helseteknologi

Derfor solgte de selskapet til Dr.Dropin

Snapmed-gründer Håvard Dalen måtte stille seg noen viktige spørsmål underveis i prosessen.

Snapmed-gründerne Håvard Dalen og Simen Aarsland Øgreid blir nå en del av Dr.Dropin. I dette intervjuet forteller Dalen om hvilke vurderinger de tok i forkant av oppkjøpet. – Målet har aldri vært å bli kjøpt opp, men vi har hele tiden vært klar over at vi er en tidlig vertikal i et kjempestort økosystem.
Publisert Sist oppdatert

– Dere startet opp i 2016. Hvor tidlig kom tankene om et oppkjøp?

– Ganske tidlig. Målet har aldri vært å bli kjøpt opp, men vi har hele tiden vært klar over at vi er en tidlig vertikal i et kjempestort økosystem. Så på et eller annet tidspunkt tenkte vi at det var en stor sannsynlighet, men vi jobbet aldri strategisk for å få det til.

– Hvis tanken likevel ligger et sted i bakhodet, jobber du da annerledes underveis?

– Nei. For oss har det hele tiden handlet om å bygge en god organisasjon, bygge god kultur internt, utvikle gode tjenester og skape verdi for brukerne. De vanlige tingene.

– Hvis du ikke jobber på den måten, blir du jo uansett ikke interessant nok for andre.

Snapmed + Dr.Dropin

  • Dr.Dropin inngikk i januar en avtale om å kjøpe 100 prosent av aksjene i Snapmed.
  • Snapmed er en digital konsultasjonstjeneste som lar brukere få svar fra hudlege over nett på under et døgn.
  • Selskapet ble etablert i 2016 og startet med hudlegetjenester via bilder oktober 2018 og via video i januar 2019.
  • Snapmed fases nå inn i Dr.Dropin sitt tilbud, der selskapets ti hudleger blir tilgjenglige for pasienter som oppsøker Dr. Dropin.
  • Oppgjøret til eierne av Snapmed skjer delvis i kontanter og delvis i Dr.Dropin-aksjer. Partene er enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.
  • Dr.Dropin lå an til å passere 200 millioner i omsetning i 2021, ifølge E24 i fjor.

– Hvorfor ikke satse på flere vertikaler på egen hånd i stedet?

– Både fordi vi ønsket å bli best på hud da vi så et kjempepotensial her, men også fordi det har kommet aktører på banen som dekker andre vertikaler på en god måte. Digital helse er et kjempestort marked. Det er plass til mange aktører, på en eller annen måte.

– Er det ikke lett å bli utålmodig når konkurransen øker?

– Man gjør seg jo opp noen tanker om man kanskje kan bli sårbare hvis man bare holder seg til en vertikal, men så er det veldig lett å spre seg for tynt også.

– Vi startet med hud fordi vi mente det var en tjeneste som egnet seg veldig godt digitalt, og fordi vi så et umettet behov i markedet. Det har vi stått fast ved siden.

– Hvordan vil du oppsummere de siste fire årene i dette markedet?

– Den største endringen skjedde under koronapandemien. Hele markedet flyttet seg fem år frem i tid, bare det første året, Det er ingen underdrivelse.

– Mange fikk øynene opp for at digital helse er fremtiden. Om ikke alt kan gjøres digitalt, så kan i hvert fall pasientreisen starte og slutte digitalt. Det var en drahjelp for mange, men det gjorde også at konkurransen også ble skjerpet, særlig på et europeisk nivå.

–Hvilke grep tok dere?

– Ingen spesielle som angikk strategien, men vi fikk jo et push på å bevege oss raskt.

– Hvorfor var det riktig å bli en del av Dr.Dropin nå?

– Vi har opp igjennom vært i dialog med flere aktører i markedet, om ulike former for samarbeid, også oppkjøp, men vi følte en veldig tydelig "fit" med Dr.Dropin.

– De har vært veldig gode på å bygge en merkevare de siste årene, som vi kan få god drahjelp av. Vi har vært veldig tydelig på det digitale, mens Dr.Dropin er større på fysiske tjenester, samtidig som de ønsker å bli ledende på også digitale konsultasjoner.

– Og så var det avgjørende at det var en god match med teamet. Det er det viktigste spørsmålet å stille før et oppkjøp; kan jeg jobbe med disse folka i fremtiden?

– Hvordan finner du ut av det i en slik prosess?

– Vi startet dialogen allerede før sommeren i fjor, og da handler det mye om personkjemi - og om vi kan utfylle hverandre, men også om vi kan utnytte synergiene i tjenestetilbudene.

– Hvilke andre spørsmål bør man stille før et eventuelt oppkjøp?

– Har jeg tro på at vi kan lage en bedre tjeneste til enda flere mennesker, enda raskere, sammen med denne aktøren? Hvis svaret er ja; hvor raskt, i så fall? Og så må du se dette opp imot å gjøre det selv. For oss ble det et helt tydelig ja.

– Men er det ikke som gründer også litt vondt å erkjenne at svaret på det er ja?

– Mange vil gjøre alt selv, men vi har vært veldig pragmatiske. Det har aldri vært et mål i seg selv å gjøre alt selv. For oss handler det om å lage gode tjenester til flest mulig. Kan vi da nå det målet raskere sammen med noen andre, er det et enkelt valg.

– Hva kunne fått deg til å snu i døra i en slik prosess?

– At det man skal få til sammen, druknet i tunge, byråkratiske prosesser.

– Du blir daglig leder for Dr.Dropin Hud. Hva står øverst på to do-lista?

– Ansatte flere flinke, kommersielle folk som er gode på å få ting til å skje.

– Hva er målet?

– Å utvikle Europas ledende hudlege-tjeneste, både fysisk og digitalt. Vi skal først bli ledende i Norge, og så ta tjenesten ut. Det vil være et godt utgangspunkt.

– Hva kan gå galt på veien dit?

At vi mister oss selv på veien og ikke opprettholder en kultur som tiltrekker seg de beste folkene medisinsk og operasjonelt.

– Hvordan blir det for gründeren i deg, å tre inn i en ny rolle i et nytt selskap? Hva kan bli utfordrende?

– Det blir deilig å få fokusere enda mer på verdiskapende arbeid med en litt større organisasjon i ryggen. Utfordringen blir de ambisiøse målene vi har satt oss fremover, men som vi med Dr.Dropin er godt rustet til å nå.

– Hvordan ser dette markedet ut om fem år?

– Teknologi brukes i stor grad til å effektivisere helsepersonell sin tidsbruk og gi pasienter persontilpasset behandling. Folk vil ha mer eierskap til egne helsedata og hvordan disse deles.

– Noen av dagens startups i Europa vil ha blitt store, mange vil være borte eller på vei til å dø, og en rekke nye startups vil kjempe om å fylle nisjer i markedet.