Mano Rashidi og Silje Rosness Dahle skal levere kokkekurs for barn gjennom den digitale plattformen Chew
Mano Rashidi og Silje Rosness Dahle skal levere kokkekurs for barn gjennom den digitale plattformen Chew

Chew-gründerne vil revolusjonere barns matglede, og har oppskriften på vekst

Med smart markedsføring har duoen mål om å vokse langt utenfor Norge. Men først trenger oppstartsselskapet mer penger.

Publisert

– Nå skal vi skalere og markedsføre for å få det ut. Det er ikke mangel på selskaper og produkter som vil inspirere til matlaging, som ofte er gratis. Vi har derimot et gjennomtenkt opplegg fra start til slutt, som er mer enn bare inspirasjon. Det er kunnskap, læring og mestringsfølelse, sier gründer og daglig leder i Chew, Mano Rashidi.

Chew er en plattform med matinnhold rettet mot barn. Med videoinnhold og elementer av spill er målet til Chew at barn skal lære om alt fra grunnprinsipper og teknikker innen matlaging, til mer avanserte oppskrifter og retter.

Tjenesten er abonnementsbasert med premium innhold, men også et tilbud på freemium siden. Litt tabloid sier duoen at de vil være som Masterclass, men for barn som vil lære alle kjøkkenets kunster.

Rashidi og medgründer Silje Rosness Dahle startet Chew fordi de opplevde et behov og ønske blant flere foreldre å gi et tilbud til barn i grunnleggende trening og kunnskap om matlaging.

De viser til forskning som beviser at ved å involvere barna på kjøkkenet i tidlig alder, vil det senke terskelen deres for å smake og teste ut nye retter og oppskrifter.

Satser på kjendisfaktor

Med kurs-plattformen Chew kan kundene gjennom et månedlig eller årlig abonnement få tilgang til innspilte matlagingskurs, quizer og oppskrifter.Alt er tilpasset barn i aldersgruppen 6 til 14, og deres foreldre.

Og i tradisjon tro for en B2C-startup har de tilknyttet seg et kjent fjes.

Med på laget er kjendiskokk Christer Rødseth. Med bakgrunn fra kokkelandslaget og som programleder for diverse populære programmer på NRK og TV2, var han et naturlig valg for Rashidi og Dahle da de startet opp Chew.

– I tillegg til at han har bakgrunn fra kokkelandslaget, har han kredibilitet blant både barn og vokse. Han klarer å formidle hvor gøy og givende det kan være på kjøkkenet, på en måte som begge gruppene setter pris på, sier Dahle.

– Go global, think local

Siden oppstart i April 2021, har Chew nå i overkant av 1000 brukere. Allerede sikter de seg mot utlandet.

De mener forretningsmodellen er skalerbart nok til at de vil klare det, uten for store investeringer.

Ideen og plattformen er i boks, men for å lykkes i utlandet, må de tilpasse innholdet. uansett hvor kjent Christer Rødseth er i Norge, vil det ikke fly i resten av Norden eller Storbritannia, som er markedene duoen sikter mot.

– Vi må go global, think local og tilknytte oss lokale helter i de nye markedene og tilpasse rettene til de lokale matkulturenene. Kunden må oppfatte det som et lokalt produkt, sier Dahle.

Markedsføringen

For å få startupen ut å fly, har Chew lagt en omfattende markedsføringsstrategi. Som et B2C-selskap er de avhengig av et høyt volum og synlighet blant barn og småbarnsforeldre.

Men det er ikke nok å bare at så mange som mulig blir eksponert for Chew-navnet og assosiere det med nettkurs.

De jobber målrettet med content-marketing eller innholdsmarkedsføring Det er annonser som er skrevet som lengre artikler og som publiseres i ordinære nyhetskanaler. Men også med et strategisk approach til bruk av podkast og influencere.

En video uten lyd på tre sekunder gjennom sosiale medier, holder ikke.

– Selv om tjenesten i seg selv er enkel å forstå, er verdien og den langsiktige effekten noe mer kompleks. Vi leverer en tjeneste som skal gi barn all den opplæring de trenger for å lykkes på kjøkkenet, og som igjen har en langvarig effekt på deres holdninger og vaner rundt mat og ernæring. En plakat eller kort video eller annonser man scroller forbi på noen sekunder, er nok ikke den beste fremgangsmåten for oss, sier Dahle.

Sikter seg mot grunnskolen

Gründerene forteller at de er overbevist om at det er stort betalingsvillighet for produktet, men at mange må forstå at de leverer noe som er mer enn bare inspirasjon eller “nok et nettkurs”.

– Vi har like mye fokus på hygiene, sikkerhet og ernæring, som matlagning. Det er flere moduler som gir barnet kunnskapen de trenger, formidlet på sine premisser, sier Rashidi.

Til nå har gründerne av Chew bootstrapped, men setter i gang en kampanje på Dealflow denne måneden. Målet er å hente 3 til 6 millioner kroner.

I tillegg til abonnement, sikter Chew seg mot å bli en del av grunnskolens mat undervisning/en del av Mat og Helse på skolen.

–Viktigheten av at barn lærer seg dette i tidlig alder er avgjørende for at de skal vokse opp til å ha et sunt og bra forhold til mat og matlaging.

– I tillegg har mat og helsefaget i grunnskolen ikke akkurat blitt prioritert, så vi jobber mot å få en innpass som en tjeneste elevene kan bruke i skolesammenheng. Vi er allerede igang med flere skoler med nettopp dette, sier Dahle.

Powered by Labrador CMS