edtech
Digleefy spiller team gode. Nå satser kjente investorer millioner på konseptet
Sarpsborg-startupen henter tre millioner kroner til å effektivisere team.
Fra venstre: Jens Petter Skaug, Arild Lindeflaten, Emil Olai Tødenes, Johanne Eikå Bergill.
Foto: Sandra Widlund, SPIN, Smart Innovation Norway
To år gamle Digleefy har gjennomført sin første emisjon og hentet tre millioner kroner.
Blant investorene står Sagene Tech Ventures, Trond Riiber Knudsen (TRK Group), Martin Kværnstuen (KAM Holding) og Thomas Falck (Sølen AS).
Sarpsborg-selskapet utvikler en spillbasert tjeneste som skal skape mer effektive team. Løsningen er ifølge Digleefy å hjelpe team å bygge psykologisk trygghet.
– Vi bruker «escape room»-metodikk for å skape gjensidig avhengighet i spillet. På den måten sikrer vi en kollektiv forståelse av utfordringene teamet må løse, samtidig som det er morsomt og praktisk. Vi har blant annet fått hjelp fra organisasjonspsykologene i Human Factors til å kvalitetssikre innholdet, sier daglig leder Jens Petter Skaug.
– Et klikk unna effektive team
Gründeren viser til at forskning i over 20 år har vist at trygge team er mer effektive, innovative og lønnsomme, sammenlignet med andre team.
– En undersøkelse fra Google (Project Aristotle) viser at de beste teamene utvikler trygghet som det viktigste fundamentet for å prestere best mulig sammen, sier Skaug.
Han har tidligere jobbet som forretningskonsulent i EY.
– Tenker jeg tilbake på hvor mange timer jeg jobbet med å forberede workshops, utvikle presentasjoner og lese meg opp på et tema, så er det hundrevis av timer i året. Nå er teamlederen bare et klikk unna å få det beste ut av teamet sitt, sier Skaug.
Nordisk fotfeste
Digleefy leverer i dag skreddersydde spill til kunder som EY, Mesta, Betonmast og Storebrand. Nora Rolstad, utviklingssherpa i Storebrand, sier en uttalelse:
– Storebrand er svært fornøyd med det digitale spillet. Det ble opplevd både som noe nytt og nyttig. Av 1200 som spilte spillet, ga over tusen personer sin tilbakemelding. Av disse synes 96 prosent at spillet var gøy å spille, og 93 prosent svarte at det var nyttig, sier Rolstad.
Selskapet holder til på Gründerhuben SPIN i Østfold-byen.
– Jeg ser selvsagt frem til å fortsette reisen langt utenfor Norges grenser, men først skal vi få et nordisk fotfeste. De seks neste månedene skal vi pilotere løsningen med flere av de største selskapene i Norge og finne utenlandske samarbeidspartnere, sier Skaug.