Last Mile
Den svenske bakmannen i det ville europeiske racet til dørstokken
Blodrødt for Foodora-eieren.
Med økende inflasjon og et stemningsskifte på børsene, er det lønnsomhet og ikke vekst som står øverst på investorenes ønskeliste.
Det har særlig Foodora-eier Delivery Hero fått merke.
Etter fremleggelsen av resultatene for fjerde kvartal, dundret selskapets aksjer i bakken. Marginen på kjernevirksomheten er fortsatt negativ med minus 1 prosent, som var lavere enn ventet.
Onsdag falt markedsverdien med 30 prosent. Torsdag fortsatte nedgangen. Fallet fra toppen i 2021 er nå fra 125 til 42 euro per aksje, en blodrød nedgang på 67 prosent.
Östberg, som har overlevd kreftsykdom, ser fremover. På twitter skriver han at han beklager overfor aksjonærene, at han sitter i samme båt som dem og at planen fremover er å tviholde på strategien.
Tallene fra fjerde kvartal er fortsatt noe de fleste vekstselskaper ville være stolte av å vise frem: En årlig økning på 66 prosent i omsetning og 39 prosent økning i såkalt Gross merchandise value (GMV) som indikerer summen på varene som omsettes på plattformen.
Investorene har kastet penger etter last mile
De siste årene har investorer kastet enorme summer etter nærmest talt alle som sier seg villige til å frakte noe - så lenge det går fort over korte avstander.
Det eneste kravet har vært vekst for enhver pris.
Markedet for såkalt «last mile» er fortsatt ikke lønnsomt, og er preget av notorisk små marginer, likevel ble det det tyske matleverings-selskapet Gorillas, grunnlagt i 2020 av den 33-år gamle tysk-tyrkeren Kağan Sümer, som hentet mest tech-penger i Europa 2021, kun slått av svenske Klarna og den britiske brukbilappen Cinch.
Totalt fikk Gorillas inn 13 milliarder kroner i frisk kapital til å realisere visjonen om å skape helt ny atferd blant konsumentene. Bort med «den som venter på noe godt…», behovet skal dekkes umiddelbart etter at det har oppstått.
Delivery Hero har vokst fra 0 til 66 milliarder kroner på ti år
Selskapet som ledet den enorme investeringsrunden til Gorilla, var den tyske Delivery Hero som ble startet opp av fire gründere blant annet svensken Niklas Östberg i Berlin.
Delivery Hero har selv vært inn og ut av en hjemleveringstjeneste i Tyskland, men bestemte i fjor å gi opp sin satsingen i landet. Finansanalytikere har tolket investeringen i Gorillas som et forsøk på sikre seg en gevinst i fall noen andre skulle lykkes.
Delivery Hero har hatt en utrolig utvikling det siste tiåret siden oppstarten i 2011. Bare fra 2015 er omsetningen økt fra 166 millioner euro til 6,6 milliarder euro i 2021.
Ble etterforsket for DDOS-angrep
I oppstarten må det ha vært en del Texas og spisse albuer. Hjemlevering er ikke akkurat en bransje det er vanskelig å starte opp i. Tidlig ble Delivery Heros tyske datterselskap Lieferheld etterforsket av tyske myndigheter for å stå bak DDoS-angrep som lammet konkurrentenes nettsider og for å ha ulovlig kopiert menyer fra andre.
Dette er påstander gründerne senere har forklart som ungdommelig overtenning, beklaget og lagt bak seg.
Det store gjennombruddet for Delivery Hero kom i 2012 da selskapet gjennom det svenskene kaller «svindlande affärer» la inn bud på Online Pizza rundt juletider og snappet det opp foran nesten på den tidens leveringsgigant Just Eat.
Ifølge Breakit satt Östberg og co igjen med 450 millioner kroner fra den avtalen.
Vokser gjennom globale oppkjøp
Veksten har stort sett skjedd gjennom oppkjøp av internasjonale selskaper som driver med hjemlevering, som asiatiske Foodpanda i 2016 og spanske Glovo i desember 2021.
Foodora som har størsteparten av markedet i de norske byene, kom inn i porteføljen i 2015 omtrent på samme tiden som Kinnevik-eide Rocket Internet økte eierandelen sin i Delivery Hero til 39 prosent.
Rocket Internet har senere solgt seg ut. Nå er det Prosus som er største eier med 27 prosent av aksjene.