Denne brennhete startupen kan bli høstens hit blant investorene: Varsler storrunde på 100 millioner kroner
Innkjøpsstartupen Ignite Procurement lander nye storkunder, og har rekruttert i høyt tempo de siste månedene.
De siste månedene har selskapet som ble startet av Sigbjørn Nome og Børge Langedal i 2017, hatt rask vekst. Ignite Procurement har nå 35 storkunder og 7 millioner kroner i årlige abonnementsinntekter på sitt skybaserte innkjøpssystem. Fortsetter det i denne takten ligger det an til å øke inntektene med tre-gangeren det kommende året.
Særlig populære har gründerselskapet fra Oslo vært innenfor bygg og anlegg, samt produksjonsvirksomhet. AF Gruppen og Obos var noen av de første kundene. Også flere offentlige aktører er nå på kundelista. Sykehusinnkjøp og Miljødirektoratet er blant de som har tatt i bruk verktøyet, i tillegg til en rekke kommuner.
- Målet har vært å bli en av de toneangivende aktørene innenfor strategisk innkjøp, og vi tilrettelegger for at kundene skal jobbe mer strategisk med sine innkjøpskostnader. Sammen med en systematisk og svært aktiv tilnærming til salg har strategien båret frukter, sier CEO og gründer Sigbjørn Nome om bakgrunnen for veksten.
Øker med korona
I fjor hentet selskapet 8 millioner kroner. På investorlista var SNÖ med 5 millioner kroner, Arkwright X med 2 millioner kroner og Investinor med en million. Nå planlegger Nome og Langedal en større kapitalinnhenting på mellom 50 og 100 millioner kroner, for å ekspandere videre i Europa og USA.
Nome er optimistisk, særlig med tanke på at koronasituasjonen har gjort behovet for systemer som dette enda tydeligere.
- Selskaper har et økende fokus på kostnader og lønnsomhet, og da blir orden på innkjøpsområdet enda viktigere. Derfor tror vi dette spacet kommer til å ta av. Nesten alle selskaper har software for å jobbe systematisk med salg og markedsføring, men det finnes få gode løsninger for å jobbe strategisk med innkjøp, påpeker Nome.
Rekrutterer
Det siste året har selskapet vokst fra 10 til 20, nå skal de bli 50 i løpet av 2021. Blant de nye navnene inn er folk fra både kjente etablerte selskaper og andre vekstselskaper:
- Product Manager: Fredrik Slettestøl fra Coupa Software (ledende amerikansk procurement softwareselskap)
- Sales Engineer: Adrian Stålesen fra Pareto Securities
- Data Scientist: Ingvill Røed direkte fra studiet på nanoteknologi på NTNU
- Senior Software Engineer: Anoop Yadav fra Xeneta
- Account Executive Sweden: David Jönsson fra rollen som CCO hos Delibr
- Tech Lead: Simen Vie fra Bekk
- Marketing Manager : Nadia C. Aurdal fra Arundu Analytics
"Vi har vært heldige"
Sigbjørn Nome og Børge Langedal hadde jobbet som konsulenter i BCG, der de gang på gang så hvordan det var et stort potensial for bedre analyser på innkjøpsområdet. De så for seg hvordan de kunne automatisere mye av jobben som i dag ble gjort manuelt og langdrygt av enten innkjøpsavdelinger eller konsulenter som dem selv.
Kort fortalt henter plattformen ut data om leverandørene og hva slags forhold du som innkjøper har til disse aktørene. I tillegg til å analysere transaksjonene og avtalene du har med de ulike leverandørene, mater den inn regnskapsinfo og andre faktorer som kan fortelle noe om hvor solide de ulike er - som for eksempel revisoranmerkninger eller likviditet.
Verktøyet har altså vist seg å være populært der ute.
- Det virker litt for lett dette. Det må da ha vært noen utfordringer?
- Det er jo mye jobb, og alltid mange små skjær i sjøen som gründer. Men vi har klart å komme oss unna de største. I hverdagen kan man jo føle at man stanger hodet litt i veggen, men når man ser tilbake i tid har det gått veldig bra. Vi har vært heldige som har fått med de riktige folkene og kunder som har satset på oss.