Calin Fabri jobbet tidligere i No Isolation. Nå leder han den nordiske satsingen til venturekapitalistene i Peak Capital.

De viktigste kriteriene for å sikre finansiering fra Peak Capital, og ett klart faresignal

Det europeiske VC-selskapet etablerer Oslo-kontor og vil gjøre sin første nordiske investering før nyttår. Her er deres viktigste krav.

Publisert Sist oppdatert

Det fjerde fondet til Peak Capital ble lukket i fjor sommer, med 700 millioner kroner til rådighet.

Selskapet har lenge snust på det nordiske markedet, og mener tiden er inne for å øke aktivitetsnivået i nord betraktelig. Derfor har de etablert et eget kontor i Oslo, ledet av en tidligere ansatt i No Isolation.

Her forteller investeringsanalytiker Calin Fabri hvordan selskapet tenker når de jakter muligheter i Norden.

Hvem er Peak Capital?

Det Amsterdam-baserte selskapet investerer på tvers av Europa. Fondene deres er både etablert- og finansiert av suksessgründere, blant annet fra Adyen, Booking.com og Flowtraders.

Selskapet forvalter fire fond, hvorav tre er ferdig investert. Det fjerde ble lukket i fjor sommer og er på 700 millioner kroner.

Hvor mye investerer de?

Selskapet gjør mellom 25 og 30 investeringer per fond, og hver enkelt investering ligger mellom 250.000 euro (omtrent 2,5 millioner kroner) og 2,5 millioner euro (omtrent 25 millioner kroner).

– Vi kommer inn på såkornsnivå, men setter av en god slump penger til oppfølgingsinvesteringer. På den måten kan vi faktisk være eier i selskapene helt til Serie A, sier Fabri.

Selskapet har et mål om å gjøre én investering i den nordiske regionen før nyttår.

Ifølge Fabri ønsker Peak å ta føringen i de fleste rundene de deltar i.

Hvilke selskaper investerer Peak Capital i?

Hittil har Fabri vært i kontakt med mellom 20 og 30 nordiske selskaper, opplyser han selv, og de fleste er norske. I tillegg har de tett kontakt med en rekke akseleratorer og inkubatorer.

Selskapet beskriver seg som sektoragnostiske, men investerer utelukkende i SaaS, markedsplasser og plattformer.

– Vi har holdt oss til det i alle fondene, og det har gitt oss mye innsikt, sier Fabri.

Eksempler på investeringer de har gjort er det digitale auksjonshuset Catawiki (hvor også Northzone er inne) og fintech-selskapet Dyme.

– Vi ser etter selskap med litt omsetning, for det anser vi som den sterkeste valideringen, og de må ha et ønske om å vokse med en internasjonal partner ut i Europa, sier Fabri.

– I Nederland, som i Norge, vet man at man må gå globalt med en gang. Markedet i ditt eget land er ikke stort nok til å vedlikeholde forretningen din. Derfor har alle selskaper som Peak har investert i Amsterdam, hacket for å vokse i Tyskland, i Frankrike, i Spania - de store europeiske markedene.

Han oppfordrer startups som vil ta kontakt om å ha en forretningsplan på to, tre sider, og hvor følgende er beskrevet:

  • Teamet
  • Problemet og løsningen
  • Produktet
  • Teknologien
  • Forretningsmodellen
  • Markedsstørrelsen
  • Konkurransen
  • Kundestrategien
  • Traction
  • Finansielle detaljer, inkludert månedlig omsetning og forventninger, samt data som støtter dette
  • Eksisterende investorer
  • Ønsket finansiering

Og hvem unngår de?

Men selv om mange av investeringskriteriene oppfylles, er det noen diskvalifiserende elementer for nykommeren i Norden.

Blant annet investerer Peak Capital ikke i startups som ikke has sin egen teknologi, ei heller de som ikke har et live produkt ennå.

I tillegg holder de seg unna selskaper som kun har én gründer.

