Last Mile

Den svenske bakmannen i det ville europeiske racet til dørstokken

Blodrødt for Foodora-eieren.

Niklas Östberg lider med aksjonærene i Delivery Hero.
Publisert Sist oppdatert

Med økende inflasjon og et stemningsskifte på børsene, er det lønnsomhet og ikke vekst som står øverst på investorenes ønskeliste.

Det har særlig Foodora-eier Delivery Hero fått merke.

Etter fremleggelsen av resultatene for fjerde kvartal, dundret selskapets aksjer i bakken. Marginen på kjernevirksomheten er fortsatt negativ med minus 1 prosent, som var lavere enn ventet.

Onsdag falt markedsverdien med 30 prosent. Torsdag fortsatte nedgangen. Fallet fra toppen i 2021 er nå fra 125 til 42 euro per aksje, en blodrød nedgang på 67 prosent.

Östberg, som har overlevd kreftsykdom, ser fremover. På twitter skriver han at han beklager overfor aksjonærene, at han sitter i samme båt som dem og at planen fremover er å tviholde på strategien.

I bur med en gorilla

  • Delivery Hero ledet finansieringsrunden til leveringstjenesten Gorillas i 2021.
  • Det første året, 2020, vokste Gorillas fra null til 10.000 ansatte. I dag har de knyttet til seg over 12.000 bud og er etablert i over 60 byer i Europa og USA.
  • Og veksten ser ut til å fortsette. Leder for ekspansjon i norden, Arna Ægisdottir, flyttet nylig fra Oslo for å bygge opp satsingen i København. Det har vært spekulert i om det også vil betyr etablering i Oslo på sikt, uten at selskapet har villet bekrefte dette.
  • Forretningsmodellen er enkel. Mens de begynte med matlevering, er det ingen begrensninger på hva som nå kan leveres utover at et sykkelbud kan gjøre det. Men de skal gjøre det fort, helst i løpet av 10 minutter. Dessuten har de et utvalg av 2000 essensielle varer som man skal kunne kjøpe til «vanlige priser» og få levert til rundt 20 kroner.
  • Selskapet har åpnet 140 lagre og har levert over 4,4 millioner ordre de siste seks månedene.
  • Last Mile har gått gjennom noen politiske runder de siste fem årene. En politisk backlash mot gig-økonomien førte til at bud ble fagorganisert og mer en trend mot noe mer ordnede forhold gjorde inntog i bransjen.
  • Det har også vært viktig for Gorillas å tilby sine bud i Tyskland fastlønn på 12 euro i timen, pluss det de måtte få av eventuelle tips. På toppen fikk de i desember en bonus på 5 euro per levering. Alle ansatte får også helseforsikring i landene hvor det er aktuelt, og betalt ferie. Kontraktene sikrer at ingen jobber mer enn 8,5 timer per skift.
  • Vikarbyråer skal ikke brukes, med mindre det er absolutt helt nødvendig, som for eksempel under en finale i fotball-VM, ifølge selskapet selv.
  • Alle ansatte får utstyr utlevert inkludert e-sykler. Til nå har selskapet bygget seg opp en flåte på 1200 elsykler.

Tallene fra fjerde kvartal er fortsatt noe de fleste vekstselskaper ville være stolte av å vise frem: En årlig økning på 66 prosent i omsetning og 39 prosent økning i såkalt Gross merchandise value (GMV) som indikerer summen på varene som omsettes på plattformen.

Investorene har kastet penger etter last mile

De siste årene har investorer kastet enorme summer etter nærmest talt alle som sier seg villige til å frakte noe - så lenge det går fort over korte avstander.

Det eneste kravet har vært vekst for enhver pris.

Markedet for såkalt «last mile» er fortsatt ikke lønnsomt, og er preget av notorisk små marginer, likevel ble det det tyske matleverings-selskapet Gorillas, grunnlagt i 2020 av den 33-år gamle tysk-tyrkeren Kağan Sümer, som hentet mest tech-penger i Europa 2021, kun slått av svenske Klarna og den britiske brukbilappen Cinch.

Totalt fikk Gorillas inn 13 milliarder kroner i frisk kapital til å realisere visjonen om å skape helt ny atferd blant konsumentene. Bort med «den som venter på noe godt…», behovet skal dekkes umiddelbart etter at det har oppstått.

Delivery Hero har vokst fra 0 til 66 milliarder kroner på ti år

Selskapet som ledet den enorme investeringsrunden til Gorilla, var den tyske Delivery Hero som ble startet opp av fire gründere blant annet svensken Niklas Östberg i Berlin.

Delivery Hero har selv vært inn og ut av en hjemleveringstjeneste i Tyskland, men bestemte i fjor å gi opp sin satsingen i landet. Finansanalytikere har tolket investeringen i Gorillas som et forsøk på sikre seg en gevinst i fall noen andre skulle lykkes.

Delivery Hero har hatt en utrolig utvikling det siste tiåret siden oppstarten i 2011. Bare fra 2015 er omsetningen økt fra 166 millioner euro til 6,6 milliarder euro i 2021.

Ble etterforsket for DDOS-angrep

I oppstarten må det ha vært en del Texas og spisse albuer. Hjemlevering er ikke akkurat en bransje det er vanskelig å starte opp i. Tidlig ble Delivery Heros tyske datterselskap Lieferheld etterforsket av tyske myndigheter for å stå bak DDoS-angrep som lammet konkurrentenes nettsider og for å ha ulovlig kopiert menyer fra andre.

Dette er påstander gründerne senere har forklart som ungdommelig overtenning, beklaget og lagt bak seg.

Det store gjennombruddet for Delivery Hero kom i 2012 da selskapet gjennom det svenskene kaller «svindlande affärer» la inn bud på Online Pizza rundt juletider og snappet det opp foran nesten på den tidens leveringsgigant Just Eat.

Ifølge Breakit satt Östberg og co igjen med 450 millioner kroner fra den avtalen.

Vokser gjennom globale oppkjøp

Veksten har stort sett skjedd gjennom oppkjøp av internasjonale selskaper som driver med hjemlevering, som asiatiske Foodpanda i 2016 og spanske Glovo i desember 2021.

Foodora som har størsteparten av markedet i de norske byene, kom inn i porteføljen i 2015 omtrent på samme tiden som Kinnevik-eide Rocket Internet økte eierandelen sin i Delivery Hero til 39 prosent.

Rocket Internet har senere solgt seg ut. Nå er det Prosus som er største eier med 27 prosent av aksjene.