Erlend Eggen, medgründer og daglig leder i Outtt.

Da de utenlandske turistene forsvant, strømmet nordmenn til Outtt: Men den nye satsingen krever mer enn å oversette turappen til norsk

– Det å knekke koden for at folk skal betale for en tjeneste, er kjempevanskelig, men nå er vi på sporet, sier Erlend Eggen om den nye strategien.

Publisert Sist oppdatert

For ett år siden delte Outtt-gründerne strategien bak en tredobling av bruken i turappen; en knallhard satsing mot de utenlandske turistene med Lofoten, Jotunheimen og Senja som mål for øyet - fremfor lokale, bortgjemte perler.

Foruten tøffe diskusjoner om appens hovedformål på tampen av 2017, hadde pivoteringen kostet dem tre årsverk, dedikert til innholdsproduksjon på engelsk.

– Vi har siden 2017 brukt all vår tid og alle våre krefter på å lage en tjeneste som retter seg mot internasjonale turister, oppsummerer medgründer Erlend Eggen.

Da krisen veltet over norsk reiselivsnæring i mars, satt teamet «litt paralyserte på sidelinjen» - med statistikken over de siste to ukene, som eneste holdepunkt.

80 prosent av brukerne var borte.

Uventet brukervekst

På selskapets daværende risiko- og sårbarhetsanalyse sto stikkord som «avgiftspolitikk» og «grønn turisme». De var med andre ord forberedt på at et raskt og omgripende skifte kunne rokke ved Outtts internasjonale marked.

En pandemi, derimot, lå ikke i kortene.

Teamet hadde ifølge Eggen ingen umiddelbar løsning på situasjonen, men omtrent like raskt som krisen inntraff, ble all tapt trafikk fra utlandet erstattet av en ny, norsk brukermasse som Outtt «overhodet ikke hadde satset på i lang tid».

– Var du egentlig redd dere hadde mistet de norske brukere?

– Jeg var ikke trygg på at vi kom til å se økt bruk, nei. Vi var forberedt på at nedgangen kom til å bli langvarig, men nå er situasjonen en helt annen, sier Eggen.

Pivoterer på nytt

Medgründeren har en foreløpig hypotese på hvem disse brukerne er; den delen av befolkningen som tidligere har valgt seg et internasjonalt reisemål, som nå leter etter en ferie i Norge - og ikke nødvendigvis et tradisjonelt «friluftspublikum».

– Veksten vi nå ser kommer fra delen av befolkningen som trenger mye mer detaljerte opplysninger med tanke på planlegging av tur og friluftsliv, spår Eggen videre.

En uventet brukervekst og like fullt en ventet norgesferie-boom i sommer, tvinger nå Outtt til å pivotere - igjen, blant annet ved å oversette alt av innhold til norsk, for å unngå en språkforvirret app, og i neste ledd vinne organisk vekst.

Teamet må også etablere helt nye inntektsstrømmer, forteller Eggen.

– Det dukket jo opp et lys i enden av tunnelen, og da må vi egentlig bare starte helt på nytt. Analysere bruken fra scratch. Drive forretningsutvikling på et helt nytt felt. Vi er midt i den prosessen akkurat nå, sier Eggen og legger til:

– Jeg velger å ønske en endring velkommen, for jeg kan ikke si at måten vi løste det på frem til mars i år, var den beste løsningen for reiselivet slik vi kjenner det nå. Vi vil gjøre vårt for å bidra til et bedre og mer bærekraftig reiseliv.

Bygger nye inntektsstrømmer

Før corona-krisen tjente selskapet penger på hovedsakelig to måter: Synlighet for hoteller og andre destinasjoner i tillegg til ulike offline funksjoner til brukerne.

Sistnevnte inntektsstrøm er nå helt borte, forteller Eggen, da nordmenn flest ikke har et forhold til mobilregningen sin og stort sett streamer alt av innhold. Outtt inngår riktignok i disse dager flere nye avtaler med overnattingssteder, men den modellen fordrer at aktørene har kapital og energi til å gjøre en slik investering.

– Reiseliv har jo fått seg en alvorlig knekk, og disse aktørene sliter veldig, enda mer enn oss som tross alt kan drive med veldig lave kostnader, sier Eggen.

Teamet har foreløpig ikke landet på hvilke inntektsstrømmer de ønsker å teste på appens nye brukerne, men det handler ifølge Eggen om å pakketere innhold og funksjonaliteter - og at dette forhåpentligvis vil utløse nye transaksjoner.

– Kanskje en dagbok-funksjonalitet eller det å bygge sin egen guide er mer interessant for den nye brukermassen enn en internasjonal turist, sier han.

– Hvor sikker kan dere nå være på at neste løsning vil stå støtt?

– Du må jo egentlig bare satse. Hvis dette skal overleve på lang sikt, er vi nødt til å ha en inntektsstrøm. Det å knekke koden for at folk skal betale for en tjeneste, er kjempevanskelig, men vi må bare prøve, sier Eggen.

Han legger til:

– Vi har jo satset på å tjene penger fra dag én, ved å utvikle inntektsstrømmer parallelt med plattformen istedenfor å bygge en enorm brukermasse uten inntekter først, og det vil vi fortsette med, sier Eggen.

Outtt-teamet i Oslo: Erlend Eggen, Aaron Beaton og Espen Oldeman Lund. Arkivfoto: Vilde Mebust Erichsen

Byttet investeringsstrategi

Fjoråret gikk stort sett med på å jakte nye investorer, men selskapets pitch om å bygge en global medieplattform for turistnæringen, er i dag skrotet til fordel for en mer kortreist tilnærming. Selskapet er i dag på oppløpssiden av en avtale med en norsk investor - for en seig prosess fører ifølge Eggen også med seg noe godt:

– Vi har fått nyvunnet kunnskap om investorer som er interessert i reiseliv. Vi vet hvem vi skal snakke med, og hva de egentlig er interesserte i. Et slikt nettverk tar det lang tid å opparbeide seg, sier han.

– Hva er drømmescenarioet ditt akkurat nå?

– At nye norske målgrupper skal bruke Outtt og finne frem til vårt kvalitetssikra innhold. Vi har en helt konkret innholdsstrategi som også tilsier at vi skal vise frem turbeskrivelser som har en viss grad av tilrettelegging, sånn at det faktisk er gjennomførbart for det brede laget av befolkningen. Der mener jeg vi leverer veldig godt, og det er nok grunnen til at vi ser den økte bruken i appen, sier Eggen.

– Hvordan holder dere motivasjonen oppe?

– Statistikken vår tilsier at vi gjør noe som er veldig riktig. Når trafikken i plattformen erstattes av en ny målgruppe så raskt, viser det at vi bygget en sterk verdi for flere enn det vi i utgangspunktet gjorde det for, sier han og legger til:

– Tapte inntektsstrømmer er likt for alle, men vi har i hvert fall 500.000 besøkende i løpet av året, som vi potensielt kan teste nye inntektsstrømmer på. Selv om en krise ramler over oss, viser vi at vi har livet rett. Brukermassen er alltid en muligheten, selv om den ser litt annerledes ut akkurat nå, sier Eggen.

Han har samtidig døren åpen for de utenlandske turistene den dagen de er tilbake.

– Men hvis resultatet av corona-situasjon er større bevissthet rundt lokale og kortreiste opplevelser, så er jeg positiv til det. Jeg foretrekker at folk uansett planlegger ferien sin i detalj. Det er bra for både miljøet, folk og lokale forretninger, sier Eggen.