Chatbot-selskapet Boost AI omsatte for 55 millioner kroner i fjor
Men vekststrategien sørger for solid underskudd.
Inntektene til chatbot-selskapet Boost AI økte med drøyt 15 millioner kroner til 54,9 millioner kroner i fjor.
Samtidig viser årsrapporten at selskapet gikk med et underskudd på 21 millioner kroner samme år, mot et årsresultat nær i null året før .
Årsaken er en ambisiøs vekststrategi, og konsernregnskapet viser at selskapet har økt både lønnsutgiftene og driftskostnadene kraftig. Blant annet vises det til at det i fjor ble brukt 28 millioner kroner på utvikling knyttet til chatboten James, som for øvrig ga en reduksjon i skatt via Skattefunn-ordningen på fem millioner kroner. Selskapets uttalte målsetning er å bli en enhjørning - verdt én milliard dollar - innen 2024.
I mai gjennomførte selskapet en kriseemisjon som gründer Lars Ropeid Selsås beskrev som er «liten mellomrunde som gir lite utvanning». Han ville ikke si hvor mye det var snakk om, og dette beskrives heller ikke i årsrapporten. Grunnen til emisjonen var usikkerheten som kom med virusutbruddet, og i styreberetningen skrives det at den ble gjennomført «for å styrke tilgjengelig likviditetssitusjon».
Hittil i år har imidlertid etterspørselen etter produktene til Boost økt, ettersom pågangen hos kundesentre verden over har eksplodert. Dermed er det heller ikke vært noen merkbar endring på omsetning, ifølge årsrapporten.
«Styret er fornøyd med utviklingen i salgsresultat og mener fremtidsutsiktene ser lovende ut», skrives det i beretningen.
Gründer Selsås fortalte i mai at «businessen går bra» og at selskapet satte rekord på salg i første kvartal.
Han vil imidlertid ikke kommentere denne saken.