Klima og miljø
Chooose vokser med 80 prosent og får Tripadvisor-grunnlegger som ny investor
Selskapet trolig verdt en halv milliard kroner.
Andreas Slettvoll gründer og leder i Chooose.
Foto: Chooose
Selskapet Chooose, som ble kjent som selger av klimakvoter, har i det stille vokst til å bygge infrastrukturen som global luftfart, maritim og logistikk trenger for å bli mer klimavennlige.
Kort fortalt tilbyr Chooose en programvareløsning som gjør det enklere for blant annet flyselskap å selge digitale klimaprodukter, som gjør reisen mer bærekraftig.
—Vi er et rent programvareselskap på klimaintegrasjon, sier gründer og daglig leder Andreas Slettvoll til Shifter.
Nå får selskapet med seg sentrale investorer i en ny finansieringsrunde. Det ble hentet totalt 3.5 millioner dollar, eller 35 millioner kroner med dagens valutakurs.
Den nye kapitalen er fordelt likt mellom Shell Ventures og det amerikanske VC-fondet Vinyl, samt eksisterende investorer, og et utvalgt nettverk av de fremste amerikanske gründerne innen reiseliv og luftfart.
I nettverket av gründere finner man blant annet grunnleggeren av TripAdvisor Stephen Kaufer og Paul English, grunnlegger av reisesøkemotoren Kayak.com.
Av eksisterende investorer, har blant annet Brødrene Jensen og Bryn Invest tatt del i runden.
Slettvoll vil ikke kommentere verdsettelsen, men etter det Shifter erfarer er selskapet trolig verdt rundt en halv milliard kroner.
Avviste investorer for å få de rette med på laget
– Vi har opplevd en overveldende respons fra tyske, franske, asiatiske og amerikanske investorer, sier Slettvoll.
Han peker på at det for Chooose har vært viktig å hente inn investorer med bred kunnskap om luftfart og reiseliv, og på veien skal selskapet derfor ha takket nei til over hundre millioner fra en europeisk corporate venture-aktør.
– Vi hadde ikke behov for så mye penger og ønsket ikke utvanningen det ville kreve. For oss var det viktigere å få inn kompetanse og tilgang på miljøer vi ikke har tilgang på i dag, sier han.
Forventer enorm omsetningsvekst
Selv om reiselivet har ligget nede under pandemien, har satsingen på klimaløsninger vært stor. Det posisjonerer Chooose for rakettvekst når verden normaliseres. Resultatet for 2021 viser over 80 prosent omsetningsvekst, topplinje på 22,3 millioner kroner, og et negativt resultat før skatt på 18,7 millioner.
– Vi forventer kraftig vekst i år, men fokuset ligger på implementeringen av programvaren, Basen vår med kunder og partnere har eksplodert, sier han.
Skal bruke pengene til å vokse
For Slettvoll er det ikke et mål å tjene penger nå, han vil vokse videre. Nå skal Chooose hente flere ansatte, blant annet utviklere og selgere, og rigge organisasjonen for den ventede veksten.
Hovedfokuset vil fremdeles være å etablere gode partnerskap og kundeforhold innen luftfart, men de vil også ta for seg flere bransjer og har peilet seg ut det maritime segmentet som neste steg.
Flere spennende kunder på trappene
Løsningene Chooose leverer benyttes allerede av reiselivsaktører som Southwest Airlines, Finnair, Iberia, Japan Airlines, Latam, Trip.com, SAP Concur, Lonely Planet, Norwegian og Skyscanner.
Chooose ønsker ikke å gå ut med flere spesifikke selskaper nå, men hevder at de i løpet av året vil tilby sine løsninger via flere store og anerkjente internasjonale aktører innen reiseliv.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.