last mile
Foodora i strupen på Posten, Postnord og Porterbuddy. Ruller ut pakkelevering på minutter
Take away-appen kaster seg for alvor inn i logistikkbransjen.
Norgessjef i Foodora, Elisabeth Myhre, mener egen lansering av pakkelevering er større for konkurrentene enn dem selv.
Foto: Ilja C. Hendel
– Dette er et stort, men naturlig steg for oss, sier Foodoras norgessjef Elisabeth Myhre.
– Større er nok steget for logistikkbransjen som i hovedsak har basert seg på dager og ikke minutter. Vi skal ta Foodora-standarden fra take away til pakkelevering.
Matleveringsselskapet blir dermed en hjemleveringstjeneste for alle med en nettbutikk, og kaster seg i kamp med aktører som Bring og PostNord, men også Helthjem og Porterbuddy, som nylig ble solgt til svenske Instabox og som er verdsatt til syv milliarder.
Konseptet skal rulles ut blant Foodoras søsterselskap i 25 land, og Norge står helt i front. Tjenesten er foreløpig på teststadie, men Myhre planlegger full lansering i 2022.
Selskapets første testpartner er Kinsarvik, en nettbutikk for helsekostprodukter.
– Dette er nybrottsarbeid, intet mindre, sier Myhre og legger til:
– I dag tar det som regel flere dager fra man bestiller på nett til man har pakken i hånden. Vi skal etablere en ny standard. Mens andre snakker om dager, jobber vi på minutter. Det vet vi er noe nordmenn vil ha, sier hun.
God budmasse
Opprinnelig tyske Foodora har over 4000 bud i 20 norske byer. Det norske selskapet dro inn over 340 millioner kroner i 2020 og hadde samme år et tap på 34 millioner kroner. På eiersiden står den børsnoterte og tyske matleveringstjenesten Deliveryhero.
Det nye konseptet vil først og fremst kreve en god budmasse, forteller Myhre.
– Og det er noe vi har. Deretter vil det kreve en god systemintegrasjon, som vi sørger for nå gjennom testing, i tillegg til plukking og klargjøring fra de ansatte i butikken, sier hun.
– Det skal det egentlig være ganske greit å få til, så jeg har virkelig troa.
– Hvor involvert er budene i denne utviklingen?
– Budene er tett koblet på driften av selskapet via tillitsvalgte og informert om satsingene våre. Dette er intet unntak, sier Myhre.
LES OGSÅ: Reitan satser på sykkelbud fra Foodora
– Utålmodig
Nettbutikker vil integreres i Foodoras system, og bestillingene vil videre komme inn på lik linje med dagens bestillinger fra butikker og restauranter. Deretter vil leveringen plukkes og pakkes, mens et bud tildeles leveringer, henter og leverer den samme dag.
– Dette ligger an til å gå enda raskere enn mye annet vi driver med. Det vil eksempelvis gå mye raskere å gjøre en mobiltelefon klar for henting og levering enn et måltid.
– Hvor raskt kan dere ta markedsandeler?
– Vi revolusjonerte take away på kort tid og har fått et fotfeste i dagligvarebransjen på enda kortere tid, så det eneste jeg kan si er fort, sier Myhre.
– Nå er vi på teststadiet, men vi har ikke som vane å henge rundt der for lenge. Jeg er utålmodig på å introdusere dette til hele markedet, legger hun til.
Det vil ifølge Myhre være mulig for partnere å tilpasse prismodellene, men norgessjefen understreker at det er betalingsvilje for hurtighandel i Norge, og at dette vil reflekteres.
– Det er nestegenerasjons netthandel, sier hun.
Naturlig at flere ønsker seg inn
Pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten forteller at de opplever en kraftig vekst i etterspørselen etter hjemleveringstjenester.
—Det er et økende behov for raske, pålitelige og miljøvennlige leveranser, sier han.
—Frykter dere konkurransen fra Foodora?
—Mange nettbutikker trenger stor kapasitet og har et profesjonelt forhold til hvilke leveranser de ønsker. Markedet for hjemlevering er i kraftig vekst og da er det naturlig at flere aktører ønsker seg inn. Jeg kjenner ikke godt nok til innholdet i tjenesten Foodora skal tilby, men ønsker dem lykke til, sier han.