned, eller 500 per måned ved 12 måneders binding. Dette er jo like mye, og ofte mer enn du må betale på et treningssenter? Er markedet villige til å betale den prisen?
Annonse
– Vi kjører mange introduksjonsrabatter, så folk ender egentlig opp med å betale 299 kroner i måneden, og da får de med utstyr verdt 2000 kroner. Jeg vil si det er billig, sier han.
– Men på nettsidene deres står det at 599 kroner er standardprisen?
– Nei, 599 er det absolutt dyreste av alt. Vi regner med om lag 299 kroner i måneden som det billigste, og da får folk med seg mye utstyr. Vi mener at tilbudet vårt er nærmere personlig trening enn trening på treningsstudio og personlig trener koster fort 800 kroner per trening, poengterer Refsnes.
Han regner med at 90 prosent kommer inn i tjenesten via kampanjer i starten, distribuert gjennom deres kjente trenere.
– Så det lønner seg det første året?
– Det kan man jo si, men jeg er usikker på hva folk gjør etter at de har vært medlemmer hos oss et år. Vi ser at folk på Sats trener mindre enn en gang per uke. Foreløpig ser vi at de som trener hos oss trener to ganger i uken. I praksis vil da folk få mer igjen for pengene og dørstokkmila blir mindre, samtidig som de får et nærere forhold til treneren, som passer på å kommunisere med alle, sier han.
– Da må dere vel ha en begrensning på antall deltagere?
– Ja, foreløpig er det plass til 40 personer per time. Vi passer på at alle blir nevnt og sett i løpet av timen. Det gjør man ikke nødvendigvis på en time på Sats. Overraskende nok oppleves gode interaktive online timer som mer personlig enn i en fysisk sal.
Derfor mener de at Naardic vil lykkes
– Hvorfor vil akkurat dette lykkes?
– Vi har ikke funnet noen andre som gjør det på denne måten. Mange har online trening, men det vanligste er en videobank. Det neste er direktesendte treninger uten interaktivitet. Det nest etter det er interaktivitet. Vi satser på et bredt tilbud, alt fra tung styrketrening til Yoga. Så satser vi ganske mye på trening for eldre, for familier, og for dem som har problemer med å komme seg til et treningssenter. De er nesten 90 prosent som ikke trener på et senter. Vi vil prøve å ha et godt tilbud til mange av disse, sier han.
– Har dere mange medlemmer?
– Nei, vi har nettopp startet. Vi har testet noen måneder, men egentlig ikke lansert ennå. Før vi lanserer skikkelig, vil vi ha alle trenerne på plass. Fra begynnelsen av september vil vi blant annet ha med Francesca Golfetto, som er en internasjonalt anerkjent trener innen yoga. Men vi ønsker nesten ikke å ha så mye omtale før timeplanen føles komplett. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å være et supplement til vanlige treningssenter.
– Hva er markedsstrategien deres?
– Vi har med mange dyktige og kjente trenere som har en appell og en kundegruppe vi satser på å nå via pressen og sosiale meder. Så tenker vi at «word of mouth» skal gjøre jobben. Det skal være så engasjerende at folk drar med seg vennene sine. Det var samme strategi som vi lykkes med i Brødboksen.
– Apropos Brødboksen. Er det noe du lærte av feilene der som du nå vil bruke i Naardic.
– Ja, veldig mye, uten at jeg kan peke på noe helt konkret.
Hentet fire millioner kroner
– Har dere investorer?
– Ja, vi har hentet fire millioner kroner så langt. Den største er Agilis, selskapet jeg er daglig leder og partner i. Agilis går inn med tre millioner. Ellers har vi hentet penger fra et fond i Stavanger: Link Venture Capital, sier han.
–Skal dere hente mer penger?
– Ja, men vi vet ikke hvor mye ennå. Et sted mellom to og fire millioner, så vi i løpet av høsten har hentet totalt åtte millioner. Det er kapitalkrevende, men ikke i nærheten av Brødboksen, sier han.
– Hva blir den største utfordringen?
– Rett og slett komme opp i en kritisk kundemasse fort nok. Vi føler vi har relativt god kontroll på konsept, trening og det tekniske. Men det handler om å få ut budskapet og få folk til å bli kunder. Det er ikke enkelt å lage et videokonferansesystem. Vi har jobbet mye med det, og gått flere blindveier. Agilis har tilgang på veldig gode utviklere, men det er likevel ikke enkelt.
Skal satse internasjonalt
– Hvor stort er det potensielle markedet?
Det er ingen begrensinger, fordi vi allerede nå har fått kunder fra USA og Danmark. Vi vil starte med engelskspråklige timer snart. Det er ingen grunn til at vi ikke skal få kunder fra hele verden. Derfor må også navnet indikere noe nordisk. Naardic (uttales nordic), spiller på noe nordisk, noe rent, flotte vikinger. Det er ingen ulempe å komme fra de nordiske landene når det gjelder trening, sier han.
– Du er daglig leder i Agilis som står for tech-utviklingen. Vil du også være daglig leder for Naardic?
– Ja. Foreløpig bruker jeg nærmest all min tid på Naardic, men vi skal ansette flere etter hvert, og jeg er åpen for at andre overtar, så kan jeg engasjere meg mer på forretningsutvikling og det tekniske.
– Hvordan er det å starte en business med kona?
– Det er fint. Vi er veldig forskjellige. Jeg er mer analytisk og liker regneark, mens hun er mer av den emosjonelle typen og er ærlig talt en fantastisk og anerkjent trener. Men vi er begge enige om at ingenting skal gjøres halvveis, sier han.