Gjermund Nese er avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet. Foto: Konkurransetilsynet
Gjermund Nese er avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet. Foto: Konkurransetilsynet

Derfor griper Konkurransetilsynet inn mot Schibsted og Nettbil

Vi stilte 13 spørsmål til Konkurransetilsynet for å forstå hvorfor de griper inn mot oppkjøpet av Nettbil.

Publisert Sist oppdatert

— Hvorfor griper dere inn i Schibsteds oppkjøp av Nettbil?

— Fordi vi mener det vil føre til en vesentlig svekking av konkurransen for nettbaserte markedsplasser for bruktbiler. Schibsted, gjennom Finn, er blitt en ekstremt stor aktør i dette markedet. Nettbil har ikke vært der så lenge, men har hatt en god vekst og blitt en utfordrer. Vi mener det er uheldig for konkurransen om de får ta over Nettbil, sier Gjermund Nese, avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet til Shifter.

— Men Nettbil er jo en liten startup? Kan man gripe inn før det er en realitet at det svekker konkurransen?

For å lese artikkelen må du ha abonnement på Shifter+

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Årsabonnement på SHIFTER+
3690,- per år



Bestill her

Månedsabonnement på SHIFTER+
369,- per mnd



Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 1290,- per år

Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 129,- per mnd

Bestill her