Fabri legger til at cap table kan være avgjørende, og at valgene startups gjør i tidlig fase ofte er definerende for deres videre vekst. Særlig industriell finansiering, såkalt corporate venture capital, er han skeptisk til. Det skyldes at slike avtaler gjerne innebærer klausuler om forkjøpsrett ved exit.

– Hvis en annen strategisk partner skulle ønske å kjøpe opp eller investere i selskapet, og ser slike vilkår som gir en konkurrent forkjøpsrett, da blir det med en gang uaktuelt for dem, advarer Fabri.

Investeringsprosessen med Peak

Ifølge Fabri er det ikke så nøye hvor muligheten kommer fra - de er i tett kontakt med miljøer som Startuplab, og ønsker selskaper som vil pitche selskapet direkte velkommen.

Etter det første møtet og pitchen, vil Fabri diskutere caset med en av partnerne i Amsterdam. Deretter vil de sannsynligvis følge opp med ytterligere og mer dyptpløyende spørsmål til bedriften.

Farten i en slik prosess settes i stor grad av startupen selv, ifølge Fabri: «De svarer ikke alltid på spørsmålene, og det tar gjerne en uke eller to». Hvis gründerne derimot er på ballen og streber etter fortgang, vil et andre og tredje møte finne sted, der det blant annet legges frem et produkt eller en demo.

Deretter står due diligence-fasen for tur; referansetelefoner med klienter, ansatte, analyser av markedsstørrelsen.

– Frem til dette punktet har vi stolt på hva entreprenøren har fortalt oss. Men vi må også gjøre eksterne undersøkelser, forklarer Fabri.

Hvis tesen kan valideres, samt markedet og «traction» er tilstrekkelig, og ikke minst om Peak liker teamet, er det på tide med forhandlinger om prising og behov, og eventuelt signering.

– Deretter har vi noe som kan minne om en 100-dagersplan. Vi blir enige om rapportering, planlegging, og finanser. Vi er veldig opptatt av å være på bølgelengde med teamet i flere aspekter av businessen, for å sikre at vi kan hjelpe dem når de trenger det, sier Fabri.

Hvilken type partner er Peak Capital?

Som nevnt foretrekker Peak Capital å ta lead, men Fabri presiserer at de gjerne samarbeider med andre VC-fond, gjerne lokale.

– Dette er vårt fjerde fond, så vi har veldig mye erfaring. Vi har også gjort mange feil. Men nå har vi fininnstilt siktet. Så vårt eget rammeverk bør være nok.

– Men vi har også funnet ut at det er en god idé å inngå samarbeid med andre VC-er, og investere sammen. Vi har den internasjonale vinkelen, og de har den lokale kunnskapen. Så vi tror at det kan være lurt å dele risikoen med nordiske partnere.

For selskapenes del beskriver han Peak Capitals eierstil som «hands on». Han vektlegger særlig nettverket de har opparbeidet seg både gjennom investeringene de har gjort og gjennom de som finansierer fondene - som selv har vært med å bygge suksessrike gründerbedrifter.

– Noe av de viktigste vi kan bidra med, er et nettverk av talent og ekspertise innen vekst. Det er noe du ikke kan lære, og det lar seg vanskelig kjøpe. Det er noe som må utvikles over tid, ved å gjøre det igjen og igjen. På den måten er det mange som kjenner deg og har jobbet med deg tidligere. Så vekst gjennom rekruttering, er noe av det viktigste vi kan bidra med.

– Ut over det er vi ganske «hands on». Vi er god på det operasjonelle, og vil bidra til å finstille maskineriet.

Tidshorisonten

Fabri legger, som normalt er i denne bransjen, stor vekt på teamet. Det begrunner han med at et eventuelt investeringsforhold vil være langvarig - typisk fem til ti år.

Deretter gjør Peak Capital både exit til andre private eiere, eller til børs.

Eksempler på exiter selskapet har gjort, er den nederlandske restaurantanmeldelse- og bookingsiden IENS til Tripadvisor. Det brukergenererte radionettverket til Radionomy ble solgt til den franske mediekjempen Vivendi.