-
Integration Engineer | MIMIRO
-
Utvikler | Nettbil
-
AI Engineer | Noteless
-
Customer Success & Content Coordinator | Wrepit
-
Senior Software Engineer | Wrepit
-
Director of Engineering | No Isolation
-
Lead Engineer for Oslo or Grimstad | Davidhorn
-
Lead Product Manager for Oslo or Grimstad | Davidhorn
-
Fagansvarlig Data og innsikt | Eksfin
-
Chief Commercial Officer / VP Sales | Muybridge

Deler ut gründer-millioner til studenter: Se hvem som får
Regjeringen gir gjennom Forskningsrådet 20 millioner kroner til gründerprosjekter ledet av studenter ved norske universiteter og høyskoler.
– Mer gründermentalitet vil hjelpe Norge gjennom omstillingen som vi vet vi skal igjennom, uttaler næringsminister Iselin Nybø i en pressemelding.
– STUD-ENT skal styrke entreprenørskapskulturen ved universitetene og høgskolene. Klimakrisen og coronakrisen aktualiserer dette mer enn noen gang.
STUD-ENT ordningen retter seg mot studenter og kandidater fra universiteter og høyskoler som vil prøve seg på gründervirksomhet og videreutvikle forretningspotensialet i idéer de har fått gjennom studiene.
Forskningsrådet mottok i år 45 søknader, og 20 prosjekter får tildeling og mottar inntil én million kroner hver til utvikling av forretningsideen.
Se hele oversikten nederst i saken.
Tidligere var det kun masterstudenter som kunne søke STUD-ENT. Nytt i år er at også PhD-kandidater og studenter fra profesjonsstudiene kan søke.
– Poenget med studentinnovasjon er ikke bare å skape bedrifter, men å utruste studentene med en innovasjonstankegang som de tar med seg ut i arbeidslivet. Slik skaper vi morgendagens næringsliv, sier administrerende direktør i Forskningsrådet, John-Arne Røttingen.
– Kan ikke sammenlignes
Det ble i fjor foreslått at Innovasjon Norge skulle overta ansvaret for støtteordningen til studenter - fordi en rapport hevdet det var en overlapp mellom STUD-ENT og Innovasjon Norges øvrige støtteordninger.
Shifter belyste i den sammenheng manglende effektmåling av de over 75 millionene kroner som inntil da hadde finansiert over 70 prosjekter.
Røttingen mente imidlertid at STUD-ENT ikke kunne sammenlignes med øvrige støtteordninger som typisk gir etableringstilskudd.
Heller ikke hva gjelder målinger underveis.
– Ordningens hovedmål er å bygge kompetanse- og entreprenørskapskultur, både på institusjonsnivå og blant studenter, vitenskapelige ansatte og forskere ved disse institusjonene, sa han og la til:
– Hadde dette vært et hvilket som helst etablererstipend, kunne vi kanskje ha sammenlignet denne ordningen med andre virkemidler, men dette er det ikke.