Martin Schütt er daglig leder i Askeladden & Co.
Martin Schütt er daglig leder i Askeladden & Co.

Startup-fabrikken Askeladden sikter seg inn mot ny bransje: Treningssentre uten abonnement og garderobe

Motoren bak gründersuksesser som Cutters og Dr. Dropin utvikler et nytt konsept i treningsbransjen.

Publisert Sist oppdatert

Mens landets treningssentre har slitt seg gjennom måneder med nedstengning og medlemsflukt, har oppstartsfabrikken Askeladden & Co pønsket på hvordan de kan røske opp i nok en bransje, slik porteføljeselskapene Cutters, Dr. Dropin og Squeeze - blant andre - har gjort de seneste årene. På kort tid har de utvidet sine ulike konsepter til over 100 lokasjoner, og i vår lanserte selskapet tannhelsetjensten Blid.

Nå er selskapet i gang med å utvikle en ny kjede med sentre for gruppetrening.

Skjermdump fra undersøkelsen.
Skjermdump fra undersøkelsen.

Det avsløres i en pågående markedsundersøkelse, hvor selskapet kartlegger hvordan de kan forenkle bransjen. Der går det frem at alt fra abonnementsmodellen til dusjfasiliteter - eller garderobe i det hele tatt - vurderes kuttet.

Rene gruppetreningskonsepter har blitt populære supplementer til tradisjonelle treningssentre, dog har slike aktører i stor grad plassert seg i premiumsegmentet. Barry's Bootcamp, for eksempel, tar 250 kroner for én enkelt gruppetime.

Askeladden & Co ble startet i 2016 av Karl-Axel Bauer, Andreas Rokne, Lasse Smedsvig, Harald Aalvik, Nicolai Bauer og Martin Schütt, på ryggen av Cutters' gryende suksess - der flere av disse hadde vært tidlige investorer.

Siden har de spunnet ut en rekke selskaper som spesialiserer seg på å senke både prisen og terskelen for å «stikke innom». Hurtigfrisørkjeden Cutters tar for eksempel kun drop-in-kunder, og har en fast pris på 350 kroner uavhengig av type klipp. Massasjestudioet Squeeze har både medlemmer og dropin-kunder, hvor laveste pris for en 25 minutters massasje er 345 kroner.

I undersøkelsen som bereder grunnen for den nye treningskjeden, foreslås prisen for én gruppetime satt til 175 kroner.

Vetrinær-satsning?

I selskapsstrukturen til Askeladden & Co går det også frem at det er etablert et selskap som skal benyttes til «veterinærtjenester», under navnet Petrus Veterinærer AS.

Shifter har vært i kontakt med gründer og daglig leder i Askeladden, Martin Schütt. Han bekrefter at selskapet nå ser på treningsbransjen, men ønsker ikke å si noe mer om detaljene før etter lansering av konseptet. Det samme gjelder veterinær-satsingen.