Jenny Skavlan møtte Shifter under Impact Startup Demo Day, her på toppen av Folketeaterbygningen.
Jenny Skavlan møtte Shifter under Impact Startup Demo Day, her på toppen av Folketeaterbygningen.

Jenny Skavlan blir nedringt av startups, men bare noen få slipper gjennom nåløyet

Det er mange gründere som vil ha Jenny Skavlan med på laget. Suksessen til Tise og Fæbrik har gitt mersmak, men det er ett ufravikelig krav hun stiller før hun takker ja.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg kunne levd av bare betalte samarbeid, tjent mye mer penger og gjort mye mer yoga på dagtid. Men det å ha en meningsfull og spennende jobb, betyr mye for meg. Og så har jeg nok et veldig behov for å være til nytte og gi folk redskaper og tjenester som kan hjelpe med å leve mer bærekraftig, sier Jenny Skavlan.

På Wikipedia blir Jenny Ebbving Skavlan presentert som er en norsk modell, skuespiller, programleder, designer og forfatter.

For de som derimot leser næringslivspressen mer enn Se & Hør, har Skavlans navn preget overskriftene om stadig nye milepæler for rubrikk-appen Tise.

«Jenny Skavlan-app prises til nær en halv milliard kroner» kunne for eksempel Finansavisen fortelle leserne sine i begynnelsen av juni 2021.

At Skavlan har blitt fjeset utad for appen, har gitt noen uforutsette konsekvenser.

– Det er ikke en Jenny Skavlan-app, men det har blitt noen slike overskrifter ja. Jeg får mange henvendelser i innboksen min fra unge mennesker som trenger kundesupport, problemer med innlogging, bytting av passord og slikt. De tror kanskje jeg er øverste leder, sier hun med et smil.

Under Impact Startup Demo Day denne uken, stilte Skavlan og tre medgründerne i Fæbrik opp i selvsydde kjoler på taket av Youngstorget, for å presentere selskapet som ble født under den første nedstengingen i fjor.

Nå har hun trukket seg litt bort for å snakke med Shifter om gründerskap, innovasjon og hvorfor hun velger å bruke «98 prosent» av tiden sin på oppstartsselskaper.

En mer bærekraftig karriere

Skavlan har siden hun debuterte i det norske rampelyset, i en reklamefilm for pizza Grandiosa, vært en av landets mest kjente influencere.

Å bli gründer og involvere seg i oppstartsselskaper, gir henne glede, energi og er en potensielt mer bærekraftig karriere på sikt, forteller hun.

– Det å bare være sin egen merkevare og bare jobbe med det, kan bli veldig ensomt. Jeg tror ikke det er sunt å bare sitte og tenke på at du er et produkt og hvordan det kan selges.

– Jobben min er en veldig stor del av meg. Jeg liker å starte prosjekter, og jeg liker veldig godt å jobbe med ting hvor ikke jeg er produktet. Det er nok en mer bærekraftig karriere og mye mindre sårbart. I tillegg er det så gøy å jobbe i et team, sier hun.

Skavlan var den tredje med på laget da Tise startet opp i 2018. På Startuplab satt hun sammen med Eirik Rime og Axel Franck Næss.

I begynnelsen visste de ikke helt hva Tise skulle bli. En slags plattform hvor små, selvstendige butikker kunne markedsføre seg, var en tanke.

Siden den spede begynnelsen har appen tatt landet med storm og klart det ingen skulle tro – å bli en reell konkurrent til Finn.no.

Mindre involvert i dag

Men selv om retningen til Tise ikke var hugget i stein den første tiden, var gjenbruk og klær essensen i selskapet.

Et tema Skavlan har vært lidenskapelig opptatt av så lenge hun kan huske. Hun var derfor ikke vond å be.

– De hadde tech-kompetansen, jeg hadde en troverdighet innen søm og gjenbruk av tøy. I tillegg var jeg selv i den typiske målgruppen Tise skulle gå etter.

Skavlan har vært kreativ leder og sentral i markedsteamet helt frem til nylig. Nå jobber hun mer eller mindre med Tise ut fra kapasiteten sin.

Akkurat nå tar det nyoppstartede selskapet Fæbrik mest tid, men hun er fortsatt en del av markedsteamet i Tise og ser for seg å bruke enda mer tid på markedsplassen når muligheten byr seg.

Skavlan har fortsatt en eierandel i Tise, men vil ikke opplyse hvor stor den er. Ifølge tall på proff er den på 3,2 prosent.

– Jeg har spesialisert meg veldig. Gjenbruk og søm er det jeg brenner for. Det er noe jeg kan. Å forvandle gamle klær er noe jeg har jobbet med siden jeg var liten. Jeg er lidenskapelig opptatt av tekstiler, det går mye i stoff, sier hun.

Åpen for flere startups

Suksessen med Fæbrik og Tise har gjort at Skavlan virkelig har fått smaken på gründerlivet. Hun forteller at hun blir kontaktet av mange som vil ha henne med. Til nå har alle fått nei.

Det kan derimot endre seg fremover, forteller hun.

– Jeg får mange henvendelser og går i møter i ny og ne. Men jeg er opptatt av å være en konkret ressurs, og ikke bare et fjes utad. Tise og Fæbrik er et verktøy for gjenbruk av tøy. Dette er noe jeg kan mye om og har masse å bidra med for hvordan selskapet skal lykkes.

– Jeg vil engasjere meg i ting jeg kan noe om. Det er masse som er viktig, og det er ting som er viktigere enn det jeg engasjerer meg i, men jeg vil bidra der jeg faktisk kan være mer enn et kjent fjes de kan bruke i markedsføring, sier hun.

Digitale verktøy for bærekraftige valg

Skal hun samarbeide eller gå inn på eiersiden i en startup, er det noen konkrete kriterier hun setter.

–Fysiske produkter har jeg mye høyere terskel for, da min fanesak er jo at vi kanskje har produsert nok ting.

Til nå har fokuset vært klær, men det er ikke avgjørende for Skavlan. Miljø og bærekraft er det som er den røde tråden i det hun gjør, og vil gjøre med av i årene som kommer.

–Jeg vil jobbe med å utvikle og løfte frem gode digital verktøy, som har et grunnleggende mål med å gjøre det enklere og morsommere å ta miljøvennlig og bærekraftig valg i hverdagen, sier Skavlan.

Powered by Labrador CMS