strøm

– Det har vært et bra år, men ikke av den grunn du tror

Startupen som automatisk flipper deg over på bedre strømavtaler, girer opp med ny kapital - og loven på sin side.

Slipper-gründerne Joakim Stene Preston, Jon Kasper Stensåsen og Viktor Lange Lundaas tilbyr en automatisk byttetjeneste på strømavtaler, uten at de har hatt kontakt med bransjen. – Men det er ett selskap som har gjort sitt for å prøve å blokkere hele konseptet vårt, sier Preston.
Publisert

Slipper skal sørge for at kundene alltid har den beste strømavtalen på markedet, uten noen form for egeninnsats, derav selskapsnavnet.

Tjenesten ble lansert i 2020, da strømprisene ifølge gründer Joakim Stene Preston var historisk lave, men fjorårets rekorder andre veien gjorde imidlertid ingen mirakler.

Bak selskapet står også Jon Kasper Stensåsen og Viktor Lange Lundaas - og et team på ytterligere fire ansatte.

– Det har vært et veldig bra år, men ikke av den grunn du kanskje tror, sier Preston om 2022.

Reduserte kundenes strømregninger med 7,5 millioner kroner

Gründeren forklarer at de ikke nødvendigvis tjener mer jo høyere strømprisene er.

Sparer for eksempel kunden 2000 kroner i løpet av ett år, ved å sammenligne den beste tilgjengelige strømavtalen og en referanse-avtale, som er den vanligste spotpris-avtalen til kundens tidligere strømselskap, deler kunden og Slipper beløpet likt.

– Vi styrer ikke hvilket tilbud strømselskapene velger å putte inn i markedet. Hvor mye vi tjener er derfor avhengig av hvor bra det beste tilbudet er, og ikke strømprisene. Men akkurat i fjor var det veldig bra avtaler på markedet, sier Preston.

Han viser til cirka 1500 kunder og salgsinntekter på tre millioner kroner i 2022.

Totalt reduserte Slipper kundenes strømregninger med 7,5 millioner kroner.

– I fjor klarte vi også å flippe ganske mange kunder over på fastpris-avtaler, som viste seg å være ekstremt gunstige. Det «boostet» inntektene våre en del, sier Preston.

– Og jo høyere strømprisene er, jo mer relevant er det for folk å tenke på å spare penger på strøm. Så det er jo en effekt, sier Preston.

– Planen er å dra på litt og se om det virkelig kan gå bra

Nå henter selskapet litt i overkant av tre millioner kroner, fra blant andre Spark og Simula Innovation. Slipper flytter også flere av kundene over på eiersiden i denne runden.

Verdivurderingen før kapital var 12,5 millioner kroner.

– Vi hentet en «family and friends»-runde i starten, men dette er den første ordentlige runden. Det var veldig avgjørende nå. Vi hadde ikke så mye penger igjen, sier Preston.

Han forteller at de tross månedlige faste inntekter, ikke hadde nok til å dekke alle kostnader - i hvert fall ikke nå når de planlegger å gire opp på både salg og markedsføring.

– Vi har kanskje ikke vært så synlige som vi hadde ønsket frem til nå. Vi har gjort små initiativ alene og hatt en grei kundevekst basert på folk som verver venner og familie.

Cirka halvparten av alle kundene Slipper fikk i fjor, ble vervet av eksisterende kunder.

– Pilene peker forsiktig i riktig retning, men planen nå er å dra på litt og se om det virkelig kan gå bra.

Strømselskap forsøkte å blokkere

Til våren lanserer også Slipper en ny strøm-app, som skal fungere uavhengig av hvilket strømselskap kunden har.

– De som bytter strømselskap, eller som er kunder av oss, skal slippe å måtte laste ned en ny app hver gang et slikt bytte skjer.

Det viktigste målet i 2023 er å bikke 5000 kunder.

– Hvilke reaksjoner har dere fått fra bransjen?

– Vi har ikke hatt så mye kontakt med strømselskapene, fordi vi bare er et mellomledd på vegne av forbrukeren, men det er ett selskap som har gjort sitt for å prøve å blokkere hele konseptet vårt. Da ble både NVE og Forbrukerrådet involvert, sier Preston.

Konklusjonen var at vi ikke gjør noe som er i strid med lovverket. Vi bytter bare strømavtaler, og det er det fullt mulig å gjøre det - og på vegne av andre med fullmakt.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!