Johan Brand og Jamie Brooker, medgründere i Kahoot og nå partnere i investeringsselskapet WeAreHuman. Foto: Tiimo / Per-Ivar Nikolaisen

Dansk ADHD-app nådde millionmålet: Nå får de Kahoot-gründerne på laget

We Are Human investerer i danske Tiimo: – De viste modenhet og dynamikk i teamet, sier Johan Brand.

Publisert Sist oppdatert

Jamie Brooker og Johan Brand har via investeringsselskapet We Are Human, investert 25.000 euro, tilsvarende cirka 255.000 kroner, i danske Tiimo.

Selskapet står bak en kalender-app, som så langt har bikket 20.000 nedlastninger og 1400 abonnenter fra 55 land. Tiimo er primært utviklet for brukere med behov for struktur, forutsigbarhet og påminnelser i hverdagen, typisk personer med ADHD og autisme, samt deres foresatte, lærere eller øvrige støttepersoner.

Det København-baserte selskapet ble i fjor kåret til «Best Social Impact Startup in Denmark» under Nordic Startup Awards. Nå skal teamet satse globalt.

– Tiimo lager i dag et system og verktøy for folk som sliter med konsentrasjon, for eksempel de med ADHD eller autisme, men over tid vil produktet også kunne gi fordeler til andre type mennesker. Mennesker generelt, sier Brand til Shifter.

Håndterte motstand

Han forteller at de for alvor startet dialogen med det danske selskapet i fjor sommer, og etter hvert fikk investorene også se teamet håndtere motstand.

– Det gjorde at vi ble enda mer gira på å gå inn og hjelpe dem, sier Brand.

– Hva gikk det ut på?

– De måtte ta en evaluering av prismodellen, og den evnen til å møte utfordringer, tenke nytt og angripe det på riktig måte, er veldig oppmuntrende å se. De viste modenhet og dynamikk i teamet, sier Brand og legger til:

– Det er veldig typisk nordisk å ende opp med å ha en inntektsmodell for nettopp den nordiske modellen, men så får du likevel ikke løsningen din ut globalt. Det skyldes blant annet at det er ulike innkjøpsordninger, og at kapitalen for den type ting, ikke nødvendig flytter seg på samme måte som her hjemme.

We Are Human har tidligere investert i selskaper som Hold, Spond og Yoto.

– Vi har en forkjærlighet for inkluderende teknologi, og mener selskaper som Tiimo kan gi en verdi til hele samfunnet, sier Brand og drar paralleller til Kahoot, også her:

– Det mange kanskje ikke vet, er at også Kahoot hjelper mange barn med autisme å kunne delta i klasserommet. Å få dem med, skaper en stor merverdi, både i klasserommet og i samfunnet for øvrig.

– Hvilke utfordringer kan Tiimo møte på?

– Mye av det samme som Kahoot, at folk får et veldig snevert inntrykk av selskapets kundegruppe. De tenker at markedet bare er den kundegruppen de først tar tak i, og ikke at man ved å spesialisere seg på ett problemområde først, faktisk kan bygge seg opp en helt unik kompetanse man så kan ta videre.

– Hva er risikoen ved å spisse seg fra start?

– Det kan være at du ikke klarer å få med deg de investorene du trenger i det lange løp. Dermed klarer du heller ikke å få nok inntekter til å ta de valgene du vil, men forblir et nisjeselskap, når det er mange nok i verden som kunne hatt glede av dette.

– Hvor aktive skal dere være i dette selskapet?

– Vi har gått inn med et beløp nå, for å bli bedre kjent med selskapet og bruke litt tid med dem, men vi har alltid et mål om være langsiktige i våre investeringer.

– Hva innebærer det?

– Blant annet at vi kan delta i flere runder, etter hvert som det utvikler seg i riktig retning, men i første omgang skal vi hjelpe dem i den fase de er i nå; jobbe med brand og produkt for å få en mest mulig globalt tilnæring, sier Brand.

Nådde millionmålet

Tiimo har nylig også nådd målet på 365.000 euro, tilsvarende cirka 3,7 millioner kroner, fra 265 investorer, i en fremdeles pågående crowdfunding-kampanje.

– Vi er veldig glade for å ha nådd målet vårt på Seeders (crowdfunding-plattform, jour. anm.), og for å kunne ønske så mange lidenskapelige nye investorer velkommen, uttaler CEO og medgründer i Tiimo, Helene Lassen Nørlem.

– Kampanjen har handlet om å øke bevisstheten rundt ADHD og autisme, samtidig som den har gitt en mulighet for investorer til å bli med på vårt viktige oppdrag, sier hun.

Nørlem sier hun også er beæret for å ha fått Brooker og Brand om bord.

– Ikke bare deler de vår tanke om verdibasert entreprenørskap, men vi har også mye å lære av dem og deres reise til over én milliard Kahoot-brukere. Den erfaringen er uvurderlig, og vi ser frem til at de støtter oss i vår utvikling og vekst.

Hun etablerte selskapet sammen med Melissa Würtz Azari (CPO) i 2015, og appen ble lansert for iOS og Android i Danmark februar i 2018.

I februar i fjor lanserte de en engelsk versjon, tilgjengelig i hele verden.

Selskapet tilby både en gratis web-versjon og en abonnementsløsning på app.

For ordens skyld: Johan Brand er også en av investorene i Shifter.