Da skjenkeforbudet kom, fikk Plaato en idé: Lager ansiktsskjermer til helsepersonell av tomme ølfat
Nå donerer barer og restauranter hundrevis av tomme ølfat til tech-startupen - som først fikk primærmarkedet revet bort over natten.
Ett ølfat kan raskt bli åtte ansiktsmasker ved hjelp av en saks, drill, litt strips og et gummibånd. Den aller første ble laget i rekordfart fordi selskapets medgründer og industridesigner, Michael Kononsky, nektet å ikke gjøre noe for å hjelpe.
Plaato har siden oppstart i 2017, utviklet tech-produkter til optimalisering av ølbrygging, både til hjemmebryggeren, de profesjonelle, barer og restauranter.
Selskapet står blant annet bak en digital "gjærlås" som lar brukeren følge gjæringsprosessen fra start til slutt i realtid. De har også utviklet en automatisk løsning som lar deg overvåke ølfatene i etterkant av ølbryggingen.
Før coronapandemien for alvor traff Norge, hadde selskapet tatt et strategisk valg om å rette blikket mot bedriftsmarkedet; mindre bryggerier og barer. Både her hjemme og i USA, som er selskapets største marked.
Så kom kollapsen.
– Nærmest over natta, altså. Vi gikk fra daglig å bli kontaktet av mellom fem og ti, til kanskje én ny kunde, sier Pål Ingebrigtsen, CEO og medgründer, til Shifter.
Carlsberg tok kontakt
Selv om hjemmebrygging som sådan har "boomet" i disse karantenetider, er Plaatos tech-produkter ifølge Ingebrigtsen ikke primære, men sekundære og "i det øvre prissjiktet". De har derfor ikke merket særlig økt pågang i dette markedet.
De store bryggeriene, derimot. Carlsberg, for eksempel. De har nylig tatt kontakt.
– Teknologien vi utvikler kan automatisere prosesser i større grad, så du trenger ikke folk som er nede og sjekker hver time. Det kan være derfor, sier Ingebrigtsen.
Han understreker størrelsen på markedet; øl-industrien. De skal tilbake, det er bare et spørsmål om når. Derfor jobber Plaato-teamet nå for å ruste seg for et comeback, parallelt med å produsere ansiktsmasker til helsevesenet - helt gratis.
Donerer ølfat
Flere barer og restauranter i Oslo har de siste dagene donert et titalls ølfat som uansett sto tomme og ubrukte, deriblant BrewDog. De hadde 15 fat stående.
Kononsky har regnet grovt på det:
Hver bar har i gjennomsnitt fem tomme ølfat av resirkulerbar plast stående. Restauranter har cirka tre. Bare i Oslo er det rundt 160 barer og 720 restauranter. Gitt at ett fat kan bli åtte ansiktsmasker, gir det 23.680 av dem.
– Slike ølfat finnes over hele verden, og de er ideelle for både bruk og produksjon, sier Konosky og forklarer hvorfor:
- Ølfatet er laget av næringsmiddel-godkjent materiale av høy kvalitet, som gjør den sikker og lett å rengjøre. De dugger heller ikke.
- Ølfatet er til engangsbruk, så barer og restauranter er bare glade for å bli kvitt dem.
- Det er ikke behov for 3D-printer. Disse kan da brukes til annen produksjon.
– Dette er "super low tech", og det er hele poenget. Det er et stort engasjement blant de ansatte ved barer og bryggerier for å bidra i denne situasjonen. Her trenger vi heller ikke å konkurrere mot eksisterende løsninger, sier Kononsky.
Plaato planlegger nå å ta initiativ til en "individuell workshop" på tvers av økosystemet, der de vil oppfordre så mange som mulig til å produsere masker.
Teamet har ifølge Kononsky også fått produktet verifisert i en Facebook-gruppe med flere tusen medlemmer, inkludert medisinsk personale.
– De er "good to go" slik de er nå. Nå håper vi flere vil bidra slik at kritisk helsepersonell kan få tilgang på dem så raskt som mulig, sier han.
Les også: 3D-printing av ansiktsvisir gikk helt til topps i Hack The Crisis