MOBILITET
Den elleville vekstreisen til Surve endte i grøfta: «Man går ikke inn i noe slikt fordi man søker stabilitet»
Vekst, vekst, vekst for alle penga, var mantra for oppstartsselskapet Surve. Så var det ikke mer penger igjen, og kroken på døra for 500 ansatte over hele Europa.
Daglig leder i Surve Norge, Oskar Jensen Skulberg, sier det er kjempekjedelig å ha bygget opp en lokal mobilitessuksess på kort tid, for å så måtte gi den tunge beskjeden om at morsselskapet er slått konkurs
Nicolai Frantzen
– Den brutale sannheten er at over natten fikk jeg telefon om at det var over og ut. Så måtte jeg gi den tunge beskjeden til både de ansatte og kundene. Det var tøft, forteller Oskar Jensen Skulberg.
Det er ikke mangel på solskinnshistorier om selskaper og gründere som gikk «all inn», tok skyhøy risiko, og kom seirende ut.
Der de fleste startups ender på gravplassen av gode ideer fordi de aldri kom seg videre fra tidligfase, hører men sjeldnere som startups som vokser seg store og ekspanderer til nye markeder, for å så gå konkurs.
Det skjedde derimot med det Berlin-baserte selskapet Surve Mobility i begynnelsen av desember 2021.
Selskapet ble startet av et knippe tidligere Audi-ansatte og tok seg av all drift for de store mobilitetsselskapene innen sparkesykler og bildeling. På kort tid hadde selskapet vokst til 500 ansatte og var til stede i 17 byer over hele Europa.
Surve startet opp en norsk avdeling i Oslo i august 2020. Oskar Jensen Skulberg ble hentet inn for å lede det tyske selskapets virksomhet i Norge.
– Vi startet med 6 ansatte og en kunde i Oslo i midten av august, så var vi 103 ansatte i det norske selskapet på det meste, under høysesongen. Med alle de største aktørene i Norge på kundelisten, og drift i Oslo, Bergen og Trondheim. Det var en vanvittig reise, med mye og raskt vekst på kort tid, sier Skulberg.
– Kjempekjedelig
Selskapet sto for lading, batteribytter, parkering, vasking, levering, og utplassering, blant annet, av leiebiler og elektriske sparkesykler. Driften var helelektrisk, med bruk av både lastesykler og Paxster, i tillegg til elektriske varebiler. Alle ansatte var ansatt direkte i selskapet, ulikt gig-økonomien, som har vært «normalen» i bransjen.
Serve Mobility leverte tjenester for å drifte bil- og sparkesykkelparken til selskaper som Hyre, Voi, Dot og Europcar. Selskapet hadde også en avtale med Nabobil, hvor de driftet parken til utleiere med mange biler på tjenesten.
Skulberg kan ikke si nøyaktig hvor det gikk galt, men tror det er knyttet til at selskapet ikke klarte å hente nødvendig kapital innen fristen.
– Surve sentralt hadde en aggressiv vekststrategi. De hadde en serie A, som gikk veldig bra. Etter det skalerte vi til 15 byer i Europa på veldig kort tid. Det har åpenbart kostet mye penger og planen var en Serie B for å følge opp. Dessverre gikk ikke denne gjennom. Slik jeg har forstått det, var det på grunn av en tidsfrist i Tyskland som ikke ble holdt.
– Jeg har ikke vært en del av prosessen, så vet ikke mye. Men jeg har forstått det slik at det er høy konkursfrekvens i Tyskland i slike situasjoner, fordi man er nødt til å slå selskapet konkurs, for at det ikke skal gå utover en selv som eier, sier han.
Skulberg sier det var en prosess med en aktør som ville kjøpe den norske delen av Surve, men kjøperen kom på banen noen dager for sent, da selskapet allerede var slått konkurs i Norge og kundene hadde snudd seg rundt for å løse driften videre.
– De hadde gjort en «dd» på den norske delen og ønsket å kjøpe oss. Det er kjempekjedelig at det var snakk om dager fra eller til, når vi har bygget opp noe stort på kort tid. Vi nådde lønnsomhet innen et år. Samtidig er det en del av risikoen med å bli med på en startup. Man går ikke inn i noe slikt fordi man søker stabilitet, sier han.
Skulle egentlig ta en lang ferie
Drøyt en måned etter konkursen, ser Skulberg tilbake på tiden i Surve som fin og lærerik.
– Vi hadde 26 nasjonaliteter i teamet hos Surve. Å jobbe med et slikt team har vært veldig givende.
Før Skulberg ble toppsjef i den norske virksomheten til Surve, jobbet han i Urban Sharing. Da jobben i Surve var over, så han for seg å fortsette innen mobilitetsektoren.
En kaffe med gründerbrødrene Ivar og Egil Østhus i Unleash, skulle endre det. 1. februar går Skulberg over til selskapet i rollen som Chief of staff der. Han forteller at det var litt tilfeldig at de trengte å fylle en rolle som var lik den han selv ønsket.
– Helt ærlig hadde jeg sett for meg å ha litt lenger ferie. Men dette var en så god match, at det ikke var noe å utsette på. Unleash er et av de mest spennende start-up casene i Norge akkurat nå, med verden for sine føtter. Det Ivar og Egil har bygget opp er vanvittig inspirerende.
Selv om Surve ble relativt kortlivet, forteller 30-åringen at han har lært masse. Kunnskap og erfaringer som han vil ta med seg til Unleash.
– Til Unleash skal jeg ta med meg meg erfaringen med å bygge selskapet, team og organisasjon rask og effektivt. Det har vært en interessant reise å bygge et selskap fra 6 til 100 under korona, med restriksjoner og lockdown. Jeg får nok ikke en sånn utfordring igjen.