mat
Chew måtte ut av Norge for å overbevise investorene: – Det var litt vondt. Jeg skal innrømme det
Det digitale kokkekurset for barn satser med friske millioner i potten, men prosessen var krevende, forteller mat-gründer Mano Rashidi.
– Det har vært ekstremt krevende, tøft og til tider frustrerende, sier Mano Rashidi.
Han står bak to år gamle Chew, oppstartsselskapet som tilbyr et digitalt og abonnementsbasert kokkekurs for barn, sammen med medgründer Silje Rosness Dahle.
På laget har de også den prisbelønte kokken Christer Rødseth, tidligere kaptein på kokkelandslaget. Han guider brukerne gjennom matlaging via både video- og spill-elementer. Innholdet er tilpasset barn i aldersgruppen 6 til 14 år - og deres foreldre.
To år gamle Chew ble først «bootstrappet», men i fjor skulle gründerne på kapitaljakt.
Selskapet hadde på det tidspunktet et produktet i markedet, kunne ifølge Rashidi vise til rundt 300 betalende brukere og gode KPI'er. Gründerne fikk møte og snakke med omtrent alle de store VC-ene og engleinvestorene i Norge, forteller han, men de fleste takket likevel pent nei, og en typisk tilbakemelding var at dette ikke var deres industri.
– I etterkant er det forståelig. Når man er i den fasen vi var og fortsatt er i, er det vanskelig for mange å hoppe på. Det er noe høyere risiko, men samtidig leser man jo stadig om caser som oppnår funding uten et produkt engang, sier Rashidi.
– Det vanskeligste var nok å få tilbakemeldinger som man ikke følte man kunne påvirke der og da, altså litt «høna eller egget»-prinsippet: «Vi liker veldig godt konseptet og ideen, men vi vil gjerne se litt mer traction først», forteller gründeren videre.
Henter tre millioner kroner
Det var for ham vanskelig å akspetere at de ikke hadde klart å imponere norske investorer.
– Vi prøvde lenge, men skjøt kanskje veldig med hagle i starten, sier han.
– Det var litt vondt, faktisk. Jeg skal innrømme det, men vi kunne jo ikke gi opp. Vi hadde en visjon og et mål som vi skulle lykkes med, og dette skulle ikke stoppe oss.
Det norske oppstartsselskapet måtte derfor vende blikket ut, til blant andre danske Accelerace. De lot seg overbevise og deltar nå i investeringsrunden på totalt tre millioner kroner, som selskapet nylig lukket. Danskene har investert i startups siden 2008.
«Accelerace tror på at å bygge et moderne produkt basert på barns narrativ, som er avhengige av sosiale- og interaktive elementer i stedet for det tradisjonelle læringsuniverset, er den riktige måten å tilnærme seg barn i dag», sier investeringsdirektør Sebastian von Wildenrath Løvgreen i en uttalelse denne uken.
– Du trenger ikke at alle skal tro på ideen din
Chew fikk til slutt napp i Norge også, deriblant hos engleinvestor Are Berg Hjelle, som til daglig er partner i Athene Group. På eiersiden i oppstartsselskapet kommer nå også en rekke svenske engleinvestorer inn, som Magdy Shehata, sjef og medgründer i mobilspill-selskapet FunRock, eks-gründer Gohar Avagyan - og Christophe Joyau, som blant annet har vært SVP (Senior Vice President) i Think.
– Svenskene var mye raskere og genuint interessert i segmentet vi ville inn i. Vi kom også i dialog med en del UK-baserte VC'er, som vi fortsatt har tett dialog med og som har gitt sterke indikasjoner på å ta del i vår seed-runde i løpet av høsten og vinteren.
Interessen kom likevel ikke av seg selv. Chew ble underveis plukket ut som én av 16 selskaper i Norden til årets +Impcat AgriFood-program i regi av Danske Bank.
– Dette fikk øynene til danske og flere svenske investorer opp for Chew, sier gründeren, som lærte minst én ting av den vanskelige prosessen:
– Du trenger ikke at alle skal tro på ideen din, men noen få som er villige til å tro nok. Da handler det om å ikke bare heie fra sidelinjen, men faktisk vise at de tror gjennom handling, sier Rashidi.