proptech

Dette er Schibsteds nye finske proptech-investering

Linear skal rulle ut i Norden og Europa de neste årene.

Miro Eriksson er gründer og sjef i Linear
Publisert

Linear står bak en tjeneste som lar megleren administrere hele salgsoppdraget i samme verktøy. Selskapet ble grunnlagt i 2018, mens tjenesten ble lansert i slutten av 2020 og brukes av fem prosent av meglerne i Finland.

I den siste kjente kapitalrunden i november 2020 hentet selskapet 1,1 millioner euro. Når Schibsted nå kommer inn, er det kjent at de får i overkant av fem prosent eierandel, men prisen er ikke offentliggjort.

I en pressemelding heter det at «Linears meglersystem er et digitalt verktøy for boligmeglere. Gjennom det selv-administrerende brukergrensesnittet reduseres antall tidkrevende, manuelle arbeidstrinn, noe som frigjør mer tid til kundemøter og reduserer arbeidsbelastningen».

Selskapet er blitt løftet frem som et flere lovende finske startups de siste årene.

Verktøyet inkluderer blant annet digital styling, oppussing, plantegninger og virtuelle visninger.

Første ventureinvestering i Finland

Dette blir ventureporteføljens første finske selskap. Men fra tidligere investeringer sitter Schibsted med de finske markedsplassene Tori, Oikotie og Rakentaja som har til sammen over 50 millioner besøkende hver måned.

Med Schibsteds investering i Linear får Linear en aktiv eier, mens Schibsteds tilknyttede meglere i Finland kan forbedre sine salgsprosesser og styrke sin drift.

– Linears idé har fra starten vært å forbedre meglernes hverdag ved hjelp av digitalisering og kunstig intelligens. Som utfordrer i markedet har vi fokusert på konkurransefortrinn som smidig utvikling og et omfattende meglersystem som kan koble sammen banker, skattemyndigheter, markedsføringsaktører med mer. Med Schibsted om bord har vi som mål å tilby vårt verktøy til flere markeder, sier Miro Eriksson, administrerende direktør og medgründer, Linear i en kommentar.

På direkte spørsmål fra Shifter om det vil være aktuelt å etablere seg i Norge, utdyper Eriksson at planen er å åpne nye markeder i Norden og Europa de neste ett til tre årene.

– Linears team har vist seg å være svært motiverte, engasjerte og kompetente og vi ser frem til å støtte dem videre i deres vekst og ekspansjon til både Sverige og flere markeder i fremtiden, sier Rune Røsten, investment manager, Schibsted Ventures.

Norsk samarbeidspartner?

Marketer er kanskje det norske selskapet som har mest til felles med Linear. Selskapet som også lager digitale tjenester som hjelper meglere med å selge boliger mer effektivt, hentet 50 millioner kroner tidligere i år og ble verdsatt til rundt en milliard kroner.

Miro Eriksson ser at Marketer har noe felles med det han selv er i ferd med å bygge.

– Men de ser mer ut som noen vi kan samarbeide med, sier han til Shifter.

Det får vi se på. Thomas Meyer som er medgründer i Marketer, ser lite overlapp med egne kjerneprodukter.

– Jeg kjenner ikke selskapet, produktene og planene deres godt nok til å vurdere det, sier han.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*