Defigo-gründer Joachim Stray samarbeider med klatreguru Runar Carlsen om ny klatreteknologi.

Defigo-gründerens ukjente prosjekt: Har fått 16 millioner kroner til ny klatre-tech

Defigo-gründer Joachim Stray har som mange andre nordmenn kastet seg på klatresporten. Det er derimot gründerskap som er hans ticket inn. Og nå har han sikret sin første patent.

Publisert

I fjor høst fortalte Defigo-gründer Joachim Stray i Shifter at han går av som leder for teknologiselskapet han startet for seks år siden, og delte sine refleksjoner rundt ledelse.

Defigo utvikler digitale døråpnere og porttelefoner for tilgang til leilighets- og kontorbygg. Stray sluttet som teknologisjef for Avinors satsing på fjerntårnteknologi, for å jobbe på heltid med gründerprosjektet Defigo, som han startet sammen med Kristoffer Kirkvold i 2014.

Men før han startet Defigo – som har fortsatt er aktiv i – startet han selskapet Climb Norway med klatreguru Runar Carlsen.

– Målet vårt er å utvikle nye produkter og teknologi for klatresporten for å gjøre det enklere, tryggere og mer tilgjengelig å klatre til nye høyder, sier Stray.

Stray står for det tekniske i Climb, mens Carlsen er halvdelen med årelang erfaring og dyp bransjekunnskap om klatring.

Defigo-gründer Joachim Stray samarbeider med klatreguru Runar Carlsen om ny klatreteknologi.

Voksende sport i Norge og globalt

Selv er Stray ingen erfaren klatrer, men har begynt litt i det små.

Det er det mange andre som også har. Stray forteller at selv om klatring enda er en relativt liten idrett i Norge, er den blant landets hurtigst voksende sporter.

Det samme ser man i Nord-Amerika, Asia og i resten av Europa, forteller han.

– Der borte er sporten allerede stor, men ser likevel den sammen veksten som i Norge.

Stray mener dermed at det er et attraktivt marked han og Carlsen går etter med Climb Norway.

I produktporteføljen så langt finnes en software-løsning for klatrere. Der kan man finne løyper og vegger, gjøre betalinger og håndtere hvor mange og hvem som er i veggen til enhver tid.

I tillegg kommer en produktportefølje, og det første produktet til Climb Norway slippes nå.

Bolt som varer evig

De som har sett suksessdokumentaren «Free Solo», ser hvordan Alex Honnold, verdens fremste soloklatrer, klatret opp en vegg uten sikringen.

De aller, aller fleste andre klatrere, må derimot ha bolter i veggen, som de kan sikre seg i.

Disse boltene er ofte laget av stål. Spesielt i værharde områder, med mye sur nedbør og fukt, ruster disse raskt. I tillegg kommer slitasje fra bruk. De må dermed byttes ut nesten årlig.

Det kan være både dyrt og tidkrevende arbeid, men byttes de ikke ut, kan det rett og slett være livsfarlig.

Climb Norway fikk 16 millioner kroner av Forskningsrådet for å utvikle en ny type bolt, i samarbeid med Sintef, som skal være evig. Det har de fått til.

Ifølge Stray er bolten 60 prosent lettere, minst like sterk som «vanlige» bolter, og er marginalt dyrere enn de beste boltene av stål.

– Vi gikk til Sintef med en bestilling på en bolt av titan. Titan er et tricky materiale som ikke er så enkelt å jobbe med som stål. Men med et smart design, som skiller seg ut fra «vanlige» bolter, fikk de det til, sier Stray.

Selv om Stray har vært gründer i mange år, og utviklet ny teknologi, var det gjennom dette prosjektet at han sikret sin aller første patent.

Den evigvarende bolten til Climb Norway er nå patentert.

20 millioner i støtte

I tillegg til de 16 millionene fra Forskningsrådet, har Climb Norway fått ytterligere fire millioner kroner fra blant andre Innovasjon Norge.

Så langt er det kun Stray og Carlsen i selskapet, men de ser for seg å bli flere snart. De har ingen eksterne investorer, men det kan også endre seg.

Den nå patentbeskyttede bolten, ser de for seg å kunne selge til hele verden. Målet er å bli størst globalt på klatrevegg-bolter, inne og ute.

Climb Norway har også et mål om å etablerer produksjon i Norge. Da i nærheten av Norges klatremekka: Valdres.

– Vi skal forankre dette lokalt og har vært veldig opptatt av å bygge en bedrift i Valdres-området. Vi synes det hadde vært kult å få på CVen at vi har klart å få til verdiskapning også utenfor Oslo-gryta, sier Stray.