fritid

Campanyon kjøper opp dansk konkurrent

Det norske selskapet Campanyon kjøper sin danske konkurrent, Owayy. Med oppkjøpet blir Campanyon den ledende plattformen for naturopphold i Norden.

Teamet i Campanyon.
Publisert

Alle overnattingsstedene til Owayy vil nå bli integrert i Campanyons plattform, som dermed vil tilby en langt større rekkevidde i hele Skandinavia. 

Campanyon er en digital markedsplass for overnattingsopplevelser i naturen, grunnlagt i 2020 av tidligere Google-kolleger Kristian Qwist og Alexander Raknes. 

Owayy ble lansert i 2019 av Anton North og Magnus Schou som Danmarks første glampingsted.

Kjøpet av den danske aktøren gjøres opp i aksjer, og gründerne av Owayy vil fortsatt ha roller i Campanyon. 

Handelen markerer en strategisk viktig milepæl for plattformen, som har ambisjoner om å bli Europas ledende plattform for unike overnattingsopplevelser i naturen.

Ifølge medgründer i Campanyon, Alexander Raknes, har det vært naturlig for Campanyon å ta dette initiativet. 

– Vår ledende posisjon i markedet i Norge, kombinert med Owayys sterke tilstedeværelse i Danmark, gjorde fusjonen til et naturlig neste skritt på vår reise. Vi ønsker å gjøre naturen tilgjengelig for flest mulig mennesker gjennom unike overnattingsopplevelser, og nå er forutsetningene for ytterligere vekst på plass, sier Raknes.

I 2023 opplevde Campanyon en vekst på 276 prosent i bruttoomsetningen. Veksten skyldes vellykkede tiltak for å kapre markedsandeler fra tradisjonelle bookingplattformer, en økning i bookinger med høy prisklasse og fokus på å øke etterspørsel etter overnattinger utenfor høysesong. 

Så langt i 2024 har Campanyon allerede sett en markant vekst med en samlet økning i bookinger på 68 prosent i første kvartal.

Koronapandemien førte til en økt etterspørsel og interesse for overnatting i naturen, en interesse som var stigende allerede før pandemien. Ifølge en ny undersøkelse fra Virke ReisePuls, prioriterer nordmenn reise tross dyr tid, og 65 prosent planlegger å reise bort i sommerferien - og fremdeles er det stadig flere som velger Norgesferie eller ferie i Skandinavia. I tillegg viser en ny undersøkelse fra forbrukerdata- og analysefirmaet Experian at hele 63 prosent av Generasjon Z (28 – 43 år) og 59 prosent av millennials (28 – 43 år) ønsker å bruke penger på opplevelser som reiser.

– Disse tallene bekrefter at interessen for kortreiste opplevelser i naturen fortsetter å vokse – selv med endringer i økonomien. Vi regner med at denne veksten fortsetter inn mot sommeren, og ikke minst inn mot høsten. Når renta synker og forutsigbarheten i folks privatøkonomi bedres, har vi tro på svært godt salg av våre fantastiske overnattingsopplevelser, sier Raknes.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Grunnleggerne av Owayy, Magnus Schou og Anton North, var de første i Danmark til å tilby såkalt glamping, der de som verter ønsket gjester velkommen. Dette resulterte i at de lanserte Owayy for å tilby dansker flere tilsvarende overnattingsmuligheter. Frem til i dag har de vært ledende i Danmark for unike naturopphold, og har en svært stor tilhengerskare i sosiale medier, blant annet med 80.000 følgere på Instagram.

De to grunnleggerne av Owayy fortsetter i ledende roller i Campanyon, noe Kristian Qwist Adolphsen, CEO & medgründer i Campanyon er svært fornøyde med.

– De siste årene har vært utfordrende for mange oppstartsselskaper på grunn av et vanskeligere kapitalinnhentingsmarked. Dette gjør imidlertid mulighetene for å fortsette å konsolidere markedet gjennom oppkjøp og fusjoner attraktive akkurat nå. Å ha med gründerne i av Owayy på laget er svært verdifullt for oss, sier Qwist Adolphsen og fortsetter

Campanyon har også fått Aja Guldhammer Henderson, tidligere General Manager Nordics i Airbnb, med på laget som styremedlem i Campanyon. Også Torgeir Drabløs, Head of Corporate Insights i Schibsted går inn i styret.

Campanyon forventer å oppnå en bruttoomsetning på rundt 27 millioner NOK og vurderer også en emisjon senere i år.

For å være ryddige: Schibsted har en majoritetspost i Shifter Media og er aksjonær i Campanyon.