– Vi skal lage et sykkelspill, som tilsvarer Pokémon Go for syklister, sier Ole Martin Ølmheim, medgründer i det stavangerbaserte selskapet Okto Technologies.
Hvis du nå tenker: «Ja ja, lykke til med det», kan du også ta med i betraktningen at han tidligere har vært med å gründe Bikefinder, og at han har bakgrunn som proffsyklist.
I tillegg har medgründer og daglig leder, Filip Nag, vært med på reisen til Zaptec fra første produkt frem til børsnoteringen.
Derfor lager de et sykkelspill
– Vi ser en voldsom negativ trend blant ungdom. Skjermtiden går opp og fysisk aktivitet går ned. Vi tror vi kan aktivisere flere ungdom gjennom et spill, og hovedmålet vårt, er å bli det det foretrukne produktet for utendørsaktivitet, sier Ølmheim, og forteller at de også planlegger et ski-spill.
– Men det å lage et spill er ikke lett?
– Nei, det er litt binært. Enten så funker det, eller så funker det ikke, men vi tror vi kan får det til, sier han.
– Hvorfor det?
– Vi har begge bakgrunn fra å bygge selskaper tidligere. Jeg har også vært profesjonell syklist. Vi skal også samarbeide med aktører som har dyp kompetanse innen dette feltet. Vi skal lage fysiske arrangementer, og vi skal samarbeide med influensere.
Blant annet har de fått med seg den kjente norske Youtuberen Noobwork på investorsiden, og som en del av deres rådgiverpanel. Noobwork, som egentlig heter Joakim Haraldsen, har tidligere investert i spillstudioet Pineleaf.
– Men spill er jo bokstavelig talt et sjansespill, eller kan man designe seg til suksess?
– Nei, det går ikke. Verken på designet eller i produktet. Men vi bruker mye tid med våre beta-brukere, og har allerede pivotert én gang. Vi har også god teknologi, men vi må klare å lage et sticky spill, sier han.
Målgruppen er barn og unge mellom 10 og 18 år, og forretningsmodellen er todelt. Spillet er abonnementsbasert. I tillegg kan man kjøpe digitale gjenstander inne i spillet.
Så stort mener de markedet er
– Hvor stort er det potensielle markedet?
– Vi har laget en markedsanalyse, hvor vi lastet ned en sanntidsrapport på hvor mange vi kunne nå gjennom Facebook og Instagram. Målet vårt er å ha en 20 prosents markedsandel i 2027, og det betyr at vi da vil oppnå 10 millioner aktive brukere.
Men det første målet til selskapet er å nå 50.000 aktive brukere neste år, samt ha mindre enn 50 prosent churn, som er lavt for mobilspill.
Okto har i skrivende stund ett spill ute i App store, som er en MVP (minimal viable product), hvor de hevder at de har fått verifisert flere av hypotesene rundt spillifisering av sykling. Med den kunnskapen skal de utvikle et sykkelspill sammen med konsulentselskapet Olavstoppen i Stavanger.
– Vi har verifisert betalingsvilligheten hos de som skal betalte, nemlig foreldrene. Konkurrentene blir Roblox og Minecraft, som de spiller inne. Men vi skal være det foretrukne spillet for å få barn ut.
– Selv om foreldre betaler, må jo spillet treffe godt hos barna. De vil vel ikke presse foreldrene til å betale for et spill de ikke liker?
– Ja, det stemmer. Vår jobb er å gjøre det gøy nok til at de vil betale for det.
Derfor tror de at de vil lykkes
– Hva er markedsstrategien deres?
– Vi har en «beach head»-strategi, hvor vi først skal inn i storbyene, hvor vi skal ha en form for fysisk tilknytning. Enten via influencere, hvor de er med og spiller spillet, og engasjerer målgruppen. Eller det kan være offisielle OKTO-utfordringer, samt store arrangementer, sier han.
– Hvorfor vil akkurat dere lykkes?
– Fordi vi har en genuin lidenskap for det vi holder på med, og har vært med på oppturer og nedturer tidligere, sier Ølmheim.
Selv var han med å starte Bikefinder, mens medgründer Filip Nag var med i Zaptec frem til det ble børsnotert, blant annet.
– Vi har et stort nettverk innen sykkel, og vi ser også flere potensielle inntektskilder i tillegg til abonnement og digitale gjenstander, sier han.
– Men hva har dere lært fra tidligere selskaper som dere tar med dere inn i Okto?
– Gjennom Zaptec og Bikefinder gikk vi gjennom den tøffe skolen hvor det var mye feiling før det ble suksess, dette er verdifull kunnskap som vi ikke ville lært på skolebenken. Nå er fokuset på å få med de riktige folkene. Vi ser nå etter en CTO, og vi bruker mye tid på finne de rette menneskene. Til å være så ungt selskap, bruker vi også mye tid på å lage en god kultur, sier han.
Dette blir den største utfordringen fremover
I en nylig emisjon hentet Okto Technologies 3,8 millioner kroner. Dette priset selskapet til 12 millioner kroner før emisjonen.
Den største eksterne investoren er fondet Hausta Vekst (fem prosent), hvor Magnus Larsen Svanholm vil ta en styreplass i selskapet. Ellers har de fått med seg 18 engleinvestorer som har gått inn med mindre summer.
– Hva blir største utfordring fremover?
– Vi skal jo lage et produkt hvor sannsynligheten for å lykkes tradisjonelt sett har vært liten. Vi må lage et spill som er gøy og sticky nok til at folk vil legge penger igjen. Vi tror vi skal klare det. Det neste blir å skalere opp selskapet med ansatte, og det er ikke et problem å få tak i folk, men vi skal ha de aller beste, sier han.