oppkjøp
Chew kjøper finsk konkurrent
Kokkekurset entrer Finland gjennom oppkjøp av Carrot Kitchen.
Det digitale kokkekurset hentet i fjor tre millioner kroner fra blant andre Accelerate. Nå entrer norske Chew det finske markedet ved å kjøpe opp lokale Carrot Kitchen.
Carrot Kitchen er en matlagingsapp rettet mot seks til 13 år gamle barn.
Appen ble lansert i Finland i 2020 og har ifølge partene blitt lastet ned mer enn 40 000 ganger. Bak det finske selskapet står medgründerne Olli Freese, Piritta Koivisto og Emmi Kuusikko, i tillegg til tre finske familieeide matselskaper og fond.
– Teamet bak Carrot Kitchen har utviklet en fantastisk app, og vi ser frem til å integrere den i tilbudet vårt med vårt mål om å inspirere og utdanne barn over hele verden mot sunnere og mer bærekraftige matvaner, Mano Rashidi, gründer og daglig leder i Chew.
Har investert 10 millioner kroner
Chew har også Are Berg Hjelle, Erik Tjelta, Arild Haavik og Javad Mushtaq på investorlista, i tillegg til svenske Gohar Avagyan, Christophe Joyau og Magdy Shehata.
– Vi kunne ikke tenke oss et bedre alternativ enn Chew for å ta over Carrot Kitchen med det felles oppdraget og lidenskapen for barnas matlaging vi deler, sier finske Freese.
Rashidi ønsker ikke å dele detaljer fra oppkjøpet for øvrig, men sier om finnene:
– Selskapet har jo investert opp mot 10 millioner norske kroner siden oppstart, på innhold og utvikling og appen - som har meget god score på Apple og Google Play.
Videre forteller gründeren at de i første omgang skal konsolidere plattformene til én app - og gjøre en relansering i Norge og Finland.
– Videre er vi i prosess med å ansatte en til to personer i Finland, som skal fortsette brukerveksten, initiere flere b2b-samarbeid, i tillegg til å forfølge skoleløpet vårt, som vi har hatt suksess med her hjemme, sier Rashidi.
I 2024 står UK på planen.
– Med god erfaring og data fra Carrot Kitchen i UK, ser vi en kjempemulighet.