Statsminister Erna Solberg (H) besøker standen til Epiguard under festivalen Cutting Edge i Forskningsparken i Oslo i 2016. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Statsminister Erna Solberg (H) besøker standen til Epiguard under festivalen Cutting Edge i Forskningsparken i Oslo i 2016. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix

Dette selskapet jobber som helter i kampen mot viruset: Nå styrker de produksjonen kraftig for å levere nok isolasjonsbårer

Norske Epiguard ber myndighetene sikre at produksjonen kan holdes i gang når skoler stenges, og jobber nå for at utenlandske underleverandører fortsetter å levere deler.

Publisert Sist oppdatert

Etterspørselen etter Epiguards isolasjonsbåre har eksplodert. Kunder som tidligere drøyd lenge med å bestemme seg, har nå lagt inn bestillinger. Stadig nye kunder har tatt kontakt, ikke bare fra Norge, men over hele verden. Lageret Epiguard hadde, er nå tomt, og det produseres nye “Epishuttles” fortløpende.

Epiguard-sjef Ellen Cathrine Andersen forteller at selskapet har styrket produksjonen betydelig de siste dagene.

CEO Ellen Cathrine Andersen i Epiguard.
CEO Ellen Cathrine Andersen i Epiguard.

- Vi har forbedret kapasiteten voldsomt, og har klart å håndtere ordrene. Men nå har vi kø.

Startet med Ebola

Selskapet som startet som en idé hos Ullevål-legen Fridtjof Heyerdahl under Ebola-utbruddet 2014, meldte allerede tidlig i vinter om økende pågang som følge av virusutbruddet som da herjet i Kina. Deres båre Epishuttle har også vært i bruk i de siste månedenes Ebola-utbrudd i Kongo. Etter at coronaviruset kom til Europa for alvor, har etterspørselen nådd nye høyder.

På sykehusene i Oslo og de andre store byene er det allerede bårer, men i andre deler av landet, særlig med tanke på transport av syke, kan behovene være vel så store.

Samfunnskritisk

- Hva er flaskehalsen, står det på penger?

- Vi produserer alt vi får av bestillinger, og gjør det vi kan for å få inn deler fra våre underleverandører, for å oppjustere produksjonen for at flere skal kunne få levert.

Det har vært en utfordring knyttet til noe av utstyret på bårene, slik som hansker, luftfiltre og pumper, som har overlapp med en del annet utstyr for smittevern.

- Det er viktig for oss at myndighetene arbeider for at alle vi som leverer potensielt viktig utstyr får fortsette driften selv under denne krisen. Det er viktig for oss at hele vår verdikjede holdes oppe selv om skoler og barnehager stenges.

Rask respons

Responstiden er likevel imponerende rask. En stor norsk kunde bestilte flere bårer igår, 2 av disse er allerede levert og snart klar til bruk.

Det er også utfordrende med kursingen i utstyret. Ved de sykehusene eller syketransportene der det ikke er bårer fra før, krever det opplæring fra egne instruktører.

- Det er viktig for oss at vi leverer kunnskap også. Vi kan ikke bare sende av sted en Epishuttle, uten at kundene vet hvordan de skal bruke den.

Hun viser til at personellet må vite hvordan de bruker den i ulike situasjoner, for eksempel under lufttransport.

- Vi må sørge for at de har satt seg inn i prosedyrene. Vi har instruktører som reiser rundt, og det er relativt stor pågang på de også.

Når det kommer en bestilling fra en kunde, har de en prosedyre der de raskt sender ut to bårer, for så å følge opp med flere etterpå. På denne måten kan man starte med opplæring før hele leveransen er på plass.

- Vi strekker oss så langt vi kan. Vi er et selskap der samtlige nå jobber 15 timer i døgnet. Vi har også leid inn ekstra kapasitet.

- Er det noe dere trenger som selskap for å bli enda mer effektive?

- Vi kan ikke sette inn hvem som helst til å produsere dette. De som produserer og monterer bårene, må læres opp ordentlig. For å få raskere flyt i leveransene kunne vi kanskje hatt noe større produksjonslokaler, for å produsere enda flere varer.

Epiguard ser nå også på å innføre doble skift, for å øke produksjonen.

- Operationsavdelingen vår gjør en kjempejobb.

Avhengig av Tyskland og Frankrike

- Dere sparer jo helsesystemet for både smittevernsutstyr og desinfeksjon. Kunne dere ha fått en prioritet hos underleverandørene, siden dere kunne bidratt til å rasjonere på sårt etterspurt materiale?

- Det ville vært noe, men dette er tyske og franske leverandører, så jeg vet ikke hvem som skulle pålagt dem det. Hadde det vært norsk produksjon, ville det kanskje vært annerledes.

Internasjonal eksport

Før de seneste travle ukene har Epiguard solgt isolasjonsbårer til alle de nordiske landene, og leverte nylig også til Sverige, Danmark, Belgia, Namibia, Singapore og Saudi Arabia.

Region Midtjylland i Danmark har implementert EpiShuttle som et viktig tiltak for å øke sikkerheten for sitt helsepersonell. Shifter rapporterte tidligere i år om hvordan båren var i bruk i Ebola-utbruddet i Kongo.

Forrige gang Shifter skrev om Epiguard var de i prosesser om noen virkelige store leveringer i blant annet Storbritannia. Her ble det vurdert å ta i bruk enheten som et virkemiddel for å effektivisere selve transporten av infeksjonspasienter mellom sykehus, og internt i sykehus. Det ville kunne gi gevinst både i form av økt sikkerheten og lavere kostnader.

Prisen på båren er på rundt 400.000 kroner. Riktignok er det kostbart, men Epiguard selv påpeker at de ekstra kostnadene spares inn ved at man slipper å bruke det billigere, men fortsatt ganske dyre engangsutstyret som har vært normalt tidligere.

Kjære leser! Vi i Shifter har bestemt oss for å legge ut all vår journalistikk om coronaviruset gratis inntil videre, slik at viktig informasjon når ut til flest mulig som trenger det. Vi håper likevel mange av dere vil støtte oss gjennom å tegne et abonnement, og bidra til vårt arbeid med å gi økt kunnskap og innsikt om norsk innovasjon og teknologi. Gå inn her for å se hvordan du tegner abonnement.

Powered by Labrador CMS