helse
«Dersom det ikke hadde stått sex foran tech, ville vi nok vært nedringt av investorer»
Gründerne har solgt titusener masturbasjonsmaskiner, og abonnementsinntektene går til værs, men norske VC-fond er av en eller annen grunn fortsatt vanskelig å tenne.
Det har gått et par år siden Shifter sist hørte fra Sweet Tech, selskapet som lager den avanserte masturbasjonsmaskinen Handy. Både salget og teamet har vokst betydelig siden sist. Den norske Internet of Things-startupen har lykkes relativt godt med å håndtere logistikken i en tid der mange andre hardware-selskaper har slitt med å få varene frem i tide, eller for den saks skyld fått varer i det hele tatt.
Siden lanseringen i 2019 har Sweet Tech snart passert 60.000 solgte enheter og runder om ikke lenge en omsetning på 50 millioner kroner. Bruken av selskapets software skyter også i været, og per april var abonnementsinntjeningen på over 150.000 dollar årlig (ARR). Selskapet forventer nå et positivt resultat for 2022.
Mye skyldes et dristig grep Sweet Tech-gründerne tok i november i fjor, det gründer og administrerende direktør Jens Petter Wilhelmsen kaller «en kalkulert risiko».
Utfordringene
Før vi kommer mer inn på hva de faktisk gjorde, skal det presiseres at også Handy-produsentene har fått sin dose med shipping-problemer.
De har gått tom på lager i USA tre ganger de siste 12 månedene, riktignok ikke lengre enn en uke om gangen. De merket seg at en forsendelse fra Kina til USA kunne ta opp mot 3 måneder, mot tidligere 4 uker.
– Det har vært utfordrende å vokse som kombinert hardware- og software-selskap når leadtime har vært på opptil tre måneder før produksjonen. Heldigvis har vi en veldig tett dialog med produsenten vår i Kina, som vi anser som en partner av Sweet Tec, sier gründer Wilhelmsen.
Tok grep med Handy
I november innså Sweet Tech at økende leveringstider, kostnader og en svakere krone kunne ramme selskapet hardt hvis de ikke tok grep. Det var da de tok den «kalkulerte risikoen».
– Vi bestilte opp den største produksjonen så langt i selskapets historie, som viste seg å bli en «blessing in disguise», forteller Wilhelmsen.
Denne bestillingen kom på toppen av jevnlige produksjonsserier gjennom høsten 2021, da etterspørselen gjennom høsten var ekstrem – spesielt fra USA. Høst er ifølge Wilhelmsen høysesong for sexleketøy.
– Disse produktene ble levert i februar, og har sikret leveranse til våre kunder i USA. I tillegg til dette har vi introdusert nye «accessories» som har økt salget ytterligere fra egen hjemmeside.
Presset økonomien
Wilhelmsen innrømmer at grepet la press på likviditeten i selskapet.
– Jeg har hatt min andel av søvnløse netter, forteller sextech-gründeren.
Bestillingen var ikke problemfri. For akkurat da de tenkte at det verste av pandemien var over, blusset smitten opp igjen i desember og januar. Selskapet fikk da store operasjonelle utfordringer særlig i USA. Situasjonen ga store forsinkelser internt i landet og la press på evnen til å levere produkter til sluttkunden. Noe som igjen gjorde at pengene ikke kom inn til Sweet Tech.
– Markedsuroen gjorde at vi måtte tenke annerledes, herunder endring av betalingsbetingelser med distributører i Europa, reduksjon av kortsiktige investeringer, og lage nye strategier for å få omløp på varelageret, forteller Wilhelmsen.
Nå peker imidlertid pilene riktig vei, og Handy-gjengen har hellet med seg. De har nå et godt lager i møte med den økende etterspørselen i USA, der de selger både direkte til kundene, samt via butikker og Amazon.
Selskapet kan skilte med rekord i omsetningen nå i juli og bruken av online tjenester stiger måned for måned - i juli leverte Sweet Tech 650.000 online synkroniseringshendelser, det vil si hver gang noen trykker på play på en video, et spill eller lydspor, og at maskinen da starter.
Dessuten virker det som en god anledning til å kjøre en folkefinansieringskampanje på Folkeinvest. Når dette publiseres har Sweet Tech sannsynligvis passert 13 millioner kroner i emisjonen. Minstemålet på 11,5 millioner kroner er for lengst nådd, og selskapet har fortsatt syv dager på å nå maksimalen på 19,5 millioner.
– Etter denne runden med kapital vil ikke selskapet ha behov for ytterligere kapital da vi tjener gode penger på driften – som finansierer opp videre produktutvikling både på hardware og software, påpeker Wilhelmsen.
Helseteknologi
På Folkeinvest sine sider skisserer Sweet Tech også opp hva de har tenkt å bruke penger på hvis de når de ulike finansielle milepælene i folkefinansieringskampanjen.
Dersom emisjonen skulle passere 15 millioner ligger det blant annet an til flere salgsfremmende og merkevarebyggende kampanjer i USA. Selskapet vurderer også å sette opp et eget kommersielt kontor der.
Dersom emisjonen skulle bli fulltegnet, vil de gå opp et medisinsk spor og søke de nødvendige produktgodkjenningene for medisinsk bruk av Handy i Europa og USA. Det er en stor gruppe mennesker som ikke har mulighet til å oppnå seksuell nytelse på egenhånd, og der kan Handy bistå, ifølge Wilhelmsen. På sikt ser de for seg å utvikle et kvinneprodukt.
– Visjonen er at alle, uansett forutsetninger skal få anledning til å utforske seg selv seksuelt, alene eller med andre, skriver selskapet på sine nettsider.
Innafor eller utafor
– Opplever dere at det har blitt en større aksept for sex-tech som et investeringsobjekt, at det er blitt “innafor” hos den jevne investor også?
– Svaret er ikke rett frem. Blant norske og skandinaviske private investorer er det stor interesse og aksept, derav finansieringen vi har gjennomført gjennom eget nettverk og nå Folkeinvest. For norske institusjonelle investorer stopper gjerne mandatet investeringene - dersom det ikke hadde stått “sex” foran “tech” ville vi nok vært nedringt av investorer basert på tallene.
Han tror dette er i endring.
– Vi ser flere profesjonelle investorer internasjonalt som nå får øynene opp for industrien, senest med Waterland Private Equity som har kjøpt opp både Kondomeriet og Nytelse via selskapet EQOM Group. I USA har du også flere scaleups innen seksuell helse, spesielt på kvinnesiden, som er finansiert av amerikanske VCer.
Neste steg vil derfor kunne være en kapitalinnhenting i USA eller Asia, der de har en større bredde i investeringene på institusjonelt nivå.
– Da vil vi kunne skalere opp ennå kjappere og adressere flere markeder som krever lokal tilstedeværelse. Vi er cash positive på driften, og vil i etterkant av kampanjen stå sterkt finansielt, så vi har derfor en “opportunistisk” tilnærming til dette sporet.