Jens Petter Wilhelmsen, Nicolay Antonio Bang og Alexander Arish Bjørkmann i Sweet Tech vil revolusjonere sextech-bransjen
Villige investormiljøer sikler på norsk sextech
Sextech er blitt hot, også for investorer. Norske Sweettech skyter fart med mastruberingsmaskinen Handy, og kan velge og vrake på øverste hylle når de snart skal hente penger.
En rekke sextech-selskaper, både hardware og software, har opplevd stor pågang de siste månedene. Industrien har ifølge EU Startups sett en årlig økning på 30 prosent, og den nå tiltagende aktiviteten knyttes til ensomhet i karantene og isolasjon.
I Norge merker sextech-selskapet Sweettech pågangen fra hjemmesittende herrer.
– I april alene passerte vi 600.000 kroner i salg fra egen hjemmeside. Og vi vokser uke for uke, forteller CEO Jens Petter Wilhelmsen.
Produktene flyr ut
Selskapet har utviklet mastruberingsmaskinen Handy, som fikk stor oppmerksomhet i vinter, blant annet fra NRK-profilen Herman Flesvik.
I mars og april møtte selskapet på problemer, da produksjonen i Kina stoppet opp. Wilhelmsen forteller at gründerne var heldige, fordi de hadde sendt avgårde en god del av produktene tidligere på året på grunn av kinesisk nyttår. Håpet var at produksjonen skulle starte opp igjen i mars, men ble etterhvert utsatt til i midten av april.
– De 4000 enhetene vi produserte fløy ut, forteller Wilhelmsen.
Han legger til at selskapets plattform, som gir kundene muligheten til å koble mastruberingsmaskinen opp til enten videosnutter eller kontrolleres remote, har hatt økt aktivitet ytterligere.
– I snitt har vi 1000 videoavspillinger hver dag.
Investorer i kø
Nå skal selskapet produsere 8000 nye enheter.
– Vi forsøker å vokse «riktig», så et steg om gangen. Og så har vi en ambisjon om å passere 20.000 solgte enheter iløpet av året, sier gründeren.
Også investorer har merket seg oppgangen i sextech-industrien de siste månedene. Bransjen har tidligere ikke stått øverst på investorenes ønskelister, men flere europeiske selskaper melder nå om økt interesse fra villige investeringsmiljøer.
Både digital seksualundervisning, nye «corona-vennlige» dating-muligheter, seksuell velvære og seksuell helse er temaer som tidligere har vært «tabu» for investorer å putte penger på, men som nå ser en økt interesse.
Wilhelmsen merker også pågangen fra investorer.
– Vi har et stort nettverk av investorer som også pusher på for å få bli med. Men vi har holdt igjen nå som det går bra, og forsøker å tiltrekke oss nøkkelpersonell som også kan gå inn finansielt, sier han.
Planlegger emisjon
Selskapet planlegger nå en emisjon på omkring 3 - 4 millioner kroner mot slutten av året.
– Men det er mulig vi må «rampe opp» fortere hvis etterspørselen forsetter å øke, sier han.
Wilhelmsen forteller også at de tenker seg ut av Norge for å hente penger etterhvert.
– Vi selger majoriteten av produktene i USA, så vi har tenkt å se den veien etter at vi har kjørt første runde lokalt.
Han mener at bransjen hittil har vært undervurdert av investorer.
– Timingen kan være god til å diversifisere seg bort fra sykliske til motsykliske bransjer.