EKSPANSJON

Dette sier Nettbil-gründeren etter dommen i Høyesterett

Gründerselskapet får bli værende i Schibsted. Nå starter arbeidet med å ekspandere ut i verden, tre år på overtid.

Anders Espelund, gründer og dalig leder i Nettbil.
Publisert Sist oppdatert

Etter nesten tre år i rettsapparatet, bestemte Høyesterett i dag å forkaste anken til Konkurransetilsynet og la Schibsted beholde oppstartsselskapet Nettbil.

– Det har vært krevende. Mye av grunnen til at Schibsted kom inn, var for å skalere caset ut. Det var et markedsvindu, og vi startet med det. Men det ble umulig med tanke på rammebetingelsene som var i denne saken. Det har vært krevende for selskapet, sier gründer og daglig leder Anders Espelund i Nettbil til Shifter.

Uviss kapitaltilgang

Han forteller at selskapet i praksis bare har jobbet med et seksmånedersperspektiv i hele denne perioden, mellom dom og anker hele veien fra Konkurransetilsynets første vedtak i 2020 til Høyesterett i dag.

– Man vet ikke hvilken tilgang man har på kapital, noe som har vært krevende for både ledergruppen og for fellesskapet, sier Espelund.

Blant annet har Nettbil mistet nesten halve ledergruppen i denne perioden, noe Shifter tidligere har omtalt.

– Hva vet dere om kapitaltilgangen nå?

– Det er iallfall lettere for en eier å investere i et selskap de vet at de kan eie. Nå har vi så smått begynt å se på hvordan vi kan få skalert det slik selskapet fortjener.

Skal gå internasjonalt

– Vi vil bygge en norsk, internasjonal aktør, sier Espelund.

Det første forsøket selskapet gjorde på å utvide utenfor hjemmemarkedet, under navnet Bily i Sverige, måtte stoppes. Millioner gikk ut av vinduet.

Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund sa i fjor sommer at hun fryktet at saken hadde ødelagt for Nettbils internasjonale muligheter.

Espelund vil ikke gå så langt.

– Det beste hadde selvfølgelig vært å skalere da vi planla å skalere. Samtidig ser vi at markedsvinduet ikke er lukket. Vi har et godt produkt sammenlignet med de andre, så vi ser lyst på de markedene vi vurderer, sier han.

Mer konkret om planene fremover, vil han derimot ikke være nå.

Skal benytte verktøykassa til Schibsted

Nettbil ble lansert i 2017 som en tjeneste der forhandlere kan by på bruktbilen du ønsker å selge.

I 2022 leverte selskapet inntekter på omtrent 190 millioner kroner og en svakt positivt resultat før skatter og avgifter, ifølge en pressemelding. Til sammenligning omsatte selskapet for 128 millioner kroner i 2021.

– Hva betyr det i praksis for dere at dommen nå er endelig?

– Vi har jobbet med armlengdes avstand fra Schibsted i denne perioden. Nå blir vi en del av det, og får forhåpentligvis benyttet oss av det de har å by på.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!