Erling Magnus Solheim, Kristoffer Hagen og Stian Weie utgjør gründerteamet i Playpulse.

Det norske treningstech-selskapet henter millioner fra internasjonale investorer

– Vi ser på den enorme veksten i «connected fitness» som bevis for potensialet i forretningsmodellen vår, sier gründer Erling Magnus Solheim i Playpulse, som surfer på en hjemmetreningsbølge.

Publisert Sist oppdatert

Playpulse har landet en runde på 16,5 millioner kroner, der to internasjonale venturekapital-investorer leder an, herunder Courtside Ventures fra USA og Initial Capital fra UK. Den friske kapitalen kommer også fra en rekke profilerte engleinvestorer, blant andre Jamie Brooker, Johan Brand, Jasmine Maietta fra Peloton og Walter Cruttenden fra Acorns.

Selskapet har utviklet en ergometersykkel for hjemmetrening, der man ved hjelp av muskelkraft og presisjon driver et TV-spill fremover. Kombinasjonen mellom trening og gaming skal gjøre at flere motiveres til å holde seg i form. Pengene fra finansieringsrunden går til å gjøre produktet klar til produksjon og lansering på det norske og amerikanske markedet, melder selskapet.

– Vi ser på den enorme veksten i "connected fitness" som bevis for potensialet i forretningsmodellen vår, men at industrien har oversett en brukergruppe med enormt potensial, sier Erling Magnus Solheim, daglig leder i Playpulse.

Solheim viser til at digital hjemmetrening har eksplodert de siste årene, med eksempler som amerikanske Peleton og Tonal fra USA, i tillegg til Sats' digitale treningsspeil Mentra.

– Nå som vi forbereder produktet for lansering, ønsket vi å hente frisk kapital for å utvide teamet, gjøre sykkelen klar for produksjon og utvide spillbiblioteket, sier han videre.

Tydelig signal

Tidligere i år fortalte Solheim hvordan selskapet hadde vært gjennom et år med "heftig pivotering" under pandemien og til slutt landet i privatmarkedet med en treningssykkel til hjemmebruk.

Playpulse har sitt opprinnelige utspring i doktorgradsarbeidet til en av gründerne, Kristoffer Hagen, som ved NTNU forsket på hvordan dataspill kan gjøre trening gøy og motiverende for flere.