Startup Extreme
Dette mener den nye Startup Norway-sjefen miljøet må bli bedre på
Den nye sjefen for Startup Norway, Ulla Sommerfelt, har allerede noen tanker om hva hun håper å få til i rollen. En av ting hun selv håper å kunne bidra med, er dansk «kremmerånd».
Denne uken ble Ulla Sommerfelt lansert som ny sjef for Startup Norway. Organisasjonen arrangerer Angel Challenge, men er mest kjent for konferansen Startup Extreme.
Til tross for at hun opprinnelig er dansk møter Shifter henne i bunn av skibakken for å høre om hennes visjon for organisasjonen og det norske startupmiljøet.
Selv har hun vært medgründer i designbyrået Eggs, som vokste til over 130 ansatte og ekspanderte til utlandet. Etter at Eggs ble solgt til Sopra Steria for et par år siden har hun vært mentor og investor gjennom sitt eget selskap Mother Hen Ventures. I tillegg har hun tiden etter Eggs på å besøke forskjellige startup økosystemer rundt om i verden for å lære og hente inspirasjon.
– Hva gjorde at du takket ja til jobben?
– Jeg har sittet i styret siden november. I tillegg kjenner jeg Ole Morten Settevik (styreleder) fra tiden i IBM. Når man sitter i styret ser man både problemer og muligheter. Nå har jeg vært en «fri fugl» i ett års tid og visste at jeg skulle gjøre noe nytt. Fordi jeg kan, og ser mulighetene, var det naturlig å si ja til denne jobben. Og fordi jeg tror jeg kan bidra med noe, både på profesjonalisering og videre vekst.
Hun griper også muligheten til å rose sin forgjenger, Maja Adriaensen, som startet Startup Norway sammen med Knut Wien. Adriaensen fortsetter i Startup Norway, men i en mer spisset rolle.
– Maja Adriaensen har vært en pionér innen startupmiljøet og fortjener mer kred enn hun får. Siden Startup Norway ble startet for 12 år siden har det skjedd mye. Mange flere aktører har kommet til, som for eksempel Startuplab, Antler, MESH, NAST og noen akseleratorer, men de har vi altfor få av, mener hun.
Sommerfelt sier hun ønsker å gjøre plass til flere og «gjøre kaken større» nå som hun sitter bak spakene.
– Det handler ikke om å gi og ta, det handler om å gi og gi. Vi vil gjøre kaken større, for det er masse plass til alle. Det er plass til flere og til mer «firepower», spesielt for scale-ups. Vi har en tendens til å måtte dra til USA for å hente penger, da mister vi selskapene ut av landet for fort og får ikke tatt verdiene tilbake til Norge i stor nok grad.
Som gründer i designbyrået Eggs hadde hun spesielt fokus på kulturbygging og viktigheten av en god kultur, den tankegangen tar hun også med seg i sin nye jobb.
– Alle sier at kultur spiser strategi til frokost, likevel finnes det mange hyllemeter med bøker og mange kurs på universitetet om strategier. Ikke minst er det brukt millioner av konsulent-timer på det. Samtidig er det veldig lite som er sagt og skrevet om kultur og hvordan man gjør det.
– Det blir fort at kultur oppfattes som noe fluffy. Som en «vibe» eller noe som bare sitter i veggene. Som om man ikke kan ta på det - jo, det kan man faktisk.
Sommerfelt mener at hvis man ikke designer sin egen kultur, så vil den designe seg selv. Og da kan du fort sitte med en type kultur som ikke er bra. Eller som som hun beskriver det:
– Et stort, fluffy monster som spiser din fine, lille strategi på et sekund.
– Jeg tror man er nødt til å forholde seg til kultur som noe man må jobbe med hver dag. Det er ikke noe man gjør én gang, og så er det ferdig, mener hun.
Dansk kremmerånd
Den nye sjefen for Startup Norway slår også en slag for dansk kremmerkultur og for å få inn en selgers tankegang tidlig inn i prosesser.
– Jeg er en kommersiell sjel av natur, vi har en større kremmerkultur i Danmark enn vi har her. Det tror jeg ikke bare Startup Norway, men hele Norge kan bli bedre på, mener hun.
– Startups må tørre å gå ut å selge produktene før de er ferdig, og få inn salgskompetanse tidligere i løpet. Norge er vant til å være et råvareland, da jeg kom hit i 1986 var Oslo verdens største landsby. Det har skjedd veldig mye siden da, heldigvis, men det er fortsatt noe som sitter i, mener hun.
Selv om mange norske gründere er enige om at frykten for å feile må legges bort, er det ikke alltid like lett å gjennomføre i praksis. Sommerfelt mener «nullfeilskulturen» man har på oljeplattformer må legges bort hvis man skal skape flere startups.
– Det vil ta tid, men det er noe vi må jobbe med. Det er fortsatt sånn at de som lykkes fort blir satt opp på en pidestall. Bare se på Jonas Helmisktøl i Easee som er en visjonær og bygde noe stort. Når de opplevde smellen fra myndighetene i Sverige, kom ulvene raskt frem for å kritisere ham, og det er jævlig dårlig gjort.
– En mann som han (Helmikstøl) må vi bare heie på. Vi må ha mer Holmenkollstafett-stemning og bare heie på alle, ikke bare på de som vinner, for noen ganger taper man. Vi må få til den greia der, hvis vi skal bygge nye selskaper.
Som helt ny i jobben var hun ikke involvert i arrangeringen av årets Startup Extreme. I år er faktisk første gang hun er tilstede på konferansen.
– Jeg er imponert over «driven» og den positive stemningen er her. Det er så bra at folk treffer folk de ikke har truffet før. Når man kommer hit med min hatt på, ser jeg etter hullene i osten. Etter helgen skal vi ha en debrief og se på hva som gikk bra, og hva som kan forbedres.
En ting hun allerede nå vet hun ønsker å få til er å tilrettelegge for at enda flere fra investor-miljøene kommer til Startup Extreme.
Er det noe mer du tar med deg i denne nye jobben, fra din tid som gründer?
– At det handler om mennesker. Det handler ikke om deg, men om de andre. Det jeg vil ta med meg videre fra Eggs resten av livet, er å finne ut hva som gir folk energi og hva som tapper folk for energi.
– Hvis folk får mer ut av å gå på jobb, enn hvis de ikke hadde gått på jobb. Hvis vi kan gjøre folk friskere gjennom jobben, ikke bare ikke-syke, men gladere, friskere, smartere og samtidig som man viser mer omsorg for andre. Jeg kaller det «net-positive culture», altså å få det beste ut av folk, forklarer Sommerfelt.