fritid
Campanyon kjøper opp dansk konkurrent
Det norske selskapet Campanyon kjøper sin danske konkurrent, Owayy. Med oppkjøpet blir Campanyon den ledende plattformen for naturopphold i Norden.
Alle overnattingsstedene til Owayy vil nå bli integrert i Campanyons plattform, som dermed vil tilby en langt større rekkevidde i hele Skandinavia.
Campanyon er en digital markedsplass for overnattingsopplevelser i naturen, grunnlagt i 2020 av tidligere Google-kolleger Kristian Qwist og Alexander Raknes.
Owayy ble lansert i 2019 av Anton North og Magnus Schou som Danmarks første glampingsted.
Kjøpet av den danske aktøren gjøres opp i aksjer, og gründerne av Owayy vil fortsatt ha roller i Campanyon.
Handelen markerer en strategisk viktig milepæl for plattformen, som har ambisjoner om å bli Europas ledende plattform for unike overnattingsopplevelser i naturen.
Ifølge medgründer i Campanyon, Alexander Raknes, har det vært naturlig for Campanyon å ta dette initiativet.
– Vår ledende posisjon i markedet i Norge, kombinert med Owayys sterke tilstedeværelse i Danmark, gjorde fusjonen til et naturlig neste skritt på vår reise. Vi ønsker å gjøre naturen tilgjengelig for flest mulig mennesker gjennom unike overnattingsopplevelser, og nå er forutsetningene for ytterligere vekst på plass, sier Raknes.
I 2023 opplevde Campanyon en vekst på 276 prosent i bruttoomsetningen. Veksten skyldes vellykkede tiltak for å kapre markedsandeler fra tradisjonelle bookingplattformer, en økning i bookinger med høy prisklasse og fokus på å øke etterspørsel etter overnattinger utenfor høysesong.
Så langt i 2024 har Campanyon allerede sett en markant vekst med en samlet økning i bookinger på 68 prosent i første kvartal.
Koronapandemien førte til en økt etterspørsel og interesse for overnatting i naturen, en interesse som var stigende allerede før pandemien. Ifølge en ny undersøkelse fra Virke ReisePuls, prioriterer nordmenn reise tross dyr tid, og 65 prosent planlegger å reise bort i sommerferien - og fremdeles er det stadig flere som velger Norgesferie eller ferie i Skandinavia. I tillegg viser en ny undersøkelse fra forbrukerdata- og analysefirmaet Experian at hele 63 prosent av Generasjon Z (28 – 43 år) og 59 prosent av millennials (28 – 43 år) ønsker å bruke penger på opplevelser som reiser.
– Disse tallene bekrefter at interessen for kortreiste opplevelser i naturen fortsetter å vokse – selv med endringer i økonomien. Vi regner med at denne veksten fortsetter inn mot sommeren, og ikke minst inn mot høsten. Når renta synker og forutsigbarheten i folks privatøkonomi bedres, har vi tro på svært godt salg av våre fantastiske overnattingsopplevelser, sier Raknes.
Grunnleggerne av Owayy, Magnus Schou og Anton North, var de første i Danmark til å tilby såkalt glamping, der de som verter ønsket gjester velkommen. Dette resulterte i at de lanserte Owayy for å tilby dansker flere tilsvarende overnattingsmuligheter. Frem til i dag har de vært ledende i Danmark for unike naturopphold, og har en svært stor tilhengerskare i sosiale medier, blant annet med 80.000 følgere på Instagram.
De to grunnleggerne av Owayy fortsetter i ledende roller i Campanyon, noe Kristian Qwist Adolphsen, CEO & medgründer i Campanyon er svært fornøyde med.
– De siste årene har vært utfordrende for mange oppstartsselskaper på grunn av et vanskeligere kapitalinnhentingsmarked. Dette gjør imidlertid mulighetene for å fortsette å konsolidere markedet gjennom oppkjøp og fusjoner attraktive akkurat nå. Å ha med gründerne i av Owayy på laget er svært verdifullt for oss, sier Qwist Adolphsen og fortsetter
Campanyon har også fått Aja Guldhammer Henderson, tidligere General Manager Nordics i Airbnb, med på laget som styremedlem i Campanyon. Også Torgeir Drabløs, Head of Corporate Insights i Schibsted går inn i styret.
Campanyon forventer å oppnå en bruttoomsetning på rundt 27 millioner NOK og vurderer også en emisjon senere i år.
For å være ryddige: Schibsted har en majoritetspost i Shifter Media og er aksjonær i Campanyon.