Markedssjef Cornelia Kristiansen i Confrere.
Markedssjef Cornelia Kristiansen i Confrere.

Confrere satser tungt på det tyske markedet etter ny sikkerhetsklarering

Og nå kommer det mer penger inn enn det forsvinner ut av videoplattformen, ifølge Oslo-selskapet.

Publisert

Etter noen uker i papirmølla har selskapet som spesialiserer seg på videotjenester for helsepersonell nå fått den nødvendige sikkerhetsklarering for å etablere seg i Tyskland, gjennom en sertifisering fra selskapet Datenschutz cert.

Fremover deler derfor teamet seg i to; en del som skal håndtere det betydelige trykket fra det norske markedet og en annen som skal tilpasse tjenesten det største markedet i Europa. I tillegg har Confrere ansatt én person i Berlin, som skal skreddersy tjenesten for tyske leger og psykologer.

– Gründerne har helt siden oppstarten jevnlig sjekket hvordan det ser ut i andre land i Europa. Plutselig ble alt veldig annerledes med coronakrisen, forteller markedssjef Cornelia Kristiansen i Confrere.

Bruker jungeltelegrafen

Selskapet har opplevd eksplosiv vekst etter at virusutbruddet nådde Norge, og dekningsgraden blant norske legekontorer spratt i perioden opp fra omkring seks prosent til 90 prosent. I dag er omtrent halvparten av de norske brukerne aktive, forteller Kristiansen, som betyr at de har brukt verktøyet den seneste måneden.

Confrere jobber nå ut ifra en teori om at dette nivået vil bli den nye normalen her til lands. Med dagens kostnadsnivå betyr det at mer penger kommer inn enn det forsvinner ut av selskapet, og lønnsomhet er således godt innenfor rekkevidde.

Derfor har de heller ikke et voldsomt hastverk med å ta det tyske markedet, selv om dette nå er en tydelig prioritet.

– Vi kommer ikke til å ansette en masse selgere, bekrefter Kristiansen.

I stedet satser de på såkalt organisk vekst gjennom jungeltelegrafen.

– Markedsføringa er produktet. Vi må få folk til å prøve det ut. I Danmark dukket vi opp som et alternativ i en diskusjon i en lukket legegruppe på Facebook, og dagen etter hadde vi 800 registrerte der, forteller hun.

Riktignok har mange av de danske brukerne nå forsvunnet, ettersom staten og legeforeningen i Danmark gikk sammen om en egen og gratis løsning.

– Men bred markedsføring gir lite mening for oss. Erfaringen vår er at vi er avhengig av anbefalinger. Vi har gjort noen intervjuer med tyske leger og sjekket konkurrentene, og jeg tror vi kan hevde oss på kvalitet og brukervennlighet. Nå må vi oppdatere nettsidene og sørge for å forklare godt, mener Kristiansen.

Hun vil ikke tallfeste eller kommentere målsetningene med satsingen.

Fordel med manglende digitalisering

– I Tyskland er mye vel og bra, men akkurat digitalisering av denne typen tjenester er de vel ikke kjent for. Hvorfor skal dere lykkes?

– Det stemmer. Om de hadde vært langt fremme, hadde et annet selskap der tatt det markedet under coronakrisen. Det er en av de andre grunnene til at vi tenker at vi kan prøve der, i tillegg til endrede holdninger til video som følge av krisen, sier Kristiansen.

Hun legger til at tyskere «er veldig opptatt av av sikkerhet og personvern».

– Og der utmerker vi oss . I USA for eksempel, er bevisstheten lavere, og da velger folk lettere gratisløsninger, mener hun.

Inngangen i Tyskland kan også åpne dører i nabolandene, tror hun, men understreker at de tar én ting av gangen. Frankrike har også vært et hett tema for Confrere, men dette har de nå slått fra seg etter at en annen aktør har sikret seg store deler av det markedet.

– Vi er et veldig lite selskap, så vi er nødt til å konsentrere oss. Så nå tenker vi først og fremst på Tyskland, sier hun.

– Dere har Berlin-basert Point 9 på eiersiden. Hvor avgjørende har de vært for Tyskland-satsingen?

– De har hele tiden sagt til oss at de er der hvis vi trenger hjelp for å komme inn i Tyskland. Så i etterkant av sikkerhetsklareringen har vi spurt dem om å dele erfaringer fra andre av deres selskaper som har gått inn i Tyskland, på godt og vondt. Vi snakker med noen der som kan være ressurser for oss.

Positiv pengestrøm

Confrere hentet nylig 10 millioner kroner fra Snö og eksisterende aksjonærer i en mellomrunde. Det henger sammen med at en av inntektene de regner med å få som følge av oppturen de seneste månedene, kommer sent. Tjenesten gir nemlig bort den første måneden gratis, og deretter tre måneder til halv pris.

– Det er en del utgifter før det kommer inntekter.

– Hvordan ser økonomien i selskapet ut nå?

– Vi er omtrent akkurat cashflow-positive.