INVESTERING
Henter 30 millioner kroner til digital legehjelp for kvinner
Nysatsingene Maja og Hans får Schibsted Ventures på eiersiden. – Åpenbart at det kommer til å skje konsolideringer, sier gründer Harald Dobloug.
Maja gir unge kvinner digital legehjelp, deriblant veiledning og resept på prevensjon, behandling mot urinveisinfeksjon og hudproblemer og test for kjønnssykdommer.
Selskapet bak, Legevisitt, henter nå 30 millioner kroner. Schibsted Ventures blir etter emisjonen blant de største eierne, sammen med gründer Harald Dobloug.
Mediegiganten investerer 16 millioner kroner i den digitale helseklinikken. Investeringsansvarlig Christian Horn Hanssen omtaler dette som strategisk viktig.
De er allerede på eiersiden i helseaktører som Hjemmelegene, MindApps og Mindler.
Se fullstendig oversikt over alle Schibsteds investeringer her.
– Vi fortsetter vår satsing på digitale helsetjenester, og Maja er et naturlig valg i så henseende. Dette er en sektor i vekst, og Schibsted Ventures har ambisjoner om å ta en ledende posisjon, sier Horn Hanssen.
BLI OPPDATERT: Sjekk ut Shifter.no og bli oppdatert på alt som har skjedd innen startups, og der næringslivet møter teknologi.
Ønsker konsolideringer
Til Shifter forteller også Dobloug at Schibsteds posisjon var avgjørende.
– De har vist seg veldig offensive innenfor det digitale helse-spacet, og fordi det har skjedd mye der de siste årene, er det nå helt åpenbart at det kommer til å skje konsolideringer, sier han og fortsetter:
– De sitter også på mye innsikt i form av skalering, distribusjon og markedsføring som vi nå gleder oss til å dra nytte av.
– Hva kan en konsolidering innebære?
– Det er i hvert fall fint å begynne med å samle kunnskap. Jeg har etterlyst dette lenge. Jeg syns det er synd at de flinke og dedikerte menneskene som jobber for å få til et bedre helsevesen, er spredt ut over så mange små selskaper, sier Dobloug.
– Dessuten er det er såpass mange likheter blant disse gjengene, at man har mer å tjene på faktisk å utveksle erfaringer enn å sitte som konkurrenter i samme marked.
Lanserer nye tjenester
Legevisitt startet i 2016 med hjemmebesøk, deretter testet selskapet ut videokonsultasjon og hurtigklinikker, før de la ned alt og lanserte Maja i 2020.
Selskapet har i dag 20 ansatte, og tjenesten er basert på at brukerne først fyller ut et digitalt helseskjema. Deretter går leger gjennom opplysningene, og basert på denne helsehistorikken gis det individuell behandling. Legene får også beslutningsstøtte.
Legevisitt lanserte i fjor også Hans, en tilsvarende tjeneste som spesifikt retter seg mot menns helseutfordringer, og den digitale helseklinikken behandler ifølge Dobloug «mange tusen» pasienter hver måned.
– Maja har bidratt til et bedre helsetilbud for kvinner, og ser et enormt potensial for videre vekst til alle pasientgrupper, sier han